سوختن خودروی مهاجران در یزد، آتشی دیگر در خرمن افغان‌ها

در بخشی از ویدئوی محل حادثه مهاجر افغان می گوید «کمی آب بیار که سوختم.»

هنوز دعوای دیپلماتیک غرق شدن مهاجران افغان در رودخانه  هریرود به قوت خود ادامه دارد- HOSHANG HASHIMI / AFP

غفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران، به شهر یزد رسیده تا درباره تیراندازی به خودروی حامل مهاجران افغان تحقیق کند.

بر اساس گزارش‌های ابتدایی یک گشت امنیتی جمهوری اسلامی ایران به سمت خودروی مهاجران در شاهراه یزد آتش گشوده و آن را منفجر کرده است.

وزارت خارجه افغانستان تایید می کند که در این رخداد دست‌کم سه شهروند افغان کشته، چهار نفر دیگر مجروح و تعدادی دیگر ناپدید شده و احتمالا در آتش سوخته‌اند.

هنوز دعوای دیپلماتیک غرق شدن مهاجران افغان در رودخانه مرزی هریرود بین ایران و افغانستان به قوت خود ادامه دارد که این بار انفجار و آتش‌سوزی ماشین مهاجران افغان در شاهراه یزد پای غفور لیوال را به این شهر کشیده است.

احمد ترحمی بهابادی، معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد شلیک ماموران نیروی انتظامی ایران به خودروی حامل شهروندان افغان را تایید می‌کند، اما می گوید که این ماشین نه به خاطر گلوله که به دلیل سرعت بالا و برخورد شدید با گارد ریل کنار جاده آتش گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته احمد ترحمی بهابادی، آتش‌‌سوزی این خودرو «هشت کیلومتر» بعد از اصابت گلوله با لاستیک رخ داده و «هیچ ارتباطی با شلیک گلوله نداشته است.»

او می گوید حرکت راننده خودرو «بر روی رینگ و استفاده از مواد محترقه» و جرقه‌های ناشی از حرکت روی رینگ، خودرو را دچار حریق کرده است.

آقای ترحمی می‌گوید این خودرو یکی از پنج‌ خودرویی بوده است که به صورت یک کاروان «اتباع غیرمجاز» و «مواد مخدر» حمل می‌کردند.

اما ویدئوهایی که رهروان از این حادثه ضبط و در رسا‌ه های اجتماعی منتشر کرده‌اند تنها یک خودروی آتش گرفته مهاجران را نشان می‌دهد و از چهار خودروی دیگری که آقای رحمی ادعا ‌ی کند خبری نیست.

افغانستان هم این ادعاهای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را قابل پرسش می‌داند و می‌گوید که ابتدا درباره تیراندازی و آتش گرفتن ماشین حامل مهاجران تحقیق شود. 

وزارت خارجه افغانستان در بیانیه‌ای که برای رسانه‌ها فرستاده می‌نویسد:‌ «وزارت امور خارجه در تماس با مراجع ذی‌ربط جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد تا معلومات درست و دقیق از چگونگی وقوع این حادثه دریافت نموده و در روشنایی آن اقدامات لازم و عملی اتخاذ نماید.»

در بیانیه دوم وزارت خارجه مبنی بر پیگیری این رخداد بار دیگر می‌آید که سفیر افغانستان در تهران به یزد رسیده تا ‌«پیرامون جزئیات از جمله دلایل شلیک نیروهای انتظامی ایران به موتر [خودرو] حامل اتباع افغان و چگونگی تعقیب عدلی مسببین حادثه تحقیق نموده و به وزارت امور خارجه نتایج آن را ارسال نماید.»

وزارت خارجه افغانستان پیشتر و بعد از غرق شدن مهاجران افغان در مرز که در میان شان دست‌کم سه کودک زیر ۱۸ سال هم بودند، گفته بود تکرار حادثه‌های این‌چنینی می تواند بر روابط دو کشور همسایه تاثیر بگذارد.

اما بازتاب خبر شلیک به ماشین مهاجران و جسد آتش گرفته یکی از این مهاجران در میان شهروندان افغان و ایرانی گسترده بوده است.

در بخشی از ویدئویی که از محل حادثه منتشر شده و مهاجر افغان را نشان می دهد، او می گوید «کمی آب بیار که سوختم.»

فعالان فرهنگی و رسانه‌ای دو کشور با استفاده از این عبارت هشتگ ساخته اند و از نظام جمهوری اسلامی ایران که به گفته آنها به غیرنظامیان رحم ندارد، انتقاد کرده‌اند.

مریم سما، نماینده مجلس افغانستان می‌گوید: ‌«آنهایی که دنبال عدالت و انسانیت هستید، جورج فلویدها همه جا هستند، یکی نمی‌تواند نفس بکشد، دیگری را در آب غرق می کنند و یکی دیگر در آتش می‌سوزد. این ظلم ادامه خواهد داشت تا زمانی که من و تو عدالت را تنها برای خودمان و منافع کوچک‌مان بخواهیم. مرزِ انسانیت جغرافیا، نژاد و مذهب نیست. در مقابل هیچ جنایتی از سوی هیچ فرد و سیستمی سکوت نکنیم.»

بیشتر از