تغییر نام خیابان‌های گلاسگو تحت تاثیر مرگ جورج فلوید

کنشگران ضد نژادپرستی نام یکی از خیابان‌ها را به جورج فلوید تغییر دادند

کنشگران اسامی خیابان‌های کوچرین و ویلسون را به شکو بایو و روزا پارکز تغییر دادند-PA via Reuters

کنشگران ضدنژادپرستی تصمیم‌گرفته‌اند آن دسته از خیابان‌های مرکز شهر گلاسگو را که اسامی مرتبط با تجارت برده دارند، تغییر نام دهند و به جای آن‌ها از اسامی بردگان، کنشگران سیاه‌پوست و کشته‌شدگان به دست نیروهای پلیس استفاده کنند.

در آستانه برگزاری تظاهرات موسوم به «زندگی سیاهان ارزش‌مند است» زیر اسامی رسمی چند خیابان مرکز شهر پلاک‌های جدیدی با حروف سفید و زمینه سیاه نصب کرده بودند.

نام خیابان بوچانن را که برگرفته از نام اندرو بوچانن برده‌دار و تاجر تنباکو است، به خیابان جورج فلوید تغییر دادند که روز ۲۵ می در مینه‌سوتا به دست پلیس کشته شد.

البته در حال حاضر نام جدید را برداشته‌اند.

کنشگران اسامی خیابان‌های کوچرین و ویلسون را هم به ترتیب  به شکو بایو و روزا پارکز تغییر دادند.

پنج سال پیش، مأموران پلیس در کرکالدیِ فیفه در واکنش به تماسی که با آن‌ها گرفته شده بود، شکو بایوی ۳۲ ساله را نیز مانند فلوید حین بازداشت کشتند.

خواهرش که پرستار است، گفت خانواده‌اش می‌خواستند در تظاهراتی که قرار است این آخر هفته در اسکاتلند برگزار شود شرکت کنند، اما خطر شیوع ویروس کرونا «هنوز خیلی زیاد است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تارنمای مؤسسه «تغییر» به آدرس change.org، ضمن انتشار بیانیه‌ای از شورای شهر گلاسگو خواسته است که اسم خیابان‌های مرتبط با تجارت برده را تغییر دهد. تا کنون ۱۲‌هزار نفر این تومار را امضا کرده‌اند.

در این بیانیه‌ آمده است: «هم‌اکنون خیابان‌های بسیاری در گلاسگو نام برده‌داران را بر خود دارند؛ مانند خیابان گلسفورد (جان گلسفورد)، خیابان اینگرام (آرچیبالد اینگرام) و خیابان بوچانن (اندرو بوچانن) که در گرامی‌داشت نام برده‌داران قدیم نام‌گذاری شده‌اند.»

در ادامه این تومار آمده است: «به نظر من باید نام این تاجران بزرگ تنباکو را از سکوهایی که ظاهراً به افتخار آنان ترتیب داده‌اند، برداریم و در عوض نام کنشگران اسکاتلندی را بگذاریم که لیاقت چنین احترامی را دارند.»

مرگ فلوید در بلژیک نیز منجر به شکل‌گیری دو تومار‌ شده است که خواستار برداشتن مجسمه‌های شاه لئوپولد دوم شده‌اند. شاه لئوپولد کسی است که در اواخر قرن هفدهم میلادی سربازانش در کنگو خون انسان‌های بسیاری را ریختند.

در شهر گنت بلژیک، روی یکی از مجسمه‌های نیم‌تنه لئوپولد دوم با افشانه نوشته‌اند: «نمی‌توانم نفس بکشم»، همان کلماتی که وقتی درک شاوین زانو بر گردن فلوید، او را روی زمین مهار کرده بود، از دهان فلوید خارج شد. شاوین متهم به قتل او شده است.  

گزارش  های بیشتر از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان