آیا تظاهرات اخیر در آمریکا بر بازار انرژی تاثیرگذار خواهد بود؟

تداوم این شوک باعث از بین رفتن توازن در بازار انرژی خواهد شد

اعتراضات در لس آنجلس، ۳ ژوئن- FREDERIC J. BROWN / AFP

 

طی دو هفته اخیر برخی شهرها و ایالت‌های آمریکا شاهد تظاهرات مردم این کشور علیه کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس ایالت مینه‌سوتا بود. این تظاهرات به صورت گسترده در برخی ایالت‌ها و به صورت پراکنده در برخی ایالت‌های آمریکا ادامه دارد. تصمیمات آتی دولت آمریکا و مقامات قضایی ایالت مینه‌سوتا در برخورد با تظاهرکنندگان تا حد زیادی می‌تواند باعث گسترش و یا کاهش دامنه اعتراضات شود. بروز حوادثی مثل انفجار در میادین تولید نفت و گاز می‌تواند باعث برهم زدن توازن در بازار  شده و قیمت نفت به تدریج افزایش یابد. شورش و ناآرامی در کشورهای عمده تولیدکننده انرژی و یا ناامنی در مسیرهای انتقال انرژی از جمله حوادث ژئوپلیتیکی است که می‌تواند باعث ایجاد شوک در بازار نفت شود. تداوم این شوک باعث از بین رفتن توازن در بازار انرژی خواهد شد.

افزایش مصرف بنزین در آمریکا

شیوع ویروس کرونا و برقراری قرنطینه در اکثر ایالت‌های آمریکا باعث شد تا تعداد مسافرت‌های درون‌شهری و برون‌شهری کاهش یابد.

هم‌چنین باعث کاهش تعداد پروازهای ورودی و خروجی داخلی و خارجی گردید. تداوم قرنطینه در سراسر آمریکا باعث کاهش تقاضا و کاهش قیمت نفت و در نتیجه قیمت بنزین شد. طبق پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میزان مصرف محصولات نفتی در سه ماهه دوم امسال  ۱۵.۹ میلیون  بشکه در روز خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که در سه ماه سوم امسال میزان  مصرف محصولات نفتی ۱۸.۷ میلیون بشکه در روز خواهد بود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم‌چنین پیش‌بینی کرده است که میزان مصرف محصولات نفتی در سال ۲۰۲۱ در آمریکا به طور متوسط ۱۹.۸ میلیون بشکه در روز خواهد بود. آمار نشان می‌دهد که این میزان مصرف در قیاس با سال جاری ۸ درصد افزایش خواهد یافت.

این آژانس پیش‌بینی کرده است که با شروع مسافرت‌ها پس از قرنطینه مصرف سوخت افزایش خواهد یافت. قرنطینه باعث کاهش ۲۵ درصدی مصرف سوخت در نیمه اول امسال نسبت به سال قبل شده است و مصرف سوخت در نیمه دوم امسال در قیاس با سال گذشته ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.  بر این اساس مصرف بنزین و سایر محصولات نفتی در قیاس با سال قبل بیش از ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که این کشور باید آماده افزایش تولید نفت باشد تا بتواند هم مصرف داخلی را تامین نماید و هم با افزایش صادرات نفت سهم خویش را در بازار جهانی افزایش دهد. آمریکا از صادرات انرژی برای افزایش سطح همکاری با هم‌پیمانان خویش استفاده می‌کند و به این دلیل، هم برای حفظ سهم و هم کاهش سهم رقبا باید ظرفیت تولید نفت خویش را افزایش دهد. افزایش تولید نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری در همه میادین نفتی و هم‌چنین در بخش بالادستی و پایین‌دستی نفتی است.

تداوم تظاهرات شوکی بر تولید نفت آمریکا

با توجه به حوادث روزهای اخیر و تلاش مقام‌های ایالت مینه‌سوتا برای جلب نظر خانواده جورج فلوید و معترضین باید شاهد کاهش میزان تظاهرات در روزها و هفته‌های آینده بود. خانواده جورج فلوید اصرار  داشتند که پرونده قتل وی باید با دقت بیشتری رسیدگی شود.

در این راستا روز سه‌شنبه مقام‌های ایالت مینه‌سوتا اعلام کردند که درک شووین مامور پلیسی که با فشردن زانو بر گردن جورج فلوید، باعث مرگ وی شده بود و قبلا با اتهام قتل درجه سه (غیرعمد) روبه‌رو بود، اتهامش به قتل درجه دو (شبه‌عمد) تغییر کرده است. باید انتظار داشت این عمل تا حدی بتواند سطح اعتراضات را در گام اول در ایالت مینه‌سوتا و به تدریج در بقیه ایالت‌ها کاهش دهد.

با توجه به این که دامنه اعتراضات در ایالت‌های عمده تولیدکننده نفت آمریکا به وسعت سایر ایالت‌ها گزارش نشده است، اخلال چندانی در روند تولید نفت آمریکا تا به امروز مشاهده نشده است. با توجه به اهمیت حفظ امنیت تولید و عرضه نفت در آمریکا باید اشاره کرد که امنیت چاه‌های نفت و تاسیسات نفتی به شدت توسط نیروهای مخصوص تامین می‌شود و نباید انتظار داشت که اعتراضات بتواند  بر روند تولید نفت و گاز تاثیرگذار باشد.

با توجه به رشد تدریجی قیمت نفت و ثبات بازار نمی‌توان انتظار داشت که اعتراضات آمریکا باعث شوک در بازار شود. با توجه به کاهش تدریجی آثار کرونا بر اقتصاد کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف‌کننده انرژی می‌توان انتظار داشت تا در ماه‌های آینده تقاضا برای نفت افزایش یابد. این افزایش تقاضا اگر با افزایش تولید کشورهای عضو اوپک پلاس و سایر کشور‌ها همراه باشد، قیمت نفت افزایش زیادی نخواهد داشت.

بازار جهانی نفت دینامیک‌های خاص خود را دارد و حوادث ژئوپلیتیکی مانند حوادث سال گذشته به ویژه حمله به تانکرها در تنگه هرمز و حمله به تاسیسات پالایشگاهی آرامکو نشان داد که میزان تاثیر حوادث ژئوپلتیکی در بازار کاهش یافته است. در شرایط فعلی نمی‌توان انتظار داشت که مانند گذشته این حوادث تاثیر ماندگاری بر بازار جهانی انرژی داشته باشند. تاثیر تظاهرات روزهای اخیر آمریکا بر بازار داخلی و بازار جهانی انرژی هم از این قاعده مستثنی نیست.


 

بیشتر از اقتصاد