ووهان خوردن جانوران وحشی را ممنوع کرد

پرورش جانوران وحشی برای مصرف غذایی در ووهان تحت نظارت‌های شدید قرار می‌گیرد

به پرورش‌دهندگان جانوران وحشی هزینه‌ای پرداخت می‌شود تا این کسب‌وکار را کنار بگذارند- PETER PARKS / AFP

مقامات شهر ووهان، کانون عالم‌گیر شدن ویروس کرونا، اعلام کردند از امروز پنج شنبه ۲۱ می، خوردن گوشت تمام جانوران وحشی رسماً ممنوع است.

دولت محلی این شهر در چین، روز چهارشنبه اعلام کرد علاوه بر ممنوعیت مصرف گوشت جانوران وحشی در ووهان، این شهر «امانگاه حیات وحش» خواهد بود. یعنی عملاً هر گونه صید جانوران وحشی به استثناء موارد مربوط به «تحقیقات علمی، تنظیم جمعیت، پایشگری بیماری‌های همه‌گیر و دیگر موارد ویژه» در آن ممنوع شده است.

به گزارش سی‌بی‌اس در چارچوب همین ممنوعیت، پرورش تمامی جانوران وحشی برای مصرف غذایی نیز تحت شدیدترین نظارت‌ها قرار می‌گیرد. ووهان همچنین به برنامه وسیع‌تری در این کشور خواهد پیوست که در آن به پرورش‌دهندگان جانوران وحشی هزینه‌ای می‌پردازند تا این کسب‌وکار را کنار بگذارند.

ووهان شهری با ۱۱ میلیون نفر جمعیت در استان هوبی چین قرار دارد و نخستین موارد ابتلا به کووید۱۹ را اواخر سال گذشته در این شهر شناسایی کردند.

تحقیقات در مورد شناسایی خاستگاه این بیماری هنوز به پایان نرسیده اما یکی از مظنون‌ها بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی هوانان در این شهر است که بخش فروش حیوانات زنده هم داشت و طبق اخبار منتشره در آن بیش از ۳۰ گونه جانور زنده شامل توله‌گرگ، جیرجیرک طلایی، عقرب و گربه زَبّاد می‌فروختند. چین این بازار را در ماه ژانویه تعطیل کرد.

در کل محققان قبول دارند که معقول‌ترین توضیح برای شیوع این ویروس انتقال آن از حیوان به انسان طی رویدادی به نام «تسری از حیوان به انسان» است.

بعد از آن که مشخص شد پیدایش بیماری‌های مشترک انسان و دام با تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی ارتباط دارد. چین تحت فشار جامعه جهانی بوده که با این تجارت مقابله کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گزارش امروز سازمان جهانی بهداشت، ویروس کرونا تا کنون جان ۳۱۸ هزار و ۷۸۹ نفر را در جهان گرفته است و بیش از ۴.۷ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است.

ماه پیش دو استان مرکزی چین از طرحی خبر دادند که در آن دولت چین به پرورش‌دهندگان حیوانات وحشی کمک مالی می‌دهد تا پرورش گونه‌های وحشی برای کاربردهای مصرفی را کنار بگذارند و به سراغ کسب‌وکار دیگری بروند.

طبق این برنامه به پرورش‌دهندگان حیوانات وحشی در دو استان‌ همسایه هونان و جیانگشی غرامتی پرداخت می‌کنند تا به سراغ میوه‌کاری، سبزی‌کاری، چایکاری یا کاشت گیاهان مورد استفاده در طب سنتی چین بروند. گزینه دیگر هم پرورش حیوانات دیگری مثل خوک و مرغ است.

در استان هونان به دامداران بابت هر خارپشت ۶۳۰ یوان(۸۸دلار)، هر گربه زَبّاد ۶۰۰ یوان(۸۴دلار)، هر کیلوگرم موش خیزران ۷۵ یوان(۱۱دلار)، و هر کیلوگرم مار کبرا، شاه‌موش یا مار موش‌خوار۱۲۰ یوان(۱۷دلار) غرامت می‌دهند. بابت هر غاز وحشی یا آهوی فریادکش چینی نیز ۲۴۵۷ یوان(۳۴۵ دلار) می‌پردازند.

چین در ماه فوریه در اقدامی غیرمنتظره تجارت و مصرف تمامی جانوران وحشی خشکی‌زی و از جمله گونه‌های عجیب و غریب پرورشی را در سراسر کشور موقتاً ممنوع کرد.

۱۴ گونه حیوان وحشی پرورشی مشمول برنامه اولیه غرامت‌پردازی می‌شوند.

ممنوعیت مربوط به ووهان در حال حاضر پنج ساله است و در شهرهای پکن، شنژن و ژوهای نیز ممنوعیت‌های مشابهی برقرار است که دائمی هستند.

دکتر پیتر لی متخصص خط‌مشی‌های چین در انجمن بین‌المللی انسانیت می‌گوید: ممنوعیت مصرف گوشت حیوانات وحشی در ووهان رویداد بسیار فرخنده‌ای است و به خوبی نشان می‌دهد باید خطرات بیماری‌های مشترک دام و انسان برای بهداشت عمومی را که از طریق تجارت حیوانات وحشی گسترش ‌می‌یابد خیلی جدی گرفت تا بیماری عالم‌گیر دیگری رخ ندهد.

«البته در بازه زمانی پنج ساله هم شدت خطرات بیماری ناشی از مصرف گوشت حیوانات وحشی  کاهش نمی‌یابد و هر برنامه‌ای غیر از ممنوعیت کامل و جامع همچنان خطرات بسیاری دارد. ووهان چهارمین شهر در سرزمین اصلی چین است که این طور پیشگام شده است اما اکنون به شهرها و کشورهایی در جهان نیاز داریم که پا به میدان بگذارند و تجارت خطرناک حیوانات وحشی را پایان دهند.»

© The Independent

بیشتر از جهان