تغییر چشم‌انداز سیاسی پس از نقض قرنطینه توسط مشاور جانسون

در چهار روز گذشته، نگاه افکار عمومی به بوریس جانسون به شدت سقوط کرده است

دومنیک کامینگز مشاور نخست‌وزیر بریتانیا از قوانین قرنطینه سرپیچی کرده است-Jonathan Brady / POOL / AFP

ظرف تنها چهار روز، تایید افكار عمومی درباره بوریس جانسون و دولت او به کمترین میزان ممکن سقوط کرده است. 

افشای مسئله سفر زمینی یکی از مشاوران عالی نخست‌وزیر بریتانیا، دومنیک کامینگز، به نظر می‌رسد که این سقوط را تسریع کرده و نرخ تایید عمومی نخست وزیر، تنها ظرف چهار روز ۲۰ درصد سقوط نشان داده است. 

داده‌های اطلاعاتی نظرسنجی گروه ساوانتا کامرس، نشان داد که نرخ اقبال عمومی او از ۱۹ درصد در روز جمعه، به یک درصد در روز سه‌شنبه رسید، در حالی که میزان تایید عمومی دولت نیز به منفی دو درصد سقوط کرد، و تنها در یک روز ۱۶ امتیاز پایین رفت. 

سقوط پذیرش عمومی ماهانه آقای جانسون که در تاریخ ۲۶ آوریل، ۲۷ درصد بود از این هم شدیدتر است. 

در مدت زمان مشابه، نرخ تایید عمومی کئیر استارمر از حزب کارگر نسبتا ثابت بوده و از ۱۰ درصد در ۲۶ آوریل به ۱۲ درصد در ۲۵ ماه مه رسیده است. 

سیر نزولی مشابه در مورد مت هنکاک، وزیر بهداشت نیز دیده می‌شود که طی آخر هفته گذشته، علنا از آقای کامینگز حمایت کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سقوط جایگاه آقای جانسون در افكار عمومی در مقایسه با ارقام مربوط به اوایل ماه آوریل که نرخ اقبال عمومی او بیش از ۳۰ امتیاز بالاتر از آقای استارمر بود، پررنگ‌تر جلوه می‌کند. 

نظرسنجی دیگری که روز سه‌شنبه از سوی سازمان یوگاو انجام شد نشان داد که اکثریت مردم گمان میکنند که اقای کامینگز باید از سمت خود به عنوان مشاور عالی نخست‌وزیر استعفا دهد. 

از میان ۱۱۶۰ بزرگسال بریتانیایی که در نظرسنجی شرکت کردند، ۷۱ درصد گفتند که به نظرشان مشاور عالی نخست‌وزیر قانون قرنطینه دولتی را نادیده گرفته و ۵۹ درصد گفتند که او باید استعفا دهد. 

این رقم در نظرسنجی مشابه دیگری که روز شنبه انجام شد، هفت درصد بیشتر است. در این نظرسنجی تنها ۵۲ درصد از افراد گفتند که او باید برود. 

این نظرسنجی اخیر، به دنبال تصمیم غیرعادی آقای کامینگز به برگزاری نشست خبری با هدف توضیح رفتار خود انجام شد. 

او در سخنانش از جمله دلیل نقض قوانین قرنطینه و رانندگی نیم ساعته با اتومبیل خود برای رفتن به یک مرکز زیبایی را توضیح داد و گفت رفتن به این مرکز الزامی بود چرا که باید دید چشمانش را چک می‌کرد. 

© The Independent