ادامه جدال دونالد ترامپ و توییتر

رئیس‌جمهوی آمریکا تهدید کرد فعالیت رسانه‌های اجتماعی سرکوب‌کننده محافظه‌کاران را محدود می‌کند

آقای ترامپ به این شرکت‌ها توصیه کرد «همین اکنون کار خود را درست انجام دهید!»-AFP

بعد از انتشار اخطاری از جانب توییتر پای توییت دونالد ترامپ، او تهدید کرد رسانه‌های اجتماعی که به سانسور صدای محافظه‌کاران می‌پردازند را تعطیل خواهد کرد.

 بعدازآنکه توییتر "اخطار راستی‌آزمایی" درباره یکی از توییت‌های دونالد ترامپ منتشر کرد، او تهدید کرده است آن دسته از رسانه‌های اجتماعی که از تفکرات او حمایت نمی‌کنند را تعطیل خواهد کرد.

رئیس‌جمهور مدرکی ادعا کرد، رسانه‌های اجتماعی تفکرات محافظه‌کاران را سرکوب می‌کنند و گفت دولت او «قوانینی سفت‌وسخت برای این شرکت‌ها ایجاد خواهد کرد. یا آن‌ها را تعطیل خواهد کرد، قبل از این‌که اجازه دهد چنین اتفاقی هرگز دوباره رخ دهد.»

آقای ترامپ به این شرکت‌ها توصیه کرد «همین اکنون کار خود را درست انجام دهید!»

مشخص نیست این هدف رئیس‌جمهور با اصلاحیه اول قانون اساسی ایالات‌متحده منطبق باشد.

روز چهارشنبه او توییت کرد: «جمهوری‌خواهان احساس می‌کنند رسانه‌های اجتماعی کاملاً به سرکوب صدای محافظه‌کاران می‌پردازند. قوانینی سفت‌وسخت برای این شرکت‌ها ایجاد خواهیم کرد یا آن‌ها را تعطیل خواهیم کرد قبل از اینکه اجازه دهیم چنین اتفاقی هرگز دوباره رخ دهد. ما در سال ۲۰۱۶ شاهد تلاش و شکست آن‌ها در این زمینه بودیم و نمی‌توانیم اجازه دهیم نسخه‌ای پیچیده‌تر از همان حمله دوباره اتفاق افتد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «درست همان‌طور که نمی‌توانیم اجازه دهیم رأی‌گیری به‌طور عمده از طریق پست در کشور ما ریشه بدواند. در این صورت تقلب و جعل و سرقت آرای مردم برای همه آزاد و راحت می‌شود. هرکسی از همه بیشتر تقلب کند، برنده می‌شود. داستان رسانه‌های اجتماعی هم از همین قرار است. از همین اکنون کار خود را درست انجام دهید!»

اخطار راست آزمایی توییتر درباره توییت قبلی آقای ترامپ بود که ادعا کرده بود، رأی‌گیری از طریق پست باعث می‌شود تقلب و کلاه‌برداری به‌صورت گسترده‌تری صورت پذیرد و باعث شد رئیس‌جمهور با عصبانیت نسبت به آن واکنش نشان داده و بگوید «کاملاً آزادی بیان را خاموش می‌کنند.»

آقای ترامپ از توییتر برای اشاعه ادعاهایی درباره تقلب انتخاباتی در گذشته بهره گرفته است. یکی از ادعاهای مشهور او این بود هزاران نفر را با اتوبوس‌ها به ایالاتی خاص برده‌اند تا در سال ۲۰۱۶ به هیلاری کلینتون رأی دهند. خانم کلینتون در آن انتخابات ۲.۸ میلیون رأی بیشتر از آقای ترامپ اخذ کرد، ولی نتوانست آرای الکترال کافی را به دست آورد.

واکنش آقای ترامپ در ادامه ماجرایی بود که او، آقای اسکاربورو، یک مجری تلویزیون را، دوباره بدون ارائه مدرک، به قتل متهم کرد. 

بیوه خانم لوری کلاستیس، که کارمند سابق جو اسکاربورو، نماینده مجلس بود و حدود دو دهه پیش در یک حادثه رانندگی جان باخت از جک دورسی، رئیس توییتر خواسته است این توییت‌ها را حذف کند چرا که یاد و خاطر همسر مرحومش را لکه‌دار کرده است. توییتر از حذف این توییت‌ها سر باز زد.

آقای دورسی در حال حاضر به خاطر درخواست افراد برای مقابله با اظهارات نادرست و توهین‌آمیز ترامپ در توییتر زیر فشاری روزافزون است. تیموتی کلاستیس، بیوه خانم کلاستیس، در نامه خود به آقای دورسی اشاره می‌کند این توییت‌های رئیس‌جمهور آشکارا در نقض قواعد رفتاری این شبکه است.

آقای کلاستیس نوشت: «من از شما می‌خواهم در این مورد دخالت کنید چون رئیس‌جمهور ایالات‌متحده چیزی را تصاحب کرده که متعلق به او نیست: یاد و خاطر همسر مرحوم من، و برای منافع سیاسی خود آن را مورد بازیچه قرار داده است.»

آقای اسکاربورو و همسرش خانم میکا برزینسکی که مجری برنامه تلویزیونی شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی هستند در گذشته از دوستان آقای ترامپ بوده‌اند ولی اکنون دیگر رفاقتی با یکدیگر ندارند.

© The Independent