ادعاها درباره اختلاف‌نظر مقامات بریتانیایی بر سر راهبرد خروج از قرنطینه

دولت بریتانیا مقررات مربوطه را تا دستکم ماه مه تمدید کرده است

بازار توتینگ، یکی از بازار‌های لندن که به دلیل شیوع ویروس کرونا به طور کامل بسته ‌است- REUTERS/Hannah McKay

یک وزیر ارشد کابینه بریتانیا این ادعا را رد کرده که دومینیک راب در طول نقاهت بوریس جانسون از بیماری کرونا، از اعمال راهبرد خروج از قرنطینه اکراه دارد.

 اما گرانت شَپز، وزیر راه و ترابری بریتانیا گفته است: «کاملا از واقعیت به دور است» که وزیر خارجه در مقامش به عنوان جایگزین موقت بوریس جانسون در تصمیم گیری در مورد تصمیمات مهم در ارتباط با لغو قرنطینه در کشور تعلل می کند.

او به اظهارات سِر کی یر استارمر، رهبر حزب اقلیت کارگر واکنش نشان داده که در مورد عملکرد دولت در جریان نقاهت نخست وزیر پس از خروج از بخش مراقبت ویژه، اظهار نگرانی کرده است. 

رهبر حزب کارگر، وزرای کابینه را تحت فشار گذاشته که برنامه خود را در مورد لغو مقررات قرنطینه ارائه دهند. به دنبال توصیه مشاوران علمی دولت داير بر این که لغو قرنطینه در حال حاضر صلاح نیست، دولت مقررات مربوطه را تا دستکم ماه مه تمدید کرده است.

سر کی یر، در پادکست ویروس کرونای بی بی سی گفت: «فکر می کنم در تمام طول این ماجرا (دولت) با اتخاذ تصمیمهای سریع مشکل داشته است.»

او افزود: «عامل دیگر اما، به تصور من، این است که همه ما می دانیم که نخست وزیر در بیمارستان بستری بوده است.»

«همه ما خوشحالیم که او بیماری را پشت سر گذاشته و حالش بهتر است. اما به نظر می رسد دولت یک هفته یا ده روز است که در اتخاذ تصمیمات مهم مشکل داشته و به نظر من این بخشی از علت آن بوده است.»

«تصورم این است -هرچند مطمئن نیستم - که دومینیک راب (در ارائه راهبرد خروج از قرنطینه) اکراه دارد. او احتمالا می داند که زمان آن فرا رسیده اما از امضای آن بدون حضور نخست وزیر اکراه دارد که در این (تعلل) دخیل است.»

روز پنجشنبه، آقای راب اعلام کرد که مقررات قرنطینه دستکم تا سه هفته دیگر یعنی اوایل ماه مه که بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد، به قوت خود باقی خواهد ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او هشدار داد که هرگونه تغییر در مقررات حفظ فاصله اجتماعی، می تواند سلامت عموم و اقتصاد کشور را در معرض خطر قرار دهد.

اما دولت در میان این نگرانی که ممکن است ارائه جزئیات خروج از قرنطینه مردم را از ماندن در خانه بازدارد، از انتشار آن خودداری کرده است.

آقای شَپز، در واکنش به اظهارات «سر کی یر» در برنامه «تودی» رادیو چهار بی بی سی گفت: «این به هیچ وجه واقعیت ندارد و از شنیدن آن به این دلیل ساده متعجب شده ام که دیروز در جلسه کابینه و اجلاس کبرا و دو یا سه جلسه کمیته های فرعی کابینه، که تصمیمات روز به روز را اتخاذ می کنند، شرکت کردم.»

«این واقعیت ندارد که همه چیز راکد مانده است. در تصمیمات اتخاذ شده تغییری داده نشده چون – تکرار می کنم - ما طبق توصیه دانشمندان و کادر پزشکی عمل می کنیم – چه نخست وزیر در این جلسات حاضر  می بود چه نمی بود.»

«این بیماری به سیاستمداران واکنش نشان نمی دهد، به علم واکنش نشان می دهد.»

آقای جانسون از هفته گذشته که از بیمارستان مرخص شد، به توصیه پزشکانش بر سر کار بازنگشته است.

آقای جانسون دوره نقاهتش را در «چِکِرز» در مقر نخست وزیری در استان «باکینگهام شایر» با نامزدش کِری سیمونز سپری می کند.