جو بایدن با خانواده جورج فلوید ملاقات می‌کند

بایدن و ترامپ هر دو قبلا با خانواده فلوید صحبت کرده بودند

بایدن به طور خصوصی با خانواده فلوید ملاقات می‌کند-AFP

جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات، با سفر به هوستون در روز دوشنبه به طور خصوصی با خانواده جورج فلوید ملاقات می‌کند. وی ماه گذشته در حالی که از سوی پلیس مینیاپولیس دستگیر شد، جان باخت.

دلیل انجام خصوصی ابن ملاقات جلوگیری از تاثیرگذاری تدابیر امنیتی این دیدار بر روند خاکسپاری فلوید عنوان شده است. 

سخنگوی معاون سابق ریاست جمهوری در گفتگویی با سی‌بی‌اس نیوز گفت: «آقای بایدن روز دوشنبه به هوستون سفر می‌کند تا مراتب تأسف و تأثر خود را شخصا به خانواده فلوید ابراز کند. وی همچنین پیام ویدیویی ضبط شده‌ای را برای مراسم خاکسپاری منتشر خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لحن بایدن در مواجهه با تظاهرات ضد خشونت پلیس که سراسر آمریکا را پس از مرگ فلوید در بیست و پنجم می گرفته در تضاد با لحن نظامی دونالد ترامپ است که پیوسته خواهان حفظ نظم و اعمال قانون در روزهای گذشته بوده است. بعضی اعتراض‌ها به خشونت و اغتشاش کشیده شدند.

بایدن، که هشت سال به عنوان معاون اول رئیس جمهور در دولت باراک اوباما انجام وظیفه کرده است، قول داده تمام تلاش خود را برای تصویب قانونی به کار گیرد «که معنایی حقیقی به تعهد صیانت از قانون اساسی می‌دهد.»

معاون اول سابق ریاست جمهوری مدافع قانون ممنوعیت پلیس در استفاده از شیوه‌های دستگیری کشنده، تعطیل واحدهای رزمی پلیس، و راه‌اندازی ساز و کاری دقیق برای نظارت بر عملکرد و پاسخگو کردن ادارات پلیس در سراسر کشور است.

وی هفته گذشته در سخنانی در فیلادلفیا اظهار داشت «من به دنبال التیام زخم‌های کهنه‌ای هستم که در اثر تبعیض‌نژادی در این کشور ایجاد شده‌اند. نه به دنبال بهره سیاسی هستم و نه کسی را سرزنش می‌کنم. می‌خواهم وظیفه‌ام را انجام بدهم و به نوبه خود پاسخگو باشم.»

بایدن و ترامپ هر دو قبلا با خانواده فلوید صحبت کرده‌اند. مرگ این مرد ۴۶ ساله در ماه گذشته و انتشار ویدیوی، توجه اصحاب رسانه را در سطح کشور به خود جلب کرد.

بایدن در مصاحبه‌ای پس از تماس با این خانواده به سی‌ان‌ان گفت: «من سعی کردم اندکی تسلی خاطر به آنها بدهم که چگونه با یاد جورج و سرنوشت او زندگی ادامه خواهد داشت.»

صدها هزار آمریکایی در سراسر کشور پس از مرگ فلوید به خیابان‌ها ریختند و به خشونت پلیس و تبعیض‌نژادی نظام‌مند در این کشور اعتراض کردند.

این اعتراضات در پایان هفته اول با اغتشاشات و خرابکاری‌های متعددی در سراسر کشور همراه شد که فرمانداران را وادار به فراخواندن واحدهای گارد ملی در شهرهای مختلف کرد. فقط در واشینگتن دی‌سی، ده‌ها واحد نظامی و دولتی به دستور دادستان کل، ویلیام بار، به مناطق اعزام شدند تا خیابان‌ها به طور کامل، به گفته رئیس جمهور، «در سلطه» نیروهای انتظامی قرار بگیرند.

درک چاووین، افسر پلیس مینیاپولیس که با فشار زانوی خود روی گردن فلوید به مدت نزدیک به ۹ دقیقه منجر به خفگی و مرگ وی شد، دستگیر و به قتل عمد از درجه سه متهم شد. این اتهام بعدا به قتل عمد از درجه دو ارتقاء یافت.

سه افسر دیگر حاضر در صحنه نیز به چند اتهام در رابطه با مرگ آقای فلوید محکوم شده‌اند.

© The Independent