نقش رنگ فلامینگوها در تهاجمی‌تر بودن آنها

فلامینگوها با ساختارهای پیچیده اجتماعی در گروه‌های بزرگ زندگی می‌کنند

تالاب آق‌گل در مرز استان همدان و استان مرکزی- ایسنا/پوریا پاکیزه

طبق تحقیقات جدید فلامینگوهایی که رنگ‌شان صورتی پررنگ است نسبت به فلامینگوهای صورتی کم‌رنگ، بر سر غذا تهاجمی‌تر رفتار می‌کنند.

محققان دانشگاه اکستر که به همراه مرکز اسلیمبریج وتلند (دبلیو دبلیو تی) فلامینگوهای لسر را مورد بررسی قرار دادند، می‌گویند مشخصه صورتی پررنگ نشان می‌دهد که این حیوانات از سلامتی مناسبی برخوردار بوده و آماده تولید مثل هستند.

بنابر گفته‌های آنان پرندگان نر و ماده پررنگ‌تر این گونه، تمایلات تهاجمی‌تری در رقابت برای غذا دارند.

دکتر پاول رز از دانشگاه اکستر گفت: «فلامینگوها با ساختارهای پیچیده اجتماعی و در گروه‌های بزرگ زندگی می‌کنند».

رنگ، نقش مهمی در این موضوع دارد. رنگ از کاروتنوئید موجود در غذا به دست می‌آید که فلامینگو‌های لسر آن را اغلب از جلبک‌هایی که از آب به دست می‌آورند، تامین می‌کنند.»

او گفت: «فلامینگوی سالمی که به اندازه کافی تغذیه شده باشد، با مشخصه‌های رنگی‌اش معلوم می‌شود و زمان و انرژی بیش‌تری را برای تهاجم و غالب بودن در به دست آوردن غذا، خواهد داشت.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مطالعه مرکز دانشگاهی دبلیو دبلیو تی سلیمبریج وتلند که در مجله اتولوژی چاپ شده است، هم‌چنین آمده که وقتی  فلامینگوهای لٍسر فضای بیش‌تری برای تغذیه داشتند، آرام‌تر بودند.

دکتر رز به مطالعه رفتار این پرندگان در شرایط متنوع تغذیه در منطقه حیات وحش گلسسترشایر پرداخته است؛ موقعیت‌هایی نظیر گذاشتن ظرف غذا در محیط بسته، آب‌گیر تغذیه بزرگ سر بسته و محیط باز با امکان دسترسی به غذا در یک آب‌گیر بزرگ. 

فلامینگوها در فضای باز زمان خیلی کم‌تری را صرف رفتارهای تهاجمی کردند، در حالی که موقع غذا خوردن از ظرف، این زمان دوبرابر شد.

دکتر رز گفت: «وقتی پرنده‌ها برای غذایشان دورهم جمع می‌شوند، بیش‌تر با یکدیگر درگیر شده و زمان کم‌تری را صرف خوردن غذا می‌کنند.

همیشه این امکان وجود ندارد که پرنده‌ها در فضای آزاد تغذیه بشوند، فلامینگوهای لسر بومی آفریقا هستند و و وزن‌شان تنها دو کیلوگرم است، به همین دلیل اگر این پرندگان که در فضاهای بسته نگهداری می‌شوند، بخواهند در زمستان به فضای باز بروند، جاهایی مثل بریتانیا بسیار سردشان می‌شود.»

او افزود: «البته این مطالعه نشان می‌دهد آن‌ها تغذیه خود را باید در فضای تاحد ممکن باز، انجام دهند.»

مطالعه دیگری که پیش‌تر و همین امسال در دانشگاه اکستر انجام شد، حاکی‌ است که فلامینگوها دوستی‌های درازمدتی دارند.

محققان می‌گویند این پرندگان صورتی حتی «دورهمی با یکدیگر» را انتخاب می‌کنند.

دکتر رز که محقق این مطالعه است گفت: «این موضوع نشان می‌دهد که فلامینگوها هم مانند انسان به دلایل گوناگون پیوند اجتماعی دارند و طولانی بودن روابط‌شان نشان می‌دهد که این موضوع برای بقا در حیات وحش مهم است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی