انتقاد ارتش از دخالت سپاه در اقتصاد، سیاست و جعل تاریخ

معاون هماهنگی ارتش ایران فعالیت‌ اقتصادی و سیاسی سپاه را انحراف از وظایف نیروهای نظامی خواند

انتقاد بی‌سابقه یکی از فرماندهان ارتش ایران از سپاه و دستگاه تبلیغی جمهوری اسلامی دقایقی پس از انتشار از خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی حذف شد.

استودیو تصویری ایرنا این مصاحبه را با حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگی ارتش انجام داده بود.

حبیب‌الله سیاری پیش‌تر، فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز بوده است.

سیاری در این مصاحبه که اکنون تنها حدود ۱۴ دقیقه از آن در فضای مجازی وجود دارد، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا درباره فعالیت اقتصادی سپاه گفته است که «به صلاح نیروهای مسلح نیست که وارد فعالیت‌های اقتصادی شوند» و این فعالیت‌های اقتصادی سبب دور شدن از وظایف اصلی این نیروها می‌شود.

ورود سپاه به فعالیت‌های اقتصادی با مجوز علی خامنه‌ای و از میانه دهه ۷۰ آغاز شد و اکنون برآورد می‌شود که سپاه در کنار بنیادهایی که به‌صورت مستقیم زیر نظر رهبر ایران قرار دارند و روسای آن اغلب از میان فرماندهان سپاه منصوب می‌شوند، کنترل حدود ۶۰ درصد اقتصاد ایران را در اختیار دارند.

حبیب‌الله سیاری به موضوع دخالت نیروهای نظامی در سیاست هم اشاره کرده و گفته که ارتش علاوه بر اینکه در اقتصاد دخالتی ندارد در سیاست هم ورود نمی‌کند. این فرمانده ارتش می‌گوید «سیاست‌زدگی» آسیب بزرگی برای نیروهای مسلح است و ارتش به‌رغم اینکه دارای درک و دریافت سیاسی است از این موضوع پرهیز می‌کند.

مداخله گسترده سپاه در سیاست ایران در سه دهه گذشته موضوع مناقشات میان جناح‌ها و گروه‌های سیاسی بوده است.

سپاه علاوه بر آنکه مناصب سیاسی و مدیریتی در بخش‌هایی از دولت، استانداری‌ها و مجلس شورای اسلامی در اختیار دارد، به‌صورت مستقیم در جبهه‌بندی‌های سیاسی داخلی و انتخابات نیز مداخله می‌کند.

سپاه همواره این دخالت گسترده در سیاست را به دلیل شرح وظایف خود طبق قانون اساسی اعلام کرده و گفته که به دلیل آنکه «دفاع از اصل انقلاب» را به عهده دارد می‌بایست جلوی انحراف و نفوذ را در عرصه سیاست بگیرد.

سپاه با داشتن سازمان اطلاعاتی مستقل که فعالیت رسمی آن از سال ۱۳۸۸ آغاز شده است و سازمان نظامی برون‌مرزی (سپاه قدس)، مطابق با تمایل رهبر جمهوری اسلامی، علاوه بر کنترل سیاست داخلی، سیاست خارجی کشور را نیز اداره می‌کند.

حبیب‌الله سیاری در این مصاحبه به تصویری که رسانه‌های جمهوری اسلامی از ارتش ایران نشان می‌دهند نیز انتقاد کرده و گفته است که این رسانه‌ها تاریخ جنگ با عراق و اقدامات ارتش در چهار دهه گذشته را به‌درستی نمایش نداده‌اند.

او از جمله به فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا اشاره می‌کند و می‌گوید در این فیلم تصویر نادرستی از «ولی‌الله فلاحی» فرمانده وقت ستاد مشترک ارتش نمایش داده که او را به گریه انداخته است.

فلاحی در مهرماه ۱۳۶۰ به همراه جمعی از فرماندهان نظامی در حادثه سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ در بیابان‌های جنوب تهران کشته شد.

هم‌اکنون سپاه با در اختیار داشتن سازمان رسانه‌ای اوج، سازمان فضای مجازی سراج، چند خبرگزاری، شبکه تلویزیونی افق و تعیین مدیران ارشد صداوسیما، کنترل دستگاه تبلیغی رسمی جمهوری اسلامی را در انحصار خود دارد.  

حبیب‌الله سیاری که خود یک دهه فرماندهی نیروی دریایی ارتش را در اختیار داشته به صحبت‌هایی که در تلویزیون در زمان توقیف قایق نظامی آمریکا به دست نیروی دریایی سپاه در دی‌ماه ۹۴ انجام شده نیز اشاره کرده و گفته است که برای بزرگ جلوه دادن اقداماتشان می‌گویند پیش از آن‌ها نیروهای نظامی خارجی به‌راحتی به حریم دریایی ایران تجاوز می‌کرده‌اند.

او گفته که ارتش طبق پروتکل‌های رسمی‌اش اجازه فیلم‌برداری از ستاد عملیات و بخش‌های نظامی‌اش را به کسی نمی‌دهد و برخلاف سپاه که هر بخش آن با یک گروه فیلم‌برداری کار می‌کند، امکان و اجازه تبلیغ اقداماتش را ندارد.

خبرگزاری ایرنا هنوز دلیل حذف این ویدیو را توضیح نداده است. اکنون تنها یک قسمت دودقیقه‌ای از این مصاحبه تفصیلی در وب‌سایت ایرنا در دسترس است.  

آقای سیاری شهریورماه سال گذشته نیز در مجلس حاضر شد و به نمایندگان مجلس گفت که زیرساخت‌های ارتش فرسوده است، ۷۵ هزار نفر از نیروی انسانی آنها کم شده و ارتشی‌ها مشکلات معیشتی دارند. او این سخنان را پس از آن اعلام کرد که یکی از نیروهای ارتش ایران در لشگر زرهی کرمانشاه به دلیل مشکلات مالی، خودکشی کرد.

بیشتر از