خطر ابتلای افراد دارای ژن «زوال عقل» به کرونا دو برابر دیگران است

افراد مبتلا به زوال عقل ، سه برابر بیشتر احتمال ابتلا به نوع سخت کووید۱۹ را دارند

چندین پژوهش نشان داده‌اند که افراد دارای ژن زوال عقل در معرض خطر بالای ابتلا به کووید۱۹ شدید هستند- Adem ALTAN / AFP

دانشمندانی که یک تحقیق جدید گسترده را انجام داده‌اند هشدار دادند افراد مبتلا به یک عارضه ژنتیکی که آنان را در خطر «دمانس» یا همان «زوال عقل» قرار می‌دهد، خطر ابتلای فرد به نشانه‌های شدید کووید۱۹ را دو برابر می‌کند. 

دانشمندان ‌‌دریافتند که خطر نوع شدید کووید۱۹ برای اروپایی‌تبارهایی که دارای دو نسخه معیوب از ژن موسوم به ای‌پی‌او‌ای هستند، بالاتر است. 

 از هر ۳۶ فردی که تبار اروپایی دارد، یک نفر دارای دو نسخه از این ژن معیوب است، و این امر خطر آلزایمر را تا ۱۴ برابر افزایش داده و همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بالا می‌برد. 

کارشناسان دانشکده‌های پزشکی دو دانشگاه اکستر و کانتیکت، از داده‌های اطلاعاتی بانک زیستی بریتانیا استفاده کردند که داده‌های ژنتیک و سلامتی ۵۰۰ هزار نفر را گردآوری کرده است. 

این تیم پیشتر دریافته بود که افراد مبتلا به زوال عقل ، سه برابر احتمال دارد که به نوع سخت کووید۱۹ دچار شوند و در کنار گروه‌های کارشناسی دیگر مستقیما توصیه کرده‌ است که برای پرهیز از ویروس کرونا، تدابیر احتیاطی بیشتری در پیش گرفته شود. 

بخشی از افزایش خطر ممکن است به دلیل رواج بالای ویروس در خانه‌های سالمندان باشد. با این حال، تحقیق جدید حاکی است که ترکیب ژنتیکی نیز ممکن است در این میان نقش داشته باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر چیالینگ کو، از دانشکده پزشکی دانشگاه کانتیکت و از نویسندگان تحقیق فوق گفت:‌ «این نتیجه مهمی است چرا که حالا می‌توانیم درک کنیم که این ژن معیوب چگونه افراد را در مقابل کووید۱۹ آسیب‌پذیر می‌کند. این همچنین می‌تواند رهنمونی باشد برای ایده‌های جدید درمان. همچنین از این نظر مهم است که نشان می‌دهد که ریسک بیماری‌هایی که با سن می‌آید، ممکن است در نتیجه تفاوت‌های بیولوژیک باشد و می‌تواند به ما در درک این نکته کمک کند که چرا برخی افراد تا صد سالگی سرزنده هستند و دیگران در شصت سالگی ناتوان می‌شوند و می‌میرند.»

پرفسور دیوید ملزر، سرپرست تیم تحقیقاتی گفت:‌ «چندین پژوهش نشان داده‌اند که افراد دارای دمانس در معرض خطر بالای ابتلا به کووید۱۹ شدید هستند. این تحقیق می‌گوید که این خطر بالا، صرفا به دلیل اثرات زوال عقل، سن بالا و ضعف بدن، و یا قرار گرفتن در معرض ویروس در خانه‌های سالمندان نیست.» 

پرفسور ملزر گفت:‌ «خطر بالای ابتلا به کووید۱۹ می‌تواند تا حدی به علت این تغییر ژنتیکی زمینه‌ای باشد، که افراد را هم در خطر کووید۱۹و  هم فراموشی و دمانس قرار می‌دهد.»  

تحقیق فوق در نشریه «ژرونتولوژی:‌ علوم پزشکی» منتشر شده است. 

بیشتر از زندگی