مرگ جرج فلوید؛ اظهارنظر یک شهردار خشم عموم را برانگیخت

«اگر می‌توانید بگویید نمی‌توانم نفس بکشم، پس دارید نفس می‌کشید»

یک شهردار در ایالت می‌سی‌سی‌پی در مورد مرگ جرج فلوید اظهار کرده که «هیچ مورد غیر موجهی ندیده است». اظهار نظر او انزجار شدیدی به همراه داشته و عده‌ای خواستار استعفای او شده‌اند.

آقای فلوید که سیاه‌پوست بود، در شرایطی در دست پلیس مینیاپولیس جان داد که یک افسر سفیدپوست جلوی دوربین گردن او را برای مدت طولانی با زانو به زمین چسبانده بود.

پس از آن که فیلم این حادثه در اینترنت منتشر شد، مردم برای مرگ این مرد ۴۶ ساله به خیابان‌ها ریختند و اعتراضات آغاز شد. در این فیلم،  فلوید چند بار به افسران می‌گوید «نمی‌توانم نفس بکشم».

هال مارکس، شهردار پتل، شهری در نزدیکی جکسون، روز سه شنبه در توییتر اظهار نظر خود را بدین صورت منتشر کرد «من که هیچ چیز غیر موجهی ندیدم». وی ادامه داده «اگر می‌توانید بگویید نمی‌توانم نفس بکشم، پس دارید نفس می‌کشید».

آقای مارکس افزوده است «به احتمال زیاد این مرد از حمله قلبی یا دوز بالای مواد مخدر مرده است. این ویدیو نشان نداده که او چگونه در مقابل پلیس مقاومت کرده که به چنین وضعیتی افتاده است. پلیس خیلی به زحمت افتاده.»

روز سه شنبه چهار نیروی پلیس در این رابطه از کار اخراج شدند. درک چائووین، افسری که آقای فلوید را به زمین زده بود، روز جمعه به قتل نفس و جنایت از درجه سوم متهم شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرگ آقای فلوید اعتراضات و ناآرمی‌های گسترده‌ای را در سراسر آمریکا و به طور خاص در مینیاپولیس به همراه داشت. این ناآرامی‌ها که ابتدا به صورت تظاهرات «زندگی سیاهان هم ارزش دارد» آغاز شد دو روز است که به آشوب و اغتشاش کشیده شده است.

اظهار نظر این شهردار خشم و انزجار زیادی را به همراه داشت به طوری که آقای مارکس مجبور شده حساب توییتر خود را غیرفعال کند.

جوان پترسون، بازیکن خط حمله تیم ایندیاناپولیس کولتس، در توییتر خود گفته است «به عنوان شهروند سابق پتل ... واقعا دیدن چنین چیزی ناراحت‌کننده است. یعنی رهبر جامعه این قدر به حرفش اعتقاد دارد که حتی منتشرش می‌کند.»

باب سیمز جونیور، کشیش شهر مجاور، در اعتراضی به گفته‌های شهردار در برنامه تلویزیونی گفته است «آقای هال مارکس باید پاسخگو باشد.»

آقای مارکس بعدا به روزنامه هاتیزبرگ امریکن گفته است که نظراتش بد تعبیر شده است. او گفته: «به نظر من مردم خیلی سریع قضاوت کرده‌اند قبل از این که همه حقیقت را بدانند. من در موقعیتی نیستم که بگویم جرمی رخ داده یا چیزی درست یا غلط است، اما چیزی که می‌گویم این است که صرفا با دیدن این ویدیو عجولانه قضاوت نکنید.»

این شهردار ظاهرا در فیسبوک نیز از نظر خود دفاع کرده است.

دبلیو ال بی تی، وابسته به ان بی سی، تصویری از پست فیسبوکی مارکس را منتشر کرده که در آن آقای مارکس گفته:  «پیشروان مدعی فرهنگ خودشان فرهنگ شنیدن یک حقیقت ساده را که می‌گوید عجولانه قضاوت نکنید ندارند.»

شهرداری پتل ضمن تأیید صحت فیسبوک شهردار، در یک پست جداگانه در صفحه فیسبوک شهرداری گفته است که گرچه آنها نماینده رهبران شهر نیستند، شهردار حق دارد نظر خود را در حساب شخصی‌اش مطرح کند.

در این صفحه آمده: «نظراتی که در فیسبوک شخصی شهردار هال مارکس آمده نظر تمام مقامات شهر نیست. ما از احساس یأسی که بیانات ایشان ایجاد کرده است آگاهیم. این بیانات نظر شخصی شهردار است و او حق دارد آنها را در صفحه شخصی خود مطرح کند.»

روز پنج شنبه هیأت امنای شهر پتل با تشکیل جلسه‌ای فوق‌العاده، خواهان استعفای مارکس از سمت شهردار شد.

آقای مارکس، که در سال ۲۰۰۹ به سمت شهردار انتخاب شده، این درخواست را رد کرده است. مقامات انتخابی ایالت می‌سی‌سی‌پی فقط در صورتی می‌توانند از کار برکنار شوند که مرتکب جرم شده باشند.

© The Independent