اعلام وضعیت اضطراری در روسیه در پی نشت مواد سوختی در رودخانه‌ها

عصبانیت پوتین از اینکه نسبت به این اتقاق، دیر مطلع شده است

رودخانه امبرنالا که به شدت در پی نشت مواد سوختی آلوده شده است - NORILSK, RUSSIA

 

پس از نشت عظیم سوخت که آب دو رودخانه را به رنگ سرخ درآورد، ولادیمیر پوتین در منطقه اطراف شهر قطبی نوریلسک وضعیت اضطراری اعلام کرد.

گویا دست کم ۲۱ هزار تن گازوییل، روز جمعه از نیروگاهی محلی نشت کرده است. طبق گزارش‌های اولیه خودرویی به یکی از برج‌های ذخیره‌سازی این نیروگاه برخورد کرد که تقلیل فشار و ایجاد شکاف در آن را در پی داشت و در نتیجه باعث بروز اشکال، آتش‌سوزی و نشتی شد. نکته عجیب این است که بروز این حادثه را چند روز بعد به مقامات اطلاع دادند.

مقامات نیروگاه مذکور طی دو روز پرتنش سعی کردند خودشان مشکل را حل کنند و وقتی که سرانجام ناچار شدند موضوع را به مقامات بالادست اطلاع دهند، آقای پوتین باخبر شد که بیش از ۱۰۰ هزار متر از اراضی آلوده شده است.

پوتین مدتی طولانی است که رهبری روسیه را در دست دارد. او بعدازظهر روز چهارشنبه در تماسی تصویری با الکساندر اوس فرماندار منطقه ناراحتی خود را بروز داد. آقای اوس طی گزارش کوتاهی تأکید کرد که خودش هم از طریق رسانه‌های اجتماعی از این فاجعه باخبر شده است اما قول داد در عرض دو هفته مشکل را برطرف می‌کند. او در انتها نیز «پایان گزارش» را اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای پوتین گفت: «منظورت از پایان گزارش چیست؟» و حرف فرماندار را که سعی داشت پاسخ بدهد قطع کرد و ادامه داد: «می‌خواهی چه کار کنی؟ مگر تو فرماندار نیستی؟»

سپس در همان روز چهارشنبه دفتر دادستان عمومی اعلام کرد که بابت دو تخلف در این ماجرا یعنی آلوده کردن اراضی و آب‌ها و نقض مقررات حفاظت از محیط زیست پرونده‌ای تشکیل خواهد داد. مدیر نیروگاه مذکور هم دستگیر شده است.

ایوان بولکوف مدیر پویش‌های سازمان صلح سبز روسیه نیز وضعیت را در نوریلسک «خیلی خیلی بد» و شبیه برخی از بدترین موارد نشت سوخت در جهان توصیف کرد.

او گفت: «آسیب ناشی از این حادثه نصف آسیبی است که فاجعه اکسون والدز در سال ۱۹۸۹ ایجاد کرد.»

نوریلسک قطب معادن نیکل و منطقه‌ای جداافتاده در شمالی‌ترین نقطه روسیه است که پیش از این حادثه نیز به درگیری با مشکلات زیست محیطی معروف بود. تا همین اواخر این شهر ۱۸۰ هزار نفری آلوده‌ترین شهر روسیه بود. آب کثیف و رودخانه‌های آلوده برای منطقه قطعا پدیده جدیدی نیست. اما این نشتی و الودگی آن‌قدر زیاد است که تا نسل‌ها زخم دیگری بر پیکر محیط زیست این منطقه خواهد بود.

آقای بلوکوف گفت: «پاکسازی این آلودگی فقط با زحمت فراوان و خرج کردن میلیون‌ها روبل امکان‌پذیر است. رودخانه‌ها آلوده خواهند شد و تا دهه‌ها و شاید قرن‌ها باید منتظر ماند تا چیزی در مناطق آلوده بروید.»

مقامات هنوز اعلام نکرده‌اند چه برنامه مشخصی برای مقابله با این مشکل دارند. فرماندار اوس در این تماس ناراحت‌کننده با آقای پوتین گفت که مقامات ممکن است راهی جز سوزاندن سوخت نداشته باشند، اما این راه حل آشکارا از نظر تغییرات اقلیمی عواقب نگران‌کننده‌ای دارد. او اذعان کرد که این راه پیش از این امتحان نشده است و تضمینی نیست که به موفقیت ختم شود.

بعدا مقامات دولتی رده بالاتر انجام چنین راهکاری را رد کردند. دمیتری کوبیلکین وزیر منابع و محیط زیست روسیه گفت منطق سوزاندن مقادیر زیادی از سوخت را در یک منطقه قطبی «نمی‌فهمد» و گفت: «آتشی به این بزرگی در منطقه‌ای به این وسعت با چنین حجم زیادی از سوخت مشکل بسیار بزرگی ایجاد خواهد کرد.»

بلوکوف از مؤسسه صلح سبز گفت اظهارات هشداردهنده آقای اوس نشان داد تا چه حد مهار این مشکل از دست‌شان خارج شده است. او افزود اگر فوری اقدام می‌کردند جریان نشتی متوقف می‌شد و آن‌وقت گروه‌های پشتیبانی می‌توانستند به گام‌های بعدی فکر کنند. در «شرایط آرمانی» این کار با تلمبه  و جدا کردن آب آلوده امکان‌پذیر بود، اما کسی نمی‌داند واقعاً این کار تا چه حد ممکن است.

او گفت: «این یکی از اتفاقاتی است که انگار راه حل مشخص و خوبی ندارد.»

© The Independent