تولد گربه‌ای با دو صورت:‌ هر دو دهان به طرف غذا حرکت می‌کنند

«مکانیسم‌های مختلفی موجب ایجاد پدیده دو صورتی می‌شوندَ»

از ویدیوی گفتگوی خانم کینگ با شبکه سی بی اس آمریکا

یک بچه‌گربه استثنایی با دو صورت، همراه با شش بچه گربه دیگر در شهر آلبانی در ایالت اورگان، متولد شده است. 

این بچه گربه که شرایطش ناشی از یک نارسایی مادرزادی به نام «دیپروسوپوس» یا جمجمه دووجهی است، روز چهارشنبه و در خانه صاحبانش کایلا و بی‌جی‌ کینگ متولد شد. 

خانواده کینگ به شبکه خبری محلی کوین-تی‌وی گفتند که بچه گربه که نامش را بیسکویت و گریوی گذاشته‌اند و بیسکویت صدایش می‌کنند. می‌تواند از طریق دو بینی و دو دهان خود تنفس کند و غذا بخورد. 

خانم کینگ گفت یک صورت میو می‌کند و صورت دیگر، همزمان در حال غذا خوردن است. او وقتی متوجه حالت نادر بیسکویت شد، برای همسرش پیامک فرستاد و گفت حالا صاحب «شش و یک‌سوم گربه» هستند. 

او گفت:‌ «وقتی به بچه گربه غذا می‌دهم، هر دو دهان به سوی غذا حرکت می‌کنند، و هر دو حرکت مکیدن را انجام می‌دهند.»

گربه‌هایی که با این شرایط نادر متولد می‌شوند، به گربه‌های ژانوس نیز معروفند. ژانوس الهه رومی زمان و دوگانگی بود که اغلب با دو صورت تصویر می‌شود، که یکی از صورت‌ها به آینده نگاه می‌کند و دیگری به گذشته. 

گربه‌های ژانوس به دلیل شرایط فیزیکی خود طول عمر بسیار کوتاهی دارند؛ هرچند یک گربه ژانوس  به نام «فرانک و لویی» تا ۱۵ سالگی عمر کرد و رکورد طولانی‌ترین عمر در گربه‌هایی از این نوع را ثبت کرد. 

سر بیسکویت به علت شکل مجموع جمجمه، بسیار بزرگ است و بیسکویت قادر نیست بدون کمک سرش را بلند کند و این مسئله منجر به مشکلات دیگر می‌شود. 

 آقای کینگ گفت:‌ «چندان خوشبین نیستیم، ولی این بچه گربه بسیار سرزنده به نظر می‌رسد و اشتهایش خوب است و حالش خیلی خوب است.» 

او گفت:‌ «درخواست‌های زیادی برای گرفتن ‌بیسکویت و خواهرها و برادرهایش دریافت کرده‌ایم، ولی قصد نداریم این بچه‌گربه را به کسی بدهیم.»

به نوشته نشریه نشنال جغرافی، «مکانیسم‌های مختلفی موجب ایجاد پدیده دو صورتی می‌شوند.» این عارضه مختص گربه‌ها نیست و چنان که لزلی لیونز، متخصص ژنتیک گربه‌سانان می‌گوید، ممکن است در پستانداران، مهره‌داران، یا جانوران کیسه‌دار دیگر نیز دیده شود. 

© The Independent

بیشتر از جهان