کمی آب بیار که سوختم

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به مرگ مهاجران افغان

مهاجرین افغان اخراج شده در مرز ایران و افغانستان- SHAH MARAI / AFP

جریمه عدم توجه به هشدار پلیس برای توقف، یک برگه جریمه ۴۰۰ هزار ریالی است، اما برای سرنشینان خودرو سواری محور یزد- بافق، به قیمت جان سپردن در شعله‌های آتش بود.

احمد ترحمی بهابادی، معاون سیاسی استان یزد در ایران، شلیک مأموران نیروی انتظامی ایران به خودرو مهاجران افغان را تائید کرد و گفت که آن خودرو به دلیل سرعت زیاد با موانع کنار جاده برخورد کرده و آتش ‌گرفته است.

طبق گفته‌های نیروی انتظامی، آن‌ها پس از اخطار توقف به این خودرو و چند شلیک هوایی، به چرخ‌های خودرو در حال فرار شلیک کردند. در پی آن شلیک و پنچر شدن چرخ‌ها، خودرو چندین کیلومتر ادامه مسیر داده و سرانجام بر اثر حریق و برخورد به موانع کنار جاده، متوقف ‌شده است.

بر اثر آن حادثه سه شهروند افغانستان جان باختند و در شعله‌های آتش سوختند. ویدیوی ضبط‌شده از پیکر جان‌باختگان و یکی از زخمی‌ها که درخواست آب می‌کرد، در شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت پخش شد و موجی از واکنش‌ها را در پی داشت.

کاربران ایرانی و افغان با هشتگ #کمی_آب_بیار_که_سوختم درباره این حادثه نوشته‌اند که اشاره‌ای‌ست به جملات سرنشین کم سن و سال این خودرو که به علت سوختگی، از اطرافیان درخواست می‌کند کمی آب برایش بیاورند.

کاربران از نیروی انتظامی ایران خواسته‌اند که کشتن افغان‌ها را متوقف کند. در ماه گذشته رسانه‌های افغانستان اعلام کردند که نیروهای مرزی ایران شماری از مهاجران غیرقانونی افغان را حین عبور از مرز مشترک افغانستان و ایران، شکنجه کرده‌اند و به رودخانه هریرود انداخته‌اند.

هرچند طرف ایرانی این ماجرا را انکار می‌کند و آن را ساختگی می‌خواند، اما افکار عمومی هنوز از دیدن تصاویر آن فاجعه ملتهب بود که فیلم بدن‌های سوخته شده مهاجران افغان دوباره آتش خشم را شعله‌ور کرد.

در این میان، نوشته‌های برخی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر با این مضمون که پلیس در همه جای دنیا به مهاجران غیرقانونی شلیک می‌کند، باعث واکنش دیگر کاربران شد.

البته این تنها نظر برخی از کاربران نبود. سید رسول موسوی، مدیرکل غرب آسیا در وزارت خارجه ایران، گفته است که اگر به اخطار پلیس توجه نشود، پلیس به قاچاقچیان شلیک می‌کند، چه قاچاقچی مواد مخدر باشند، چه قاچاقچی انسان.

جالب اینجاست که آقای موسوی با منتشر کردن متن خبری به زبان فارسی، در پاسخ به زبان انگلیسی توییت کرده است؛ شاید از بیم آن که متن این توییت در فضای مجازی کاربران فارسی‌زبان واکنش‌های منفی علیه او برانگیزاند.

حسین دهباشی، مستندساز ایرانی، در پاسخ به آقای موسوی که درباره تعداد بالای سرنشینان پرسیده بود، نوشت:

سئوال: ۱۴ (چهارده) نفر چه‌جوری در یک خودرو که ظرفیتش ۴ (چهار) نفر است، جا می‌شوند؟  پاسخ: به سختی! با بدبختی!

او همچنین نوشت که این حادثه او را به یاد قایق واژگون شده پناه‌جویان ایرانی در استرالیا و مرگشان می‌اندازد.

کاربران دیگری، به این که چطور جمهوری اسلامی ایران تعداد زیادی از زندانیان را در یک سلول کوچک جای می‌دهد، اشاره کردند. این یادآوری‌ها مربوط به دستگیرشدگان بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸ بود که بازداشت‌شدگان پس از آزادی اعلام کردند که حتی جایی برای نشستن و دراز کشیدن نداشته‌اند.

رویه پلیس و نیروهای نظامی و انتظامی ایران در برخورد خشن با شهروندان ایرانی، ازجمله کولبران ایرانی کرد که با شلیک مستقیم اسلحه جنگی کشته می‌شوند، باعث شد که برخی از کاربران با یادآوری گفته‌های مقامات دولتی در مقابله با اعتراضات سراسری پاییز گذشته در ایران، به دیگران خاطرنشان کنند که این رفتار خشن شامل حال ایرانی‌ها هم می‌شود. محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس، درباره جلسه با وزیر کشور درباره برخورد خشن پلیس گفت که از ایشان پرسیدیم چرا به سر شلیک‌شده، گفتند که به پا هم زده‌اند.

در چند روز گذشته کاربران ایرانی با هشتگ «مردم را می‌کشند و زبان‌شان هم دراز است» به کشتارهای پی‌درپی شهروندان در جمهوری اسلامی ایران و بی‌پاسخ ماندن دادخواهی بازماندگان اعتراض کردند. آیت‌الله علی خامنه‌ای، این جمله را درباره مرگ جورج فلوید توسط پلیس آمریکا گفته بود.

کاربران دیگری با اشاره به این موضوع و سیاست همیشگی انکار و دروغ در رسانه‌های رسمی و دولت جمهوری اسلامی ایران، مواضع آن‌ها در سه روز اول شلیک به هواپیمای مسافری اوکراین را بازنشر کردند و به کاربرانی که شلیک به خودرو حامل قاچاقچیان را عادی جلوه می‌دادند، متذکر شدند که گروهی از کاربران در آن روزها نیز اصرار داشتند که امکان ندارد سپاه به هواپیمای مسافری شلیک کند.

تا امروز مشخص‌شده است که سه موشک پشت سر هم به هواپیمای مسافری اکراینی شلیک‌شده بود.

بیشتر از