موج جدید کرونا در چین به رغم قرنطینه صدها شهر و روستا

در استان‌های هم‌‌جوار روسیه و کره شمالی شرایط فوق‌العاده اعلام شده است

مقررات سختگیرانه‌ای برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری برقرار شده است-Hector RETAMAL / AFP

به رغم اعمال قرنطینه در صدها روستا و شهر چین، موج جدید کووید ۱۹ در شمال شرقی چین رو به گسترش است.

در ابتدا، چند مورد اولیه ابتلا به بیماری در ایالت «جیلین» به بازگشت شهروندان چینی از مرز روسیه نسبت داده شد. «شولان»، مرکز شیوع مجدد ویروس کرونا در هفته گذشته  بفوریت تمام ۶۰۰ هزار سکنه شهر را قرنطینه کرد.

آمارهای  رسمی حاکی از آن است که تا روز شنبه، آمار مبتلایان در این ایالت ۱۲۵ نفر بوده و دو شهروند نیز بر اثر عوارض بیماری درگذشته اند. هنوز ۲۸ بیمار در بیمارستان بستری هستند، ۹۵ بیمار مرخص شده و حدود ۱۰۰۰ نفر که با مبتلایان در تماس بوده اند، تحت نظارت قرار دارند. 

 شبکه خبری ان بی سی به نقل از مقامات چینی و در اشاره به اقداماتی که آخر هفته گذشته صورت گرفته، گزارش داده که به منظور جلوگیری از سرایت ویروس کرونا، اکثر وسایل رفت و آمد به ۱۲۰۵ روستا و نواحی اطراف آن متوقف شده است. 

جین هوا، شهردار شولان، روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که «طبق تصمیمات دولت مرکزی و نیازهای ایالات و شهرها، اقدامات جدید و سختگیرانه ای (برای کنترل ویروس) اعمال شده است.»  

او افزود: «به دنبال بروز موارد بیماری در شهر ما، کمیته ایالتی حزب و دولت محلی به سرعت وارد عمل شده و در تمام جنبه ها اعلام وضع فوق العاده کرده اند. اقدامات بسیار سختگیرانه و فراگیری برای جلوگیری و کنترل بیماری در نظر گرفته شده است.»

شهردار شولان افزود آزمایش های «نیوکلئیک اسید» درسراسر شهر انجام خواهد شد که تمرکز آن عمدتا مردم شهر و مناطقی است که وجود ویروس در آن تثبیت شده است. «شین هوا» خبرگزاری رسمی چین گزارش داده که تاکنون ۴۰ هزار آزمایش کرونا روی ساکنان این ناحیه انجام شده است.

شین هوا همچنین گزارش داده که با افزایش سطح خطر از متوسط به حداکثر، روز یکشنبه، تعداد ۵۰۰ پزشک و پرستار برای کمک به شهر همسایه جیلین شتافتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نشریه «گلوبال تایمز» با بروز عفونت در گروه هایی از مردم شهر، مقامات مسئول روز چهارشنبه بار دیگر هشت هزار نفر را هدف مقررات قرنطینه از جمله توقف وسایل ایاب و ذهاب برای مسافت های طولانی، ممنوعیت اجتماعات و تعطیل اماکن عمومی قرار داد.

در دو روز آخر هفته، «سان چونلان» معاون نخست وزیر چین – که چهره تلاش ها برای واکنش به شیوه ویروس کرونا در شهر ووهان بود – ضمن دیدار از ایالت جیلین از مقامات محلی خواست تا بر تلاش هایشان برای مقابله با موج جدید بیماری بیفزایند.  

به گزارش شبکه تلویزیونی «سی جی تی ان» چین، در دو روز گذشته، پنج تن از مقامات شهر جیلین از جمله «لیو شیجون» معاون کمیسیون بهداشت و «لی پنگفِی» رئیس حزب کمونیست شولان از سمت هایشان برکنار شده اند.

این تحول در حالی رخ داده که چین روز جمعه اعلام کرد که یک ماه تمام را بدون تلفات ناشی از کووید ۱۹ پشت سر گذاشته و قصد دارد مقررات قرنطینه را تسهیل کند.

در شانگهای، به دانش آموزان بیشتری گزینه بازگشت به کلاس درس از روز ۳ ام ماه ژوئن داده شده هرچند دانش آموزان و دانشجویان می توانند برای اجتناب از مقررات شدید حفظ فاصله اجتماعی و تست های کرونا از حضور در کلاس درس خودداری کرده و از طریق اینترنت به تحصیلاتشان ادامه دهند.

بنا به گزارش اداره نظارت بر هواپیمایی کشوری، شصت درصد پروازهای داخلی چین نیز از سر گرفته شده و بسیاری از  مراکز گردشگری از جمله «شهر ممنوعه» پکن و دیسنی لند شانگهای بازگشایی شده است. 

در این میان، خبرگزاری رویترز گزارش داده که چین و کره جنوبی به هدف احیای مراودات بازرگانی با ژاپن، در مورد تسهیل کنترل های مرزی برای برخی مسافران وارد مذاکره شده اند.

© The Independent

بیشتر از جهان