زانو زدن تعدادی از پلیس‌های شهر نیویورک در اعلام همبستگی با معترضان

این واکنش برابر ظلمی که نظام حقوقی آمریکا بر سیاه‌پوستان روا داشته کافی نیست

افسران پلیس شهر نیویورک در فیلمی دیده شدند که کنار معترضان در تظاهرات جورج فلوید در محله کویینز زانو زدند.

این ویدیو که توسط آلیا آبراهام گرفته شده است نشان می‌دهد وقتی در طول تظاهرات تعدادی از معترضان برای اعتراض بر زمین زانو زدند، با دیدن حمایت افسران پلیس و همراهی آن‌ها مات و مبهوت شدند.

خانم آبراهام به سی‌ان‌ان گفت: «واقعا انتظار چنین صحنه‌ای را نداشتم، هرگز شاهد چنین چیزی نبوده‌ام.»

اعتراضات در شهر نیویورک به خاطر مرگ جورج فلوید بالا گرفته است. جورج فلوید مرد سیاه‌پوست غیرمسلحی که افسر پلیس شهر مینیاپولیس با زانوی خود بر گردنش برای مدتی طولانی او را روی زمین خوابان و سپس در بازداشت پلیس جان باخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خشم حاصل از مرگ آقای فلوید در هفته گذشته شدت گرفت و اعتراضات و تظاهرات‌ خشونت‌آمیز در سراسر ایالات متحده، به ویژه در شهر مینیاپولیس که قتلگاه آقای فلوید بود، برپا شد.

به گفته خانم آبراهام راهپیمایی شهر نیویورک تظاهراتی صلح‌آمیز بود که حضور چند صد نفر را شاهد بود.

اعتراض به کشته شدن آقای فلوید به اعتراضات گسترده‌تری بابت قتل جوانان سیاه‌پوست به دست نیروهای پلیس و نژادپرستی نهادینه در سراسر کشور تسری یافته است.

زانو زدن به نمادی کاملا شناخته شده برای اعتراض علیه ظلم پلیس و نژادپرستی تبدیل شده است.

این اقدام اولین بار توسط کنشگر حقوق مدنی آمریکا کلید خورد و بعدتر توسط کالین کاپرنیک، بازیکن فوتبال آمریکایی و و پس از آن نیز سایر ورزشکاران برای اعتراض به نژادپرستی و ظلم با زانو زدن در زمان پخش سرود ملی ادامه یافت.

گرچه بسیاری از معترضان نیویورک از این اقدام پلیس شگفت‌زده شده‌اند اما برخی تاکید دارند این اقدام به هیچ وجه واکنشی کافی برای ظلمی نیست که شهروندان سیاه‌پوست در پیشگاه نظام حقوقی ایالات متحده تجربه می‌کنند.

خانم آبراهام به سی‌ان‌ان گفت: «واقعا مایلم به این نکته اشاره کنم که این اقدام کافی نیست. شروع خوبی است ولی به هیچ وجه کافی نیست.»

علاوه بر این، تمام اعضای پلیس شهر نیویورک  نیز به این اقدام نمادین «زانو زدن» معترضان در طول روز نپیوستند.

در ساعات پایانی بعدازظهر، تظاهرکنندگان بعد از راهپیمایی در منهتن در میدان تایمز گرد هم آمدند تا به سخنان کوتاه کنشگران گوش کنند.

در بخشی از برنامه تعداد کثیری از افراد حاضر زانو زدند و بسیاری مشت خود را گره کرده در هوا گرفتند و فریاد زدند: «پلیس نیویورک، زانو بزن!»

یکی از گزارشگران ایندیپندنت که در نزدیکی ۸ افسر پلیس قرار داشت که وظیفه نظارت بر معترضان را برعهده داشتند، اظهار داشت بسیاری از معترضان هم‌زمان با این شعار چشم در چشم این افسران شدند ولی هیچ یک از افسران زانو نزدند.

کمی بعد‌تر این جمعیت به سمت مرکز شهر حرکت کرد و به راهپیمایی خود جلوی دیوان عالی نیویورک پایان داد تا آن‌ جا به سخنان کنشگران دیگری که هدایت اعتراضات را برعهده داشتند گوش دهند.

جمعیت دوباره شعار «پلیس نیویورک، زانو بزن!» را از سر گرفت که باعث شد چند تن از افسران پلیس به شعار آن‌ها گوش داده و زانو بزنند که منجر به تشویق شدید حاضران شد.

خانم آبراهام افزود: «من وقتی بیشتر تحت تاثیر قرار خواهم گرفت که دیگر ما را زیر پا له نکرده و به ما شلیک نکنند. این وضعیتی است که من آرزوی تحققش را دارم.»

© The Independent