معطل گذاشتن لایحه ضد زجرکش کردن توسط سناتور جمهوری‌خواه

سنا این لایحه را تصویب کرد و بررسی آن در کنگره تا فوریه به طول انجامید

رند پال می‌گوید خواهان برخی تغییرات در لحن لایحه است- Win McNamee/Pool via REUTERS

رند پال، سناتور جمهوری‌خواه، در بحبوحه اعتراضات مرتبط با کشته شدن جورج فلوید، لایحه‌ای را مسکوت گذاشته است که «زجرکش کردن» را یک جرم فدرال می‌خواند.

آقای پال، روز چهارشنبه اعتراف کرد که او تنها کسی در مجلس سنا است که قانون ضد زجر‌کش کردن «امت تیل» را معطل گذاشته است.

سنا سال گذشته همین لایحه را از تصویب گذراند اما بررسی آن در کنگره با تغییرات اندکی تا فوریه به طول انجامید. یکی از تغییرات، عوض کردن نام آن به قانون «امت تیل» بود، نام شخصی که ۶۵ سال پیش در می‌سی‌سی‌پی از طریق زجرکش شدن جان خود را از دست داد.

لایحه پس از این تغییرات به سنا عودت داده شد اما به خاطر نظر تنها یک نفر، هنوز هم به تصویب نرسیده است. این شخص تا روز چهارشنبه ناشناس مانده بود که شبکه سی‌بی‌اس آن را فاش کرد.

این قانون در شرایطی دوباره روی میز گذاشته شده است که در واکنش به مرگ جورج فلوید، که توسط پلیس مینیاپولیس کشته شد، اعتراضات سراسری در آمریکا رخ داده است.

اعتراضات مردمی، که در مخالفت با خشونت پلیس شکل گرفت، بیش از پیش توجهات را به سمت ناعدالتی و تبعیض‌نژادی نظام‌مند در آمریکا معطوف کرده است. بسیاری معتقدند بهترین زمان برای گذراندن این قانون همین لحظه است.

اما به گفته سناتور پال در روز چهارشنبه، او تصویب قانون را معطل گذاشته است چرا که خواهان برخی تغییرات در لحن لایحه است.

این سناتور در گفتگویی با خبرنگاران در کاخ کنگره گفته است که قصد دارد مطمئن شود که سنا می‌تواند «لحن لایحه را به بهترین نحو تغییر دهد.»

او گفت: «ما می‌خواهیم لایحه را قوی‌تر کنیم. به نظر ما زجرکش کردن کار وحشتناکی است که باید کاملا محکوم شود و در همه دنیا محکوم شود.»

پال می‌گوید نگرانی او این است که با این لایحه پیشنهادی امکان آن وجود داشته باشد که «کسی موضوع را بپیچاند و یک دعوای مختصر را، با اندکی کبودی، به صورت تلاش برای زجرکش کردن جا بزند.»

وی ادامه می‌دهد: «ما معتقدیم این برای زجرکش شدگان تاریخ ما به دور از عدالت است. و برای کسی که کبودی مختصری ایجاد کرده، ۱۰ سال حبس عادلانه نیست.»

آقای پال در جلسه سنای روز پنج شنبه، که با مراسم یادبود جورج فلوید مصادف شده بود، اظهار داشت که این لایحه بیش از حد باز است و پیشنهاد تغییراتی را داد که مجازات کیفری را فقط برای فعل زجرکش کردن در نظر بگیرند.

به گفته این سناتور «به جای تنظیم یک لایحه سمبولیک، که البته با نیت خیر تهیه شده، ما باید بتوانیم تعریف دقیق‌تری از مصونیت ارائه دهیم و وجهه نظامی‌گری را از نیروی پلیس بیرون بکشیم.»

این در حالی است که کوری بوکر، سناتور نیوجرسی، ضمن مخالفت با این تغییرات اظهار داشت که هم اینک زمان تصویب چنین لایحه‌ای است.

وی گفت: «کدام زمان دیگری را سراغ دارید که بیش از ۵۰۰ عضو کنگره، دموکرات و جمهوری‌خواه، نماینده مجلس و سناتور دور هم گرد آمده باشند و یک صدا خواهان محکومیت تاریخ سیاه این مملکت و تصویب قانون ضد زجرکش کردن باشند؟»

© The Independent