ژنرالِ ترامپ یا ترامپ ژنرال

ژنرال متیس، وزیر پیشین جنگ، شایستگی و رهبری ترامپ را زیر سوال برده

عکس آرشیوی از جیمز متیس و دونالد ترامپ در کاخ سفید، اکتبر ۲۰۱۸- Somodevilla/Getty Images/AFP

ناآرامی‌های دو هفته گذشته آمریکا و جدال دولتمردان آن در سه ماه گذشته با بحران ویروس کرونا تصویری نامتعارف و تصورنکردنی در جامعه آمریکا و جهانی ترسیم کرده است که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده و جهانیان را در مقابل کنش و واکنش‌های آمریکا نه تنها متعجب بلکه گمراه ساخته است. عدم توانایی دولت آمریکا در مقابل درک صحیح و عمیق نارضایتی‌های اجتماعی و حقوقی در زمینه‌های مختلف، به ویژه ناعدالتی و تبعیض‌های نژادی، آمریکا را به کشوری بی‌ثبات و بی‌قانون تبدیل کرده و به نظر می‌رسد حتی سیاست‌مداران آن نیز نه تنها از عواقب، بلکه بابت ارائه راه حل نیز دچار مشکل شده‌اند.

در حالی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، نیم‌نگاهی به انتخابات ۳ نوامبر ۲۰۲۰ دارد اما هرگز از موضع فشار، تهدید و زورگویی خود دست‌بردار نیست و رفتار مشابه یک پادشاه، حاکم، ژنرال ارتش و دیکتاتور از خود بروز می‌دهد. خود را در تمام زمینه‌ها بالاتر از دیگران دانسته و به توصیه‌های حرفه‌ای و یا مشاوران کابینه خود توجهی نمی‌کند. درمقابل ناآرامی‌های اجتماعی، خلاف قانون، سعی در «قشون‌کشی» کرده است و تلاش می‌کند تا چهره‌ای مصمم و قاطع از خود نشان دهد. پس از گذشت بیش از سه سال و نیم در مقام ریاست جمهوری هنوز تسلط لازم را بر قوانین به دست نیاورده و هر مقامی که محدودیت‌های قانونی را به وی گوشزد می‌کند را یا از کار اخراج کرده و یا با تنزل مقام به محل دیگری انتقال می‌دهد. نظامیان اطراف خود را عالی‌ترین مقام‌های خادم خود و مردم خطاب می‌کند اما به محض شنیدن انتقاد یا واقعیات مسائل روز، با بهانه‌های گوناگون و اتهام بی‌عرضگی آن‌ها را با تهدید از خود دور می‌کند. خشونت پلیس را تشویق می‌کند و معترضین را افرادی شرور، تبهکار و دزد می‌نامد. قتل یک سیاه‌پوست به دست یک یا چند پلیس سفیدپوست را غیرعادلانه ندانسته و در مقابل اعتراضات سراسری، به جای ایجاد فضای صلح و سازش، پلیس و ارتش را برای سرکوب وارد صحنه می‌کند.

در رابطه با ویروس کرونا، نوع برخورد ترامپ، نداشتن تعادل در رفتار با جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی و اتخاذ موضعی مشخص در اکثر زمینه‌های کشورداری حکایت از فروپاشی سازمانی، اجتماعی و کشوری دارد. قوانین را به نفع خود تعبیر و تفسیر می‌کند و درصورت عدم‌موفقیت حقوقی، وکلای دولتی (برای دفاع از منافع آمریکاییان) را بلافاصله راهی دیوان‌عالی آمریکا می‌کند. وزیر دادگستری جرات مخالفت با او را ندارد و به دستور رییس‌جمهور به پلیس و گارد ملی دستور می‌دهد تا با استفاده از گاز اشک‌آور راه را برای «ژنرال» باز کنند تا وی بتواند عکسی با انجیل، نه انجیل خود، آن‌هم وارونه، بگیرد. انجیلی که نه آن را باز می‌کند و نه می‌خواند. یا وزیر جنگ را در این مسیر همراه خود می‌برد و پس از انتقاد از او وزیر بیچاره می‌گوید: «من نمی‌دانستم دارم کجا می‌روم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آزادی بیان و آزادی اجتماع در متمم اول قانون اساسی، این ستون استوار ۲۲۹ ساله آمریکا را نادیده گرفته و با دفاع از متمم دوم قانون اساسی، آزادی حمل اسلحه، و با اتکا به تنها بخشی از متمم پنجم قانون اساسی، نیروهای مسلح را به عنوان «ژنرال» ارتش در شهرهای آمریکا به کار می‌گمارد. ارتش آمریکا در مسائل سیاسی دخالتی ندارد و کلا سیاسی نیست. قانون اساسی آمریکا استفاده از گارد ملی را تنها در اختیار فرمانداران ایالات آمریکا قرار داده است. رییس‌جمهور دوراندیش آمریکا در حال حاضر نباید نگران انتخابات ریاست جمهوری آینده باشد که خود نیز یکی از نامزدهای آن است، او اکنون باید نگران آینده همه آمریکا باشد!

ژنرال بازنشسته جیمز متیس، اولین وزیر جنگ دولت ترامپ، مدیریت، شایستگی و رهبری دونالد ترامپ را زیر سؤال برده و ژنرال دیگر، جان کلی، رییس سابق دفتر ترامپ، اعلام کرده است که در انتخابات ماه نوامبر مردم باید هوشیارانه و فکر شده به رییس‌جمهور بعدی رای بدهند. ژنرال متیس مقام‌های کاخ سفید را که برای دفاع و محافظت از کشور آمریکا سوگند وفاداری یاد کرده‌اند، مورد خطاب قرار داده و آن‌ها را به دلیل تمسخر و زیر پا قرار دادن قانون اساسی آمریکا مسؤل و پاسخ‌گو دانسته است. وی گفت ترامپ با دو قطبی کردن کشور باعث ایجاد شرایط کنونی درغیاب مدیریت سنجیده و خردمندانه در سه سال گذشته شده است. فرمانده نیروی هوایی آمریکا مرگ جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی، را «تراژدی ملی» خوانده است در حالی که دونالد ترامپ روز جمعه اعلام کرد: «جورج (فلوید) از دیدن وقایع و پیش‌رفت‌های امروز آمریکا خوشحال است.»  چنین اتفاقاتی زمانی رخ می‌دهند که کشور آمریکا  هنوز درگیر ویروس کرونا، بی‌کاری نزدیک به ۴۰ میلیون آمریکایی و مناقشات سیاسی با دیگر کشورهای جهان است. در شرایط کنونی این سؤال برای ملت آمریکا مطرح است: آیا بودن دونالد ترامپ از نبودنش سودمندتر است یا خیر. برخی معتقد هستند ترامپ یک ترمیناتور است که نه تنها برای نابودی آمریکا آمده است که دنیا را هم با خطر جدی روبه‌رو کرده است.

گفته می‌شود جورج فلوید در اثر خفگی کشته شد. مسؤول و یا مسؤولان قتل وی بازداشت شده و محاکمه خواهند شد. در این میان جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای دیکتاتوری برای فرار و گمراه کردن دیگران از کشتار و نقض حقوق شهروندان خود، آمریکا را مورد انتفاد و تمسخر قرار می‌دهند. با مقایسه‌ای کوچک اعتبار و غرور ملی ایرانیان در مدت ۴۰ سال از بین رفت اما اعتبار و غرور ملی آمریکا در مدت کمتر از چهار سال دارد از بین می‌رود. دنیا نیازمند هوای تازه است: دنیای خرد، اندیشه، تدبیر وتعامل. دنیایی که صاحب این چنین هوای مسموم سیاسی و دخالت و بی‌عدالتی و جنگ و خون‌ریزی و ویرانی نباشد. آیا با وجود چنین معضلات عدیده‌ای در آمریکا، انتظار دولتی خردمند و دل‌سوز از دونالد ترامپ بی‌جا است یا سیاست‌های سه سال و نیم گذشته، ضامن تداوم یا تغییرات بعد از ۳ نوامبر ۲۰۲۰ خواهد بود؟ تا انتخابات آمریکا هنوز ۱۴۸ روز دیگر باقی است.  

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه