تغییرات آب و هوایی مانع پیشرفت مبارزه با سرطان است

حوادثی مانند طوفان‌ها و آتش‌ سوزی‌ها باعث آزاد کردن مواد سرطان زا در فضا می‌شود

تظاهرات علیه تغییرات آب‌وهوایی در لندن - Tolga AKMEN / AFP

براساس یک مطالعه جدید توسط کارشناسان بهداشت عمومی، تغییرات آب وهوایی مردم را در معرض خطر بیشتری از ابتلا به سرطان زاهای کشنده قرار می‌دهد و تهدیدی برای دستیابی مردم به درمان بیماری سرطان است.

به دلیل این تغییرات، حوادث بد آب وهوایی، مانند طوفان‌ها و آتش‌ سوزی‌ها به شدت و به طور مداوم افزایش می‌یابد و در نتیجه باعث آزاد کردن مواد سرطان زا در فضا و جو می‌شود.

حمله طوفان هاروی در سال ۲۰۱۷ به لوئیزیانا و تگزاس، اثرات مخربی را  در منطقه گلف کوست و درشهر هیوستون به جا گذاشت. محققان دریافتند که دراین طوفان درجه چهار، سیلی ازگیاهان شیمیایی، مواد پالایشگاه‌های نفتی وانباشته‌های مواد سمی را همراه داشت و مقادیر زیادی از مواد سرطان زا را داخل جامعه هیوستون رها کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۸، با تحقیقات آسوشیتدپرس وهوستون کرونیکل، بیش از ۱۰۰ رهاسازی سمی در مناطق اطراف طوفان هاروی، در زمین، آب و هوا کشف شد.

افزایش بیماران آلوده به مواد سرطان زا اشاره به این واقعیت داشت که طوفان نه تنها شرایط را برای کسانی که به دنبال مراقبت و معالجه پیشگیرانه بودند دشوار کرد، بلکه آزمایشگاه و زیرساختهای پزشکی را هم که مسئول حمایت و مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان بودند، تهدید کرد.

این تحقیق که امروز توسط محققان انجمن سرطان آمریکا و دانشگاه هاروارد در مجله سی ای (CA)؛ مجله پزشکی سرطان، منتشر شد نشان داد که سرطان دومین علت اصلی مرگ آمریکاییها است.

این مطالعات تاکید می کند، آتش سوزی خطر دیگری است و گرم شدن کره زمین منجر به فصل های طولانی تری از آتش سوزی در ایالات متحده شده و در مناطق بیشتری گسترش یافته است. براساس این مطالعه، حریق های گسترده، مقادیر زیادی از آلاینده های هوا را آزاد می کند که منجر به سرطان می شود.

سرطان ریه به تقابل دراز مدت افراد با ذرات آلوده و دود ناشی از آتش سوزی جنگل بستگی دارد، اما مطالعات کمی در این مورد انجام شده است. به گزارش آسوشیتد پرس مشخص نیست که تقابل کوتاه  مدت با چنین دودهایی چه تاثیری در افراد خواهد گذاشت.

ایستادگی در برابر تغییرات آب و هوایی، هم مزایایی برای محیط زیست وهم سلامتی خواهد داشت. در این مطالعه، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نه تنها برای کره زمین مفید است بلکه آلاینده های منتشر شده از فرایندهای آتش سوزی و مضر برای سلامتی را نیز کاهش می دهد.

پیشنهاد دیگر برای مقابله با سرطان، رژیم غذایی است. کلینیک مایو تخمین می زند که با تغییر رژیم غذایی از منابع حیوانی به منابع گیاهی، می توان از یک سوم موارد سرطانی جلوگیری کرد.

به گفته دانشگاه یو سی دیویس، بخش کشاورزی یک سوم انتشار گازهای گلخانه ای را با دامپروری گاوها، که منبع اصلی تولید این گازها هستند موجب می شود.

نویسندگان این تحقیقات جدید نوشتند: درحالی که برخی ممکن است این موضوعات را فراتر از مسئولیت درمانی سرطان کشور بدانند، اما نیازی نیست، همه کسانی که در مورد ریشه کن کردن سرطان صحبت می کنند، از ماموریت خود فراتر روند.

تغییرات آب و هوا و وابستگی مدام به سوخت های فسیلی، آن هدف مهم ( درمان) را از دسترس دورمی کند.

«با این وجود، اگر همه کسانی که زندگی  خود را برای مراقبت از مبتلایان به سرطان اختصاص داده اند، به طور واضح به جوامع اعلام کنند، که اقدامات مبارزه با تغییرات آب و هوا و کاهش استفاده از سوخت های فسیلی، می تواند از بروز سرطان جلوگیری کند و پیامد های خوبی داشته باشد. به این ترتیب ممکن است شاهد اقداماتی باشیم که منجر به پیشرفت در زمینه تغییرات آب و هوا شود تا ماموریتمان را در کمتر کردن رنج ناشی از سرطان فزاینده در اطرافمان، به انجام رسانیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان