ایران اینترنشنال، «اینستاگرام» را متهم به دادن اجازه فعالیت به هکرهای حکومت ایران کرد

ایران اینترنشنال در مدت سه سال تبدیل به یکی از پر بیننده‌ترین شبکه‌های فارسی زبان شده است

شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال، شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام را که متعلق به شرکت فیس‌بوک است متهم به نقض قوانین بین المللی حقوق بشر کرده است. ایران اینترنشنال، اینستاگرام را متهم کرده که با دادن اجازه فعالیت به حساب‌های جعلی مرتبط با حکومت جمهوری اسلامی، باعث شده تا هواداران و کارمندان این شبکه مقیم در بریتانیا به این وسیله شناسایی و برای آنها خطر جانی و امنیتی ایجاد شود.

در سه سالی که از تاسیس این شبکه فارسی زبان گذشته است، در این زمان کوتاه ایران اینترنشنال توانسته تا به یکی از منابع خبری پر طرفدار و پر بیینده در ایران تبدیل شود. به نظر می‌رسد که بروزرسانی و داشتن خبرهای اختصاصی که برای اولین بار از این شبکه پخش شده باعث ناخرسندی و واکنش مقامات ایرانی شده باشد. 

این شبکه که در غرب لندن واقع شده، هدف هکرهایی قرار گرفته که گمان می‌رود توسط حکومت جمهوری اسلامی حمایت می‌شوند. هک شدن‌ها می‌تواند با هدف بی‌اعتبار کردن گزارشگرهای این شبکه  و همچنین شناسایی و تعقیب و تهدید افرادی باشد که با این شبکه همکاری می‌کنند و یا از هواداران آنها هستند. 

وزارت اطلاعات ایران در کنار دیگر نهادهای امنیتی، بارها خبرنگاران خارج از کشور را به عنوان «دشمنان نظام» خطاب کرده‌اند. خانواده خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایرانی که خارج از ایران زندگی می‌کنند بارها مورد تهدید، بازجویی و آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 گزارش‌های دقیق و پی در پی ایران اینترنشنال درباره سرکوب اعتراضات گسترده آبان ماه سال گذشته بود که خشم برخی از مقامات ایرانی را برانگیخت.

گفته می‌شود که هکرها مرتبط با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی هستند و با گشودن صفحات جعلی ایران اینترنشنال در اینستاگرام در صدد شناسایی کاربران و افراد مرتبط با این شبکه هستند. این حساب‌های جعلی در اینستاگرام به امید شکار هواداران و دنبال‌کنندگان این شبکه که اطلاعات خبری را برای گزارشگران ایران اینترنشنال می فرستند، گشوده شده است. آگهی استخدام‌های جعلی روی این صفحات، شگرد دیگری است  تا کاربران را برای فرستادن اطلاعات شخصی ترغیب کنند که چنین خبطی می‌تواند زندگی و امنیت کاربران ایرانی داخل کشور را با خطر مواجه کند. 

مارک استفانز، گفته است که ناکامی اینستاگرام برای حفاظت از این حساب کاربری، نقض قوانین بین‌المللی است. «این یک برنامه پیچیده و حمایت شده توسط یک دولت است و می تواند جان افراد را به خطر بیاندازد. چرا که هر کسی که آشکار کند که این شبکه را دنبال می‌کند، خویش را در خطر انداخته است.» (مارک استفانز، رییس‌ برنامه «شبکه‌جهانی» است. این سازمان مروج حقوق بشر بر روی موضوع آزادی بیان و حریم خصوصی آنلاین تمرکز دارد)

فیس‌بوک گفته که درحال تحقیق درباره این اظهارات است. 

علاوه بر ایران اینترنشنال، دیگررسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران همچون تلویزیون بی‌‌بی‌سی‌ فارسی و رادیوفردا، نیز سال‌هاست که با موارد مشابهی از تهدید مواجه بوده‌اند. مقامات قضایی ایران پیش از این امکان هر گونه نقل و انتقال مالی و یا خرید و فروش املاک را برای کارکنان بی بی سی فارسی و اینک ایران اینترنشنال در ایران ممنوع کرده‌‌اند. 

یکی از صفحات جعلی منتسب به ایران اینترنشنال روی پیام‌رسان تلگرام بیش از ۶۰۰ هزار نفر دنبال کننده دارد. تلگرام تاکنون به درخواست‌های مکرر این شبکه برای پاسخ‌گویی و یا حذف این حساب کاربری پاسخی نداده است. 

سفارت ایران در لندن همان ادعاهای مقامات امنیتی و قضایی ایران درباره خبرنگاران ایرانی شاغل در خارج از کشور را تکرار می‌کند. سفیر ایران در لندن گفته بود: «تلویزیون ایران اینترنشنال شبکه‌ای است که سابقه حمایت از تروریسم، تشویق به بی‌نظمی و هرج و مرج و همچنین پخش اطلاعات بی‌اساس درباره ایران را در کارنامه خود دارد.»

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، در مطلبی با عنوان «ایران اینترنشنال» با ایران یا علیه ایران، به تکرار برخی ادعاهای نهادهای امنیتی درباره این رسانه می‌پردازد. این مطلب که ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ در فارس به نشر رسیده، نشان می‌دهد که همچنان در چندماه گذشته این شبکه‌ خبری، در مرکز توجه نهادهای امنیتی ایران قرار دارد. 

پوشش آنلاین از مراسم گردهمایی منافقین (گروه مجاهدین خلق)، تریبون دادن به گروهک تروریستی الاحوازیه، حمایت از گروهک تروریستی پژاک، پوشش همه جانبه همایش تجزیه‌طلبان، پوشش لحظه به لحظه اعتراضات سراسری در آبانماه، بخشی از کیفرخواست رسانه فارس علیه ایران اینترنشنال است. 

در بخشی دیگر از اتهامات نسبت داده شده به ایران اینترنشنال؛ منجی‌سازی از آمریکایی‌ها، استفاده از بحران کرونا برای انتقام‌جویی از نظام و حمله به دین و استاندارد دوگانه در قبال ایران و غرب را از جمله مواردی دانسته که به تعبیر این رسانه امنیتی- فارس- به معنای اقدام این شبکه علیه ایران بشمار می رود.

شبکه ایران اینترنشنال، گفته است که تریبونی برای همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی خواهد بود و از این شبکه به عنوان مکانی برای تضارب آرا استفاده خواهد کرد. 

طی سه سال گذشته، این شبکه با جذب چهره های مجرب و محبوب رسانه‌های ایرانی خارج از کشور، در کنار پوشش خبری منحصر به فردی که دارد، به یکی از پر بیننده‌ترین شبکه‌های فارسی زبان تبدیل شده است. به نظر می‌رسد نهادهای امنیتی ایران، برای ممانعت از وظیفه اطلاع‌رسانی توسط این شبکه، برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای مقابله با آن تدارک می‌بینند. هک کردن آنلاین، تهدید هواداران این شبکه، ایجاد صفحات جعلی در شبکه‌های مجازی، به دام انداختن افردای که تمایل به همکاری با این شبکه خبری را دارند بخشی از این اقدامات باشد. 

بیشتر از