آمریکا و اروپا خطاب به خامنه‌ای: امنیت اسرائیل اولویت ما است

آلمان، تشویق ترور و یهودی‌ستیزی را به‌شدت محکوم کرد

جوزپ بورل در دیدار با مایک پومپئو در وزارت امور خارجه آمریکا، ۷ فوریه ۲۰۲۰-Samuel Corum / Getty Images via AFP

در ادامه واکنش‌ها به انتشار پوستر ضداسرائیلی-یهودی در وب‌سایت دفتر آیت‌الله خامنه‌ای و رسانه‌های اجتماعی منتسب به او، اتحادیه اروپا و به ویژه آلمان که در ماه‌های اخیر موضع محافظه‌کارانه‌ای در مورد ایران اتخاذ کرده بودند، همصدا با ایالات‌متحده موضع رهبر جمهوری اسلامی را «به شدت» محکوم کردند.

رهبر جمهور اسلامی در ادامه شعار «محو اسرائیل از صفحه روزگار» که در چهار دهه گذشته سنگین‌ترین هزینه‌ها را بر مردم ایران تحمیل کرده، موفق شد پس از مدت‌ها موضعی متحد از آمریکا و متحدان‌اش در آنسوی آتلانتیک را بر سر دغدغه‌ای مشترک به نام اسرائیل به تصویر بکشد.

این پوستر که به مناسبت روز قدس منتشر شد، «راه‌حل نهایی برای فلسطین را مقاومت تا همه‌پرسی» اعلام کرده است. «راه‌حل نهایی»؛ کلیدواژه آلمان نازی برای کشتار جمعی یهودیان در جنگ جهانی دوم است که به هولوکاست منتهی شد.

هرچند حساب توییتر آیت‌الله خامنه‌ای در مواجهه با واکنش تند مقامات آمریکایی و اسرائیل، توضیح داد که منظور از نابودی اسرائیل، نابودی یهودیان نیست؛ باتوجه به سابقه رفتار جمهوری اسلامی، واکنش‌ها همچنان ادامه دارد.

رهبر جمهوری اسلامی همزمان با این توضیحات بار دیگر خواستار مسلح شدن فلسطینی‌ها و نابودی اسرائیل شده است.

پس از واکنش‌های تند مقامات در آمریکا و اسرائیل، جوزپ‌ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که «امنیت اسرائیل از بیشترین اهمیت» برخوردار است و اظهارات خامنه‌ای «تهدیدی برای صلح جهانی» است. بورل در توییتر نوشت که اظهارات مطرح شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی برای نبرد با اسرائیل را به قوی‌ترین شکل ممکن محکوم می‌کند. او در این توییت حساب کاربری خامنه‌ای را نیز مورد اشاره قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه آلمان نیز در بیانیه‌ای اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «دولت فدرال آلمان قویا تشویق به ترور و هر نوع ترویج یهودی‌ستیزی را محکوم می‌کند. این اظهارات خصمانه علیه اسرائیل به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. حق حیات اسرائیل قابل مذاکره نیست و دولت آلمان بارها و به صراحت نگاه انتقاد‌ی خود به این مواضع تهران را به نمایش گذاشته است.»

این در حالی است که برخی نمایندگان پارلمان آلمان از جمله بیژن جیرسرایی از حزب دمکرات آلمان آزاد، سیاست‌های وزارت امور خارجه آلمان در قبال ایران را به چالش کشیده و خواستار تغییر فوری استراتژی آلمان و اتحادیه اروپا در قبال ایران شده‌اند.

کانال ویژه اقدام مالی، اینستکس از جمله ابزارهایی است که با ابتکار آلمان برای حفظ ایران در برجام ایجاد شده است.

همزمان شورای امنیت کاخ سفید با لحنی مشابه اظهارات رهبر جمهوری اسلامی را شدیدا محکوم کرد. این بیانیه که در توییتر منتشر شده ضمن تاکید بر حق مسلم اسرائیل برای دفاع از خود، می‌گوید که آمریکا در کنار دوست خود ایستاده است.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این اظهارات خامنه‌ای را مشمئز‌کننده خوانده بود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم گفته بود که رژیمی که یک کشور را به نابودی تهدید می‌کند باید در انتظار سرنوشتی مشابه برای خود باشد.

این درحالی است که در روزهای اخیر بار دیگر موضوع جنگ سایبری بین ایران و اسرائیل داغ شده و شورای نگهبان نیز طرح مجلس برای «مقابله با اسرائیل» را تایید کرده است. از سوی دیگر ارتش اسرائیل می‌گوید نیروهای وابسته به ایران روند خروج از سوریه، ‌جایی که منافع آنها در ماه‌های اخیر هدف حمله‌های مکرر قرار داشته، آغاز شده است.

نگرانی‌های متحدان آمریکا و اروپا در منطقه، از جمله اسرائیل و عربستان سعودی، از جمله دلایل به نتیجه نرسیدن توافق‌هایی مانند برجام با ایران است که در آنها دغدغه‌های امنیتی این کشورها نادیده گرفته می‌شود. 

این در حالی است که مواضع تحریک‌آمیز عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی و تاکید بر «نابودی اسرائیل» به مقامات در تل‌آویو برای اثبات «تهدید موجودیتی» ناشی از فعالیت‌های موشکی یا هسته‌ای جمهوری اسلامی کمک می‌کند.