پیش‌بینی‌ معاون وزیر بهداشت درباره کرونا : تا پاییز ۱۴۰۱ باید مراقب باشیم

«برای دو سال باید بسیاری از رفتارهای مرسوم مثل در آغوش کشیدن را کنار بگذاریم»

هر روز که از آغاز بحران کرونا در جهان می‌گذرد، نگرانی‌ها از سرنوشت این بیماری ناشناخته هم فزونی می‌گیرد. بسیاری از کارشناسان و متخصصان بهداشتی و پزشکی در دنیا هنوز دقیقا نمی‌دانند که این همه‌گیری گسترده کی و کجا به پایان خواهد رسید و این که راه‌کارهای دولت‌های مختلف تا چه اندازه در فروکاستن موج ویرانگر شیوع موفق بوده‌اند، یا خیر.

مقامات ایرانی هم هم‌چون بسیاری دیگر از کشورهای درگیر این بحران، راهکارهای گوناگونی را برای کنترل بیماری در پیش گرفتند و حالا ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت ایران، درباره پیش‌بینی آینده کرونا می‌گوید: «در ۱۸ الی ۲۴ ماه آینده، ‌خصوصا در کشورهایی که در حال حاضر درگیرند، همچنان با این ویروس درگیر خواهند بود.»

این مقام مسئول در وزارت بهداشت ایران، با بیان این که سه پیش‌بینی عمده درباره ویروس کرونا وجود دارد، گفت: ‌«در نیم‌کره شمالی ما در پاییز مجددا با موج‌هایی مواجه می‌شویم که گرچه شدت آن از اسفند و فروردین ماه کمتر است، اما منجر به قرنطینه و تعطیلی‌هایی از کم تا زیاد خواهد شد. دوم اینکه مطابق با همه‌گیری آنفلوآنزای اسپانیایی که اوایل قرن گذشته بود، موج دوم خصوصا در پاییز و در نیم‌کره شمالی شدیدتر باشد و تعطیلات بیشتر و اقدامات بیشتری نیاز داشته باشد. پیش‌بینی سوم هم این است که در پاییز موج‌هایی خواهیم داشت، اما منجر به تعطیلی نخواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون وزیر بهداشت ایران که در یک کنفرانس ویدیویی با خبرنگاران صحبت می‌کرد، تاکید کرد که « طی ۱۸ الی ۲۴ ماه آینده بسیاری از رفتارهایمان را باید تغییر دهیم؛‌ رفتارهای خانوادگی، سفر، ملاقات‌ها بسیار باید کاهش یابد.».

این مقام بهداشتی کشور در عین‌حال تاکید کرد که «در این مدت باید تلاش کنیم که هرچه جنبه اقتصادی دارد و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد به حداکثر برسانیم و هرچه که اثرات اقتصادی ندارد، اما منجر به انتشار کرونا می‌شود، به حداقل برسانیم». 

به گفته حریرچی، این رویکرد جدید به شکل و شیوه زندگی باید تا پاییز سال ۱۴۰۱ شمسی ادامه یابد. این مقام بهداشتی گفت که بسیاری از رسوم معمول، مانند «دست دادن» و «در آغوش گرفتن»،  باید از شیوه ارتباط انسانی تا پاییز دو سال آینده حذف شود.

معاون وزیر بهداشت همچنین گفت: «باید بسیاری از سفرها را هم کنار بگذاریم. البته ما متوجه صنعت گردشگری هستیم، اما فکر نمی‌کنیم در دو سه ماه آینده بسیاری از زیرساخت‌های ایمن در این حوزه ایجاد شده باشد.»

بیشتر از