آزمایش واکسن جدید کرونا در استرالیا روی‌ انسان‌ها

واکسن ساخت شرکت نواوکس در مریلند، با استفاده از روشی متفاوت ساخته شده است

کارکنان یک شرکت تولید واکسن در استرالیا. WILLIAM WEST/AFP

هم‌زمان با رقابت شرکت‌ها و دانشگاه‌های جهان برای تولید واکسن کرونا، واکسنی که توسط یک شرکت بیوتکنولوژیک آمریکایی تولید شده، روی ۱۳۱ داوطلب در استرالیا مورد آزمایش قرار گرفت.

این در حالی است که شمار موارد مرگ بر اثر ابتلا به کووید۱۹ در جهان به ۳۵۰ هزار نفر رسیده و حدود پنج‌ونیم میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

واکسن مورد بحث ساخت شرکت نواوکس در مریلند، با استفاده از روشی متفاوت از واکسن‌های دیگر تولیدی در جهان ساخته شده است. این که چندین واکسن آزمایش شده‌ بر انسان، با استفاده از  فناوری‌های مختلف ساخته ‌شده‌اند، نشانه مثبتی است و احتمال این را که یکی از آن‌ها موفق عمل کند افزایش می‌دهد.

بیشتر واکسن‌هایی که در حال حاضر مورد آزمایش قرار گرفته‌اند برای آمیزش با سیستم ایمنی بدن در تشخیص پروتئینی که به سطح  خارجی ویروس کرونا متصل می‌شود، طراحی شده‌اند و بدن را طوری آماده می‌کنند که انگار در معرض ویروس واقعی قرار گرفته است.

این کار را می‌شود از راه‌های مختلف انجام داد. برخی واکسن‌ها با استفاده از کد ژنتیکی آن پروتئین ساخته می‌شوند و برخی دیگر از یک ویروس بی‌ضرر استفاده می‌کنند تا اطلاعات ساخت پروتئین را تحلیل کنند، انواع دیگر واکسن نیز از ویروس مرده استفاده می‌کنند که روشی قدیمی‌تر به شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما واکسن شرکت نوواوکس که واکسن بازترکیب‌شده خوانده می‌شود، گونه‌ای کاملا متفاوت است. این واکسن از مهندسی ژنتیک برای رشد نسخه‌های بی‌ضرر پروتئین ویروس کرونا در ظروف بزرگ سلولی استفاده می‌کند. دانشمندان سپس پروتئین را استخراج، تصفیه و به شکل ذرات نانو در مقیاس ویروس بسته‌بندی می‌کنند.

این همان فرآیندی است که نوواوکس برای تولید واکسن آنفلوانزای نانوپارتیکل استفاده کرده که اخیرا به مراحل نهایی آزمایش راه پیدا کرد.

تلاش‌های دیگر برای تولید واکسن و تحقیقات در این باره در کشورهای مختلف در جریان است؛ از جمله تولید واکسن در دانشگاه آکسفورد که با نام  «چدوکس یک» شناخته می‌شود.

تست‌های انسانی قرار است وارد مرحله دوم و سوم شوند اما با وجود کاهش نرخ ابتلای بیماری در بریتانیا، ادرین هیل، از دانشمندان دانشگاه آکسفورد هشدار داده است که ممکن است در بریتانیا افراد کافی برای ابتلا به ویروس و انجام آزمایش جامع، در دست‌رس نباشند.

© The Independent

بیشتر از جهان