آمریکا در فکر انجام آزمایش اتمی پس از ۲۸ سال

ایالات متحده آخرین بار در سال ۱۹۹۲ آزمایش اتمی انجام داده بود

 آزمایش اتمی آمریکا در سال ۱۹۹۲ - عکس آرشیوی از رسانه‌ها

روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه نوشته است که واشنگتن در تلاش است تا بعد از ۲۸ سال، یک‌بار دیگر دست به انجام آزمایش اتمی بزند. 

براساس این گزارش‌ها، اعضای دولت آمریکا در واشنگتن گزینه انجام نخستین آزمایش اتمی آمریکا پس از سال ۱۹۹۲ میلادی را بررسی کرده‌اند.

منابع آگاه به روزنانه واشنگتن پست گفته‌اند که «صحبت‌ها درباره این مسئله در نشست روز جمعه مقامات ارشد آژانس‌های امنیتی مطرح شده است.»

گفته می‌شود که این مذاکرات جهت آزمایش اتمی در واکنش به گزارش‌های اخیری‌ست که می‌گوید روسیه و چین  در حال انجام آزمایش‌های اتمی هستند. 

یکی از مقامات ارشد دولت ترامپ به روزنامه واشنگتن پست گفته است: «اگر به روسیه و چین، دو دشمن اصلی آمریکا، نشان دهیم که کشورمان می‌تواند با سرعت یک آزمایش اتمی انجام دهد، این اقدام به واشنگتن اهرم فشاری برای دستیابی به یک توافق اتمی سه‌جانبه می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که نشست روز جمعه به هیچ نتیجه‌ مشخصی درباره انجام یک آزمایش اتمی نرسیده است، اما از قرار معلوم این گفت‌وگوها درباره آزمایش اتمی هم‌چنان در میان مقامات دولت آمریکا ادامه دارد. 

آمریکا از سال ۱۹۹۲ میلادی هیچ آزمایش اتمی انجام نداده است. طرفداران منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هشدار داده‌اند که انجام این کار می‌تواند پیامد‌های بی‌ثبات کننده‌ای داشته باشد. «داریل کیمبال»، مدیر اجرایی انجمن کنترل سلاح آمریکا، در این باره گفت: «این (اقدام) دیگر کشور‌هایی را که به سلاح هسته‌ای مجهز هستند، ترغیب به انجام چنین کاری خواهد کرد و این آغازی برای رقابت بی‌سابقه‌ بر سر سلاح هسته‌ای خواهد بود.»

 برخی قدرت‌های هسته‌ای همچنان از قوانین منع‌کننده آزمایش هسته‌ای در این پیمان پیروی می‌کنند، اما آمریکا در ماه‌های اخیر بر اساس شواهدی گفته است که روسیه و چین در مقاطعی این پیمان را نقض کرده‌اند. 

دولت آمریکا اصرار دارد که علاوه بر روسیه، توافقنامه‌ای هم درباره کنترل سلاح‌های هسته‌ای با چین تنظیم کند، اما پکن درخواست‌ برای چنین مذاکره‌ای را رد کرده است.

از سوی دیگر در خبرها آمده بود که دولت ترامپ خود را برای ترک معاهده «آسمان‌های باز» آماده می‌کند.

معاهده «آسمان‌های باز» توافقنامه‌ای بین ۳۵ کشور جهان در خصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است.

آن معاهده‌ در  سال ۱۹۹۲ امضا شد و روسیه و آمریکا جزو اولین کشورهایی بودند که این معاهده را تصویب کردند. 

بیشتر از