یک ساعت در پناهگاه؛ در جریان تجمعات واشنگتن ترامپ کجا بود؟

آقای ترامپ در مرکز عملیات اضطراری کاخ سفید مستقر شده بود

تظاهرات مقابل کاخ سفید در واشنگتن، ۳۱ مه- REUTERS/Jonathan Ernst

 

رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ پس از نزدیک شدن معترضین قتل جورج فلوید به دست پلیس به نزدیکی کاخ سفید، مجبور به پناه بردن به محل اقامتگاه مستحکمی شد که زیر جبهه شرقی کاخ سفید قرار دارد. 

به گفته یک مقام کاخ سفید، پس از آنکه معترضین از سد امنیتی در خارج از محل ریاست جمهوری عبور کردند، ترامپ مجبور شد به مرکز عملیات اضطراری ریاست جمهوری که یک «پناهگاه زیرزمینی» است برود.

این اقدام سوالات بسیاری را در مورد ماهیت این مکان مطرح کرده است؛ اینکه چه موقع رئیس جمهوری به آن محل می‌رود و این محل چه زمانی و توسط چه کسی ایجاد شده است. 

درباره این مکان در گزارش‌ها آمده است که مرکز عملیات اضطراری ریاست جمهوری مکانی است که رئیس جمهوری و مشاوران ارشد وی از آن به عنوان امن‌ترین و مستحکم ترین پناهگاه در مواقع اضطراری یا فاجعه استفاده می‌کنند و در زیر جبهه شرقی کاخ سفید واقع شده است.

با اینکه این ساختمان کاملا زیر زمینی است، اما این بدان معنا نیست که ارتباط آن با دنیای خارج قطع است. این ساختمان مجهز به یک مرکز ارتباطات است که از طریق آن رئیس جمهور ایالات متحده و مشاوران وی می‌توانند از راه دور کار و تصمیم‌گیری کنند.

اولین پناهگاه کاخ سفید در طول جنگ جهانی دوم برای محافظت از رئیس جمهور فقید، فرانکلین دی روزولت ساخته شد. دلیل آن نگرانی از این بود که شهر واشینگتن دی سی، در معرض حملات هوایی مخالفان قرار بگیرد.

این مکان شامل تجهیزات ارتباطی مدرن از جمله خطوط ثابت، صفحات نمایش‌ بزرگ و تلویزیون به منظور هماهنگی با آژانس‌های دولتی داخلی و خارجی در مواقع بحران و اضطراری است.

مرکز عملیات اضطراری ریاست جمهوری توسط افسران آژانس حفاظت ویژه که وظیفه محافظت و همراهی رئیس جمهور را برعهده دارند، نظارت می شود.

طی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، نیروهای حفاظتی شماری از مقامات ارشد را به مرکز عملیات اضطراری ریاست جمهوری منتقل کردند، از جمله معاون رئیس جمهور، دیک چنی، و نیز مشاور امنیت ملی کاندولیزا رایس.

قتل جورج فلوید، آمریکایی آفریقایی، توسط یک افسر پلیس در شهر مینیاپولیس در مینسوتا در تاریخ ۲۵ مه، اعتراضاتی در ده‌ها شهر آمریکایی از جمله واشنگتن دی سی را به همراه داشت.

در شب ۲۹ ماه مه، ترامپ به این ساختمان زیرزمینی منتقل شد. به گزارش سی ان ان، آن شب رئیس جمهور آمریکا را به زیرزمین و داخل پناهگاه یاد شده برده اند و او قبل از اینکه به کاخ سفید برود، حداقل یک ساعت آنجا بوده است. 

ترامپ روز بعد قدرت سرویس مخفی را ستود. او در یک رشته توئیت از خدمات نیروهای امنیتی به خاطر محافظت از مقرهای معین شده خود قدردانی و تاکید کرد در حالی که معترضین خارج از کاخ سفید جمع شده‌ بودند، او احساس امنیت می‌کرد.