نفتکش‌های ایرانی در راه ونزوئلا؛ ناوهای آمریکایی در دریای کارائیب

محمدجواد ظریف در مورد «مزاحمت» آمریکا در راه نفتکش‌ها هشدار داد

آدریان دریا در نزدیکی بندر طرطوس در سوریه، ۶ سپتامبر ۲۰۱۹-HO / Satellite image ©2019 Maxar Technologies / AFP

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در مورد «مزاحمت‌» آمریکا در راه اعزام پنج نفتکش ایرانی حامل ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار سوخت و فرآورده‌های نفتی به ونزوئلا هشدار داد. همزمان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی سفیر سوئیس (حافظ منافع آمریکا در ایران) در تهران را برای هشدار در مورد هرگونه تهدید علیه نفتکش‌های ایرانی فراخواند.

یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی پنجشنبه گذشته به رویترز گفته بود، واشینگتن در حال بررسی اقداماتی علیه تانکرهای حامل سوخت است که از ایران به ونزوئلا می‌رود.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که یک ناوگروه آمریکایی شامل چهار ناو و یک هواپیمای تجسسی به دریای کارائیب، مسیر عبور تانکرهای ایرانی اعزام شده است. همزمانی حضور این ناوها در کارائیب با حرکت نفتکش‌های ایرانی به سوی ونزوئلا، توجه‌ها را به «عملیات امنیت دریایی» این ناوگروه در منطقه فرماندهی جنوب تحت جلب کرده است. به گزارش فارس چهارمین نفتکش ایران در مسیر امریکای لاتین نیز از جبل‌الطارق عبور کرده است. 

ونزوئلا تحت تاثیر فساد و ناکارآمدی دولت سوسیالست و پوپولیست نیکلاس مادورو شرایط اقتصادی وخیمی را تجربه می‌کند. کمبود بنزین از جمله مشکلات جدی دولت مادورو در ماه‌های اخیر بوده که به نارضایتی ‌های مردمی نیز دامن زده است.

پیش از اعلام خبر اعزام تانکرهای حامل سوخت از ایران به ونزوئلا، گزارش‌هایی از پروازهای هواپیمایی ماهان منتشر شد که تجهیزات پالایشگاهی و تکنسین‌ها را برای احیای صنعت پالایشگاهی ونزوئلا به این کشور انتقال می‌داد. گفته می‌شود که ونزوئلا در مقابل ۹ تن طلا به ایران تحویل داده است. هواپیمایی ماهان به اتهام ارتباط با سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد. از سوی دیگر واشینگتن برای دریافت اطلاعات در مورد تامین مالی سپاه پاداشی ۱۵ میلیون دلاری تعیین کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناظران بین‌المللی بر این باورند که ایران با ارسال سوخت به ونزوئلا به دنبال دستیابی به منابع مالی برای دوام آوردن در برابر تحریم‌های آمریکا است. البته از آنجایی که ذخیره ارزی ونزوئلا به شدت افت کرده، احتمال دریافت پول نقد در برابر محموله‌های سوخت کم است. ایران و ونزوئلا هر دو هدف تحریم‌های ایالات‌متحده قرار دارند.

اما بیم آن می‌رود که پنج نفتکش با ظرفیت ۱۷۵ هزار تن که با پرچم ایران به ونزوئلا می‌روند به زمینه‌ای برای تنش بین تهران و واشینگتن تبدیل شوند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت روز شنبه گفته بود که ایران باید نفت خود را بفروشد و ایران و ونزوئلا در گذشته روابط تجاری داشته‌اند و خواهند داشت.

این در شرایطی است که ارسال یک محموله نفتی از ایران به سوریه در تابستان گذشته، سطح تنش‌ها بین ایران، آمریکا و بریتانیا را افزایش داد. گریس-۱ در جبل‌الطارق با همکاری دولت بریتانیا توقیف شد و در مقابل سپاه نفتکش استنا ایمپرو را در تنگه هرمز توقیف کرد. در نهایت گریس-۱ با تغییر نام به آدریان دریا آزاد شد و سپاه هم استنا ایمپرو را رفع توقیف کرد.

اما بر خلاف گریس-۱ که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد و برای رسیدن به بندر طرطوس سوریه راه طولانی دور آفریقا را به جای عبور از کانال سوئز انتخاب کرده بود، تانکرهایی که اخیرا در مسیر ونزوئلا قرار گرفته‌اند، حامل پرچم جمهوری اسلامی هستند. از سوی دیگر ظریف نیز اعزام این تانکرها به ونزوئلا را تایید کرده است.

روز یکشنبه، همزمان با هشدار ظریف و احضار سفیر سوئیس، رویترز به نقل از مرکز عملیات تجاری دریایی بریتانیا هشدار داد که یک کشتی  حامل پرچم بریتانیا در ساحل جنوبی یمن در سواحل عدن هدف حمله قرار گرفته است.