دولت ترامپ خطاب به رئیس‌جمهور: «واضح است که این ایده خوبی نیست»

ایده ترامپ برای استفاده از بمب اتمی در مقابل طوفان‌های استوایی

ALASTAIR PIKE / AFP

دولت ترامپ، ایده ترامپ در مورد بمباران اتمی طوفان‌های استوایی به منظور جلوگیری از برخورد آنها به آمریکا را رد کرد و  گفت «این ایده خوبی نیست».

به گزارش اکسیوس، گفته شده که رئیس جمهور از سال 2017  ایده بمباران طوفان های استوایی را بارها با مقامات امنیت ملی مطرح کرده است.

اما طبق نظر بخش پژوهش طوفان‌های استوایی در اداره ملی اقیانوس‌ها و جو زمین آمریکا (NOAA)، چنین اقدامی به احتمال بسیار زیاد با شکست روبرو خواهد شد و احتمالا موجب بارش «ویرانگر» رادیواکتیو می شود.

اداره ملی اقیانوس‌های آمریکا در وبسایت خود زیر عنوان «افسانه تعدیل طوفان استوایی» نوشته است: «در طول هر فصل طوفان استوایی، همواره پیشنهاد استفاده از سلاح اتمی برای نابودی طوفان مطرح می‌شود. جدا از این که این اقدام می تواند تاثیری بر طوفان بگذارد یا نه، این رویکرد در نظر نمی‌گیرد که بارش رادیواکتیو آزاد شده به سرعت با بادهای وزنده به سمت خشکی حرکت می کند و منجر به مشکلات ویرانگر محیط زیستی می‌شود. لازم به گفتن نیست که این ایده خوبی نیست».

اداره ملی اقیانوس‌های آمریکا، سازمانی که  وابسته به وزارت بازرگانی است، جزئیاتی ارائه داده که نشان می دهد میزان انرژی آزاد شده از توفند به مراتب بیشتر از بمب اتمی است و انفجار تاثیری بر آن نخواهد گذاشت و تضمین اینکه بمب درست به چشم توفند اصابت کند چالشی «هولناک» است. 

این سازمان در ادامه گزارش خود که سال گذشته در وبسایتش منتشر کرد می گوید: «مقابله با توفندها از طریق اعمال نیرویی قدرتمند به نظر هوشمندانه نمی‌رسد».

اداره ملی هواشناسی بریتانیا به ایندیپندنت گفت که در رابطه با ایده آقای ترامپ نظری ندارد. 

وبسایت اکسیوس به نقل از یک منبع آگاه نوشته است آقای ترامپ در جلسه توجیهی که در رابطه با توفندها در کاخ سفید داشت گفت: «فهمیدم. فهمیدم. چرا آنها را بمباران اتمی نمی کنیم؟» 

این منبع می گوید شخصی که این موضوع را در جلسه مطرح کرده بود «حیرت زده» شد و به رئیس جمهور گفت که  این احتمال را «بررسی» خواهد‌ کرد. 

این منبع همچنین می گوید «حضار متعجب شده بودند» و بعد از جلسه فکر کردند «یعنی چه؟ حالا چه کار کنیم؟»

گفته می شود جلسه توجیهی دیگری با حضور سایر مقامات در مورد اظهارات رئیس جمهور برگزار شد که در تفهیم نامه شورای امنیت ملی آمریکا ثبت شده است. 

در تفهیم نامه دیگر این شورا از سال ۲۰۱۷ آورده شده است که آقای ترامپ سوال کرده آیا توفند را می توان با سلاح های متعارف هدف گرفت تا از برخورد آن به آمریکا پیشگیری کرد. 

یکی از مقامات ارشد کاخ سفید که در جلسه توجیهی اظهارات رئیس جمهور حضور داشت، به اکسیوس گفته است: «هدف او، که می خواهد توفند را از این سرزمین دور نگاه دارد، بد نیست و نیت بدی ندارد».

آقای ترامپ روز دوشنبه ادعاهای مطرح شده در این گزارش را رد کرد. 

او در توئیتی نوشت: «گزارش اکسیوس که رئیس جمهور ترامپ می خواست گردبادهای عظیم را پیش از رسیدن به خشکی با بمب اتمی منفجر کند مسخره است. من هرگز چنین حرفی نزدم. باز هم اخبار جعلی!»

آقای ترامپ در طرح پیشنهادهای نسنجیده در رابطه با استفاده از سلاح اتمی سابقه دارد. 

در سال ۲۰۱۶، زمانی که نامزد ریاست جمهوری بود احتمال استفاده از سلاح اتمی در خاک اروپا را رد نکرد و گفته می شود سال بعد، از یکی از مشاوران سیاست خارجی خود می پرسد: «چرا نمی‌توانیم از سلاح اتمی استفاده کنیم؟»

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent