نگرانی اتحادیه اروپا از تداوم مداخله نظامی ترکیه در لیبی

لیبی ممکن است تبدیل به محور فعالیت‌های تروریستی در منطقه شود

شماری از نیروهای ارتش ملی لیبی در شهر ساحلی بنغازی. عكس از:  AFP

پیامدهای تداوم دخالت ترکیه در لیبی که منجر به پیچیده‌تر شدن بحران درگیری در این کشور شده است نه تنها کشورهای منطقه را دچار تهدید کرده بلکه نگرانی اتحادیه اروپا را نیز برانگیخته است، به ویژه این‌که حضور نیروهای ترکیه در قلمرو لیبی هر روز بر میزان چالش‌های می‌افزاید.

تردیدی نیست که ادامه جنگ و دخالت مستقیم ترکیه در لیبی می‌تواند عواقب ناگواری را در پی داشته باشد و در نتیجه، ثبات و امنیت اروپا را برهم زند، زیرا تداوم جنگ، لیبی را تبدیل به مرکز فعالیت‌های تروریستی و مهاجرت غیرقانونی به اروپا می‌کند. این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هشدار داده است که در صورت سقوط دولت وفاق ملی در طرابلس، مهاجرت غیرقانونی اروپا را به شدت آسیب‌پذیر خواهد کرد.

نشریه «پولیتیکو» با اشاره به درگیری های لیبی، نوشته است که هدف رئیس جمهور ترکیه از هشدار نسبت به پیامدهای سقوط دولت وفاق ملی در طرابلس این است تا اتحادیه اروپا نیز به پیروی از آنکارا حمایت خود را از دولت فائزالسراج در طرابلس اعلام کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما مجله آلمانی دیر اشپیگل در گزارش اخیرش در مورد تحولات لیبی، هشدار داده است که مداخله ترکیه در لیبی، تهدید مستقیمی برای اروپا است، زیرا لشکرکشی ترکیه نه تنها حاکمیت لیبی را نقض کرده بلکه می‌تواند ثبات و امنیت اروپا را نیز دچار چالش کند و موج گسترده‌ای از مهاجران غیر قانونی از قلمرو لیبی وارد اروپا شوند و اردوغان همان گونه که چند ماه پیش مسیر عبور پناهندگان به اروپا را از طریق مرزهای ترکیه باز کرد، این بار نیز همان اقدام را در لیبی تکرار کند.

در همین راستا، جمال الشطشاط، استاد علوم سیاسی در دانشگاه بنغازی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: ادامه مداخله نظامی ترکیه در لیبی ممکن است شماری از کشورهای اروپایی همچون فرانسه، آلمان و ایتالیا را در رویارویی با ترکیه قرار دهد، زیرا  حضور ترکیه در لیبی، منافع کشورهای یادشده در این پهنه را با تهدید رو به رو کرده است، بنابر این، بعید نیست که رقابت میان دو جانب منجر به تنش و درگیری شود. وی افزود: اظهارات مکرر دولت وفاق ملی در طرابلس و آنکارا مبنی بر این‌که ترکیه در عرصه سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و گاز لیبی امیتازات ویژه‌ای خواهد داشت، نگرانی کشورهای اروپایی را برانگیخته است، به‌ویژه این‌که اروپا بخشی از انرژی مورد نیاز خود را از طریق لیبی تأمین می‌کند. افزون برآن، انتقال جنگجویان افراطی از سوریه به لیبی توسط هواپیماهای ترکیه، دلیل دیگری برای افزایش نگرانی کشورهای اروپایی است، زیرا حضور این نیروهای افراطی اجیرشده در نزدیکی مرزهای اروپا، زمینه انتقال آن‌ها را به اروپا فراهم می‌کند. شکی نیست که اگر آنکارا سیاست خود را در قبال تحولات لیبی مور بازنگری قرار ندهد، ترکیه به صورت ناگزیر با اتحادیه اروپا درگیر جنگ خواهد شد. البته اتحادیه اروپا در گام نخست، سعی خواهد کرد تا طرح ممنوعیت ورود اسلحه به لیبی را به اجرا در آورد و بدین شیوه از تداوم دخالت نظامی ترکیه در لیبی جلوگیری کند.

در همین‌حال و پس از تصمیم آنکارا به اعزام نیروهای نظامی بیشتر به لیبی، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در هفته گذشته هشدار دادند که مداخله نظامی ترکیه در لیبی، منافع و امنیت اروپا را تهدید می‌کند. در واکنش به این هشدار، رجب طیب اردوغان‌، رئیس جمهور ترکیه ضمن انتقاد از موضع‌گیری کشورهای اروپایی گفت که هیچ کشوری حق انتقاد از تصمیم ترکیه را ندارد، زیرا هدف آنکار از ارسال نیرو به لیبی دفاع از منافع ترکیه در آن کشور  است.

شاید بتوان گفت که نگرانی از تداوم مداخله نظامی ترکیه به لیبی از مرزهای اروپا نیز فراتر رفته و ایالات‌متحده را نیز نگران کرده است و البته این مسئله در اظهارات روز افزون مقامات بلند‌پایه آمریکایی مشهود است که پیوسته نگرانی خود را نسبت به آینده لیبی ابراز می‌دارند.

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ایالات متحده و ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، شنبه گذشته در یک صحبت تلفنی در مورد آینده لیبی صحبت کردند و کاخ سفید اعلام کرد واشنگتن نگرانی خود را نسبت به تحولات لیبی به آنکارا ابراز داشته و خواستار حل مسالمت‌آمیز بحران جنگ در لیبی شده است.

از سوی دیگر، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده در یک تماس تلفنی با فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی، مخالفت کشور خود را در مورد انتقال سلاح و مهمات نظامی به لیبی ابراز داشته و تأکید داشته است که بایستی جنگ به زودی در این کشور متوقف شود و تمام طرف‌های درگیر در بحران کنونی در صدد یافتن راه حل مسالمت‌آمیزی برای پایان دادن به جنگ در لیبی شوند.

در پیوند به این موضوع، هشام بن صریتی، روزنامه‌نگار لیبی در صحبتی که با ایندپندنت عربی داشت، گفت: هشدار واشنگتن می‌تواند در جلوگیری از مداخله نظامی ترکیه در لیبی تأثیرگذار باشد، زیرا هر دو جانب آنکارا و طرابلس می‌دانند که رئیس جمهور آمریکا، عبور از خطوط قرمز تعیین شده را به هیچ صورتی پذیرا نمی‌باشد و واکنش ایالات متحده در چنین مواردی عواقب ناگواری را به دنبال خواهد داشت.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia