جلسه سازمان بهداشت جهانی؛ عرض اندام چین در میانه مناقشه با آمریکا

در پیش‌نویس قطعنامه این سازمان نامی از چین و ووهان برده نشده است

جلسه مجازی سازمان بهداشت جهانی، ۱۸ مه- World Health Organization / AFP

روز دوشنبه، سازمان بهداشت جهانی اولین اجلاس جهانی خود را پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان برگزار کرد؛ دیداری مجازی با حضور سران کشورها و کارشناسان بهداشتی از سراسر جهان برای هماهنگی در خصوص یک پاسخ بینالمللی موثر به بحرانی که به نظر می‌رسد هنوز از پایان پذیرفتن، فاصله زیادی دارد. 

رهبر چین در این جلسه که افتتاح‌کننده سخنرانی‌ها بود، به صورت کامل از تلاش‌های سازمان بهداشت جهانی حمایت کرد؛ در حالی که او و دولتش طی هفته‌های گذشته بارها از سوی دولت آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان، در خصوص صداقت به خرج ندادن درباره به اشتراک گذاشتن اطلاعات مرتبط با شیوع این بیماری، با انتقادات گسترده مواجه شده بودند. 

با آن که گسترش این ویروس اندک اندک در سراسر ایالات متحده روند رو به کاهشی را تجربه می‌کند، اما در کشورهایی مانند مانند برزیل، آمارها نشان می‌دهد که ویروس کرونا به سرعت در حال گسترش است و روز به روز افراد بیشتری را به خود مبتلا می‌کند. 

دکتر تدروستدروس ادهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، پیش از این گفته بود که این گردهمایی، مهمترین جلسه‌ای خواهد بود که این سازمان از زمان شکل‌گیری خود در سال ۱۹۴۸ داشته است. 

اما تردید‌های زیادی وجود دارد که چنین دیداری بتواند باعث همگرایی بیشتر بین کشورهای عضو شود؛ به‌ویژه با توجه به این که کشورهایی مانند استرالیا و آمریکا پیش از این خواستار آن شده‌اند که این سازمان تحقیقاتی را در خصوص نحوه مدیریت چین در خصوص اشاعه این ویروس و منبع اصلی آن به عمل بیاورد، و چین به شدت در برابر آن مقاومت کرده است. این دو کشور، به علاوه چندین کشور اروپایی، چین را متهم می‌کندند که با مخفی کردن و نگهداشتن اطلاعات در زمانی که این ویروس در ووهان ظاهر شد، باعث گسترش جهانی کرونا شده است. 

رئیس ‌جمهوری چین هفته گذشته از نحوه برخورد این کشور با این اپیدمی دفاع کرد و گفت که مقامات کشورش با شفافیت در این زمینه عمل کرده‌اند. او گفت: «ما همه کاری که در توان‌مان بوده برای حمایت و کمک به کشورهایی که نیازمند هستند، انجام داده‌ایم .» 

کشور چین با این امر که کشورهای غربی، در خصوص آغاز شیوع این اپیدمی در چین تحقیق کنند، به شدت مخالفت کرده است. هر چند، با توجه به این که کشورهایی مانند روسیه، ترکیه، و همچنین برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی نیز خواستار چنین تحقیقاتی برای پیدا کردن منشا این بیماری شده‌اند، به نظر می‌رسد که دست‌های پکن برای مقاومت بیشتر در برابر این درخواست‌ها خالی و خالی‌تر می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این وجود، رئیس‌ جمهوری چین از فرصتی که برایش فراهم شده بود، برای جلب حمایت بین‌المللی بیشتر برای کشور خود استفاده کرد. او از طرح‌های مختلفی سخن گفت که چین بنا دارد برای مبارزه با این اپیدمی در پیش بگیرد؛ از جمله کمک مالی دو میلیارد دلاری برای مبارزه با کووید-۱۹ و کمک به ایجاد بیمارستان و زیرساختارهای بهداشتی در آفریقا.

او همچنین گفت که هر نوع واکنشی که توسط چین تهیه شود، به عنوان یک محصول همگانی جهانی خواهد بود و با همه به اشتراک گذاشته خواهد شد و از کشورهای جهان خواست تا از سازمان بهداشت جهانی در زمینه فعالیت‌های مرتبط با مبارزه با ویروس کرونا، حمایت کنند. 

آقای ترامپ در ماه آوریل، خواستار متوقف کردن مقطعی کمک‌های مالی واشنگتن به سازمان بهداشت جهانی شد، ولی هنوز مشخص نشده است که آیا این اقدام انجام خواهد شد یا نه. 

رئیس جمهوری چین مشخص نکرده است که دریافت کننده کمک دو میلیارد دلاری این کشور برای مبارزه با کرونا چه سازمانی است. اما اگر کمک چین به سازمان بهداشت جهانی باشد، آن زمان تصمیم آمریکا برای قطع حمایت مالی از این سازمان را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد. چرا که در طول دو سال ۲۰۱۸و ۲۰۱۹، ایالات متحده آمریکا، مجموعا ۸۹۳ میلیون دلار به بودجه این سازمان کمک کرده است که مجموع کمک‌های این کشور را به ۵.۶ میلیارد دلار می‌رساند. 

چین در برابر انتقاداتی که به عملکرد این کشور شده است، بسیار شدید عمل کرده است. برای مثال، پس از انتقادات مقامات استرالیایی در خصوص جلوگیری پکن از تحقیق درباره منشا ویروس کرونا، این کشور واردات محصولات استرالیایی را بایکوت کرد. هفته گذشته، صدور گوشت از استرالیا به چین به بهانه‌های «تکنیکی» متوقف شد. علاوه بر آن، وزارت تجارت چین هم اعلام کرده است که ۸۰ درصد مالیات بر برخی از محصولات استرالیایی خواهد گذاشت. 

در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که توسط اتحادیه اروپا در روز دوشنبه آماده شده و به امضای صد کشور رسیده است، نامی از چین و ووهان در آن دیده نمی‌شود، اما از سازمان بهداشت جهانی می‌خواهد که در همکاری با دیگر نهادهای سازمان ملل، منبع ویروس و مسیر تکثیر آن را در جهان شناسایی کند. این سند همچنین در خصوص شناسایی اقدامات نادرست برخی کشور در پاسخگویی به این اپیدمی هم چیزی مطرح نکرده است. 

نحوه واکنش به چگونگی گسترش این ویروس در آمریکا، به‌ویژه نحوه برخورد و مدیریت بحران در مواجهه با فرمانداران و متخصصان بهداشتی کشور، نیز یکی از انتقاداتی بوده است که به رئیس‌ جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ شده است. . 

هم اکنون ایالات متحده آمریکا با بیش از ۱.۴ میلیون نفری که تا کنون شناسایی شده‌اند، بیشترین موارد ابتلا به کرونا را در سراسر جهان به خود اختصاص می‌دهد.