قرنطینه جان سه میلیون نفر را در اروپا نجات داد

محدودیت‌ها «تأثیری اساسی» در کاهش میزان انتقال ویروس داشته است

با تدابیر صورت گرفته از آغاز دوره همه‌گیری، ۳.۱ میلیون نفر در ۱۱ کشور از مرگ نجات یافته‌اند-BERTRAND GUAY / AFP

مطالعات اخیر نشان می‌دهد، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مربوط به ویروس کرونا در اروپا احتمالا جان سه میلیون نفر را نجات داده است.

دانشمندان کالج سلطنتی لندن با استفاده از یک مدل ریاضی دریافته‌اند که این محدودیت‌ها «تأثیری اساسی» در کاهش میزان انتقال ویروس داشته است. در این مطالعات، از داده‌های ۱۱ کشور اروپایی از آغاز ثبت اطلاعات تا اوایل ماه می استفاده شده است.

اجرای محدودیت‌ها در کشورهای اروپایی، نظیر فاصله‌گیری اجتماعی، تعطیلی مدارس و قرنطینه در سطح ملی در ماه مارس آغاز شد.  بریتانیا دقیقا از ۲۳ مارس قرنطینه ملی را اجرایی کرد.

دانشمندان این کالج برآورد کرده‌اند که در کشورهای مورد مطالعه، شامل فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا، بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر تا روز ۴ می به ویروس کووید۱۹ مبتلا شده‌اند. این عدد چیزی بین ۳.۲ تا ۴ درصد کل جمعیت را در بر می‌گیرد.

در همین رابطه، داده‌های بریتانیا، اتریش، بلژیک، دانمارک، نروژ، سوئد و سوئیس نیز مورد مطالعه قرار گرفته است.

نتیجه تحقیقات، که در مجله علمی «نیچر» منتشر شده، نشان می‌دهد که اقدامات غیر دارویی و به طور مشخص ممنوعیت‌های وضع شده، تأثیری بزرگ در کاهش سرایت ویروس گذاشته‌اند.

طبق برآورد دانشمندان، با تدابیر صورت گرفته از آغاز دوره همه‌گیری، ۳.۱ میلیون نفر در این ۱۱ کشور از مرگ نجات یافته‌اند.

این عدد با مقایسه تعداد مرگ و میر در یک مدل ریاضی دیگر به دست آمده است که در آن هیچ محدودیتی برای کرونا پیش‌بینی نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این تحقیق آمده «برای تحت کنترل گرفتن شیوع ویروس سارس-کوو-۲ همچنان باید به محدودیت‌ها ادامه بدهیم.»

به گفته دکتر ثمیر بهات، از مؤلفان این تحقیق در کالج سلطنتی لندن «با این مطالعه درمی‌یابیم که اگر هیچ مداخله‌ای صورت نمی‌گرفت، مثلا مدرسه‌ها تعطیل نمی‌شد یا وارد قرنطینه نمی‌شدیم، تعداد مرگ بسیار بیشتر از این ‌بود. نرخ سرایت ویروس در تمام کشورهایی که مورد مطالعه قرار دادیم از سطح شدید به سطح کنترل‌شده سقوط کرده است.»

وی افزود «تحلیل داده‌ها همچنین به ما نشان می‌دهد که در این کشورهای اروپایی، تعداد ابتلا بسیار بیشتر از برآوردهای قبلی است. به همین دلیل باید دقت کنیم که اگر می‌خواهیم انتقال سارس-کوو-۲ را نیز در سطح کنترل‌شده نگه داریم باید محدودیت‌ها را ادامه دهیم.»

انتشار این تحقیق بعد از اظهارات مت هنکوک، وزیر بهداشت بریتانیا، صورت گرفته است که تأکید داشت دولت «تصمیم درستی را در زمان صحیحی» گرفته است. این در حالی است که یکی از دانشمندان مطرح کشور گفته است اگر دولت زودتر اقدام کرده بود، تلفات کمتر می‌شد.

پروفسور جان ادموندز، کارشناس بیماری‌های عفونی و عضو گروه مشاوران علمی اضطراری، می‌گوید «ای کاش زودتر از این قرنطینه‌ها را اجرایی می‌کردیم. به نظر من تصمیم دیرهنگام جان خیلی‌ها را گرفت.»

در عین حال، مطالعه دیگری از دانشگاه کالیفرنیا، با بررسی کشورهای چین، کره جنوبی، ایتالیا، ایران، فرانسه و آمریکا، برآورد کرده است که قوانین محدودکننده حدود ۵۳۰ میلیون مورد ابتلا را در این کشورها به تعویق انداخته یا برطرف کرده است.

در این تحقیق، که باز هم در مجله علمی نیچر منتشر شده، آمده است: «بدون تدابیر محدودکننده، برآورد ما از ابتلای زودهنگام کووید-۱۹ رشدی  با نرخ ۳۸ درصد در روز را نشان می‌دهد.»

محققان ضمن تأکید بر «کاهش شدید و چشم‌گیر رشد ابتلا» پس از اعمال سیاست‌های محدودکننده، می‌گویند «برخی سیاست‌ها تأثیری متفاوت بر جوامع مختلف دارند. اما امروزه شواهد بیشتری در اختیار داریم که نشان می‌دهند سیاست‌گذاری‌های جدید نتایج بهتر و مفیدتری داشته‌اند.»

اروپا با باز کردن فروشگاه‌ها و مدارس در برخی کشورها، شروع به برداشتن محدودیت‌های کرده است. 

 در بریتانیا، مردم حالا می‌توانند در گروه‌های شش نفره همدیگر را ملاقات کنند و مادامی که فاصله با دیگران را رعایت کنند به خارج شهر بروند.

گزارش  های بیشتر از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان