وزیر امور خارجه فرانسه: محکومیت عادل‌خواه انگیزه سیاسی دارد

«دستگیری عادل‌خواه روابط پاریس-تهران را دشوارتر کرد»

وزرای خارجه ایران و فرانسه در دفتر نمایندگی فرانسه در سازمان ملل، ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۸-MANDEL NGAN / AFP

وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به محکومیت فریبا عادل‌خواه تاکید کرد که رابطه با ایران پس از دستگیری این شهروند ایرانی-فرانسوی که به گفته او «انگیزه سیاسی» داشته، دشوارتر شده است.

ژان ایولودرین به رادیو داخلی فرانسه گفت: «این محکومیت بر پایه هیچ عنصر جدی نیست و انگیزه سیاسی دارد. ما قاطعانه از مقامات ایرانی می‌خواهیم فریبا عادل‌خواه را بدون تاخیر آزاد کنند.»

او در ادامه تاکید کرد که این تصمیم روابط فرانسه با ایران را بسیار دشوارتر کرده است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در تابستان گذشته تلاش زیادی برای فراهم‌آوردن زمینه توافق بین ایران و آمریکا انجام داد، اما این تلاش‌ها به نتیجه نرسید. 

عادل‌خواه، پژوهشگر در مرکز مطالعات علوم سیاسی پاریس است که اخیرا به اتهام تهدید امنیت ملی به شش سال زندان محکوم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او خرداد‌ماه سال گذشته هنگام سفر به ایران بازداشت شد.

سعید دهقان، وکیل عادل‌خواه پیش‌تر گفته بود که او به شش سال زندان محکوم شده است.

مقامات فرانسوی تا کنون بارها خواستار آزادی عادل‌خواه شده‌اند، اما تهران می‌گوید تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و در مورد عادل‌خواه طبق قوانین جمهوری اسلامی برای یک شهروند ایرانی عمل می‌کند.

رولان مارشال، یک پروژهشگر فرانسوی که در سفر به ایران همراه عادل‌‌خواه بود نیز دستگیر شد. اما او اخیرا در مقابل جلال روح‌الله نژاد که در فرانسه زندانی بود،‌ مبادله شد و به کشورش بازگشت.

فریبا عادل‌خواه و کایلی مور گیلبرت استرالیایی-بریتانیایی از جمله شهروندان دو تابعیتی یا خارجی زندانی در ایران بودند که باتوجه به شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ به مرخصی فرستاده نشدند. اما نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی و مایکل وایت، عضو سابق نیروی دریایی آمریکا که با اتهام‌های امنیتی در زندان هستند، به مرخصی آمده‌ و مرخصی آنها تمدید شده است. 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات جمهوری اسلامی بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که آماده‌ مبادله زندانیان هستند. آنها در قبال آزادی شهروندان خارجی هم آزادی شهروندان ایرانی را طلب می‌کنند و هم در مواردی مانند پرونده نازنین زاغری، موضوع بدهی بریتانیا بابت قرارداد خرید تانک‌های چیفتن را پیش می‌کشند که مربوط به دوران پهلوی است.