سازمان بهداشت جهانی: همه در مکان‌های عمومی ماسک بزنند

زدن ماسک خطر انتقال ویروس را کاهش می‌دهد

سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل‌های جدید خود را ارائه داده و در آن از دولت‌ها خواسته تا از همه افراد تقاضا کنند تا در مکان‌های عمومی که خطر انتشار ویروس کووید۱۹ وجود دارد از ماسک صورت استفاده کنند تا انتقال بیماری را کاهش بدهند.

در این دستورالعمل جدید که با استناد به مطالعات هفته‌های اخیر اعلام شد، سازمان بهداشت جهانی تاکید داشت زدن ماسک صورت، تنها یکی از مجموعه اقداماتی است که خطر انتقال ویروس را کاهش می‌دهد و نباید حس اشتباه محافظت کردن را بوجود آورد.

رئیس این سازمان تدروس آدهانوم اظهار داشت: «به مدد پیشرفت شواهد، سازمان بهداشت توصیه می‌کند که دولت ها، همگان را به زدن ماسک در مکان هایی که انتشار گسترده ویروس وجود دارد و یا فاصله گذاری اجتماعی دشوار است، ترغیب کنند؛ مکان هایی نظیر وسایل حمل و نقل عمومی، فروشگاهها و سایر فضاهای شلوغ یا بسته.»

علاوه بر آن، سازمان بهداشت در این توصیه جدید اظهار داشت، افراد بالای ۶۰ سال علاوه بر کسانی که در گروههای پرخطر قرار می‌گیرند، در مواردی که فاصله گذاری اجتماعی غیر ممکن است، باید از ماسک‌های درجه دار پزشکی استفاده کنند.

اما این نگرانی وجود دارد که خود ماسک‌ها ممکن است از عوامل خطر به شمار بروند چرا که استفاده از آن باعث می‌شود مردم احساس نیاز کمتری به ادامه رعایت سایر مقررات، مثل فاصله گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها داشته باشند.

آقای آدهانوم افزود: «دستورالعمل ما همچنین نشان می‌دهد که چگونه از ماسک به درستی استفاده کنیم. مردم در صورت تماس دست آلوده شان با ماسک و یا درآوردن و زدن دوباره آن به طور مداوم بدون شستن دست‌ها در حین این کار، مستعد آلوده شدن خواهند بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود: «ماسک همچنین احساس اشتباهی از محافظت کردن به افراد می‌دهد و باعث می‌شود که آنها مقررات بهداشت دست و فاصله گذاری اجتماعی را نادیده بگیرند. من نمی‌توانم به طور واضح بگویم ماسک زدن کافی است، ماسک به تنهایی از شما در برابر کوید ۱۹ محافظت نمی‌کند.»

این دستورالعمل یک روز بعد از اینکه دولت بریتانیا مقرر کرد که پوشیدن ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی اجباری است اعلام شد، در حالی که در ماههای گذشته ادعا می‌شد که تاثیر آن در علم محرز نشده است.

ماریا وان کرکهوه، کارشناس ارشد فنی کووید۱۹ در سازمان بهداشت جهانی افزود: «ما توصیه میکنیم که دولت‌ها همگان را به ماسک زدن ترغیب کنند و به ماسک‌های پارچه ای هم اشاره می‌کنیم که ماسکی غیر پزشکی است. ما حالا شواهدی در دست داریم که اگر این کار به درستی انجام شود می‌تواند مانعی برای قطرات مستعد آلودگی ایجاد کند.»

خانم وان کرکهوه گفت: «آژانس سازمان ملل توصیه می‌کند، تمامی کارمندان کادر بهداشت که با بیماران کووید۱۹ و یا افراد مشکوک به بیماری تنفسی ناشی از ویروس کرونا، سروکار دارند باید از ماسک‌های پزشکی استفاده کنند و همواره روی صورتشان باشد.»

این توصیه‌ها اکنون گسترده شده که اشاره می‌کنند کارمندانی که با بیماران یا ساکنین درمانگاهها، بیمارستانها، خانه‌های مراقبت از سالمندان و معلولین و اقامتگاههای مسکونی بلند مدت ارتباط دارند، ملزم به پوشیدن ماسک هستند.

گزارش های بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از زندگی