بازداشت «مجرمان کرونایی» در تهران

رئیس پلیس فتا تهران: بیش از ۵۰ نفر به‌اتهام جرایم مرتبط با کرونا دستگیر شدند

یکی از پر رفت‌وآمدترین مناطق مرکز شهر تهران، میدان ولیعصر - ATTA KENARE / AFP

چندی پس از شیوع گسترده کرونا در ایران، مقامات انتظامی و امنیتی کشور از دستگیری تعدادی از شهروندان به اتهام جرایم مربوط به شیوع کرونا خبر دادند. امروز، چهارشنبه ۱۴ خرداد، داوود گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران، خبر داده است که از ابتدای سال جاری تاکنون «بیش از ۵۰ نفر» به‌اتهام «جرایم مرتبط با کرونا» بازداشت شده‌اند. 

به گفته این مقام انتظامی مملکت، برخی دستگیرشدگان اقدام به فروش «کالاهای دارویی و بهداشتی تقلبی» و یا راه انداختن «بازار سیاه» از طریق فضای مجازی کرده بودند.

رئیس پلیس فتای پایتخت هم‌چنین گفته است که گروهی نیز تحت عنوان «شایعه‌پراکن» را نیز دستگیر کرده است. 

به گفته وی برخی از دستگیرشدگان کسانی بودند که «خود را پزشک معرفی کرده بودند و عده‌ای هم بودند که داروهای نایاب را به بازار آوردند و خریدوفروش کردند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، اعلام کرده بود که بیش از ۲۰۰ نفر از گردانندگان بیش از ۱۳۰۰ سایت یا کانال‌ها و گروه  در شبکه‌های اجتماعی را به اتهام «شایعه‌پراکنی» درباره کرونا دستگیر شده‌اند. 

کمی پس از شدت‌گیری شیوع کرونا در ایران و پیش از پایان سال ۱۳۹۸، دادستانی تهران با انتشار بیانیه‌ای و با هدف «جلوگیری از اضطراب، ناامنی، تشویش اذهان عمومی و حفظ نظم عمومی» از مجازات افرادی که در خصوص ویروس کرونا اطلاع رسانی می‌کنند خبر داده بود. 

در بیانیه وزارت دادگستری آمده بود که «با لحاظ وجود در شرایط حساس کنونی و ضرورت ارائه اطلاعات واقعی در خصوص این بیماری و جلوگیری از اضطراب، ناامنی، تشویش اذهان عمومی و حفظ نظم عمومی (که هدف همیشگی دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده)، دکتر القاصی دادستان عمومی و انقلاب تهران، با توجه به انطباق موضوع معنون با ماده ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی و نیز بند ۱۱ از ماده ۶ قانون مطبوعات و در راستای مواد ۹۸ و ۶۷۱ قانون آ. د.ک، دستور قضایی صادر تا نسبت به شناسایی، مستند سازی و احضار عوامل سازنده و منتشر کنندگان اخبار کذب (از جمله کانال های خبری، پیج های اینستاگرام، سایتها و سایر منابع خبری) به همراه شناسایی منشاهای اصلی و منتشر و تشکیل پرونده قضایی اقدام گردد.»

از ابتدای ورود ویروس کرونا به ایران، برخوردهای امنیتی و پلیسی با گروهی از منتقدین به مدیریت کرونا در کشور صورت گرفت که عمده از ناحیه نیروهای اطلاعات سپاه صورت گرفته بود. 

براساس آخرین آمار مجموع بیماران مبتلا به  کووید-۱۹ در ایران به ۱۶۰ هزار و ۶۹۶ نفر رسیده است. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت  در طول ۲۴ ساعت گذشته،« ۷۰ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که بر این اساس مجموع جانباختگان این بیماری به ۸۰۱۲ نفر رسیده است.

به گفته این مقام بهداشتی مملکت وضعیت خوزستان همچنان «قرمز» است و استان‌های هرمزگان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، بوشهر، سیستان و بلوچستان، قزوین و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارند.

بیشتر از