مرزهای اروپا باز می‌شود

برخی از مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا برای احیای صنعت گردشگری این قاره در فصل تابستان تلاش می‌کنند

یک شهروند آلمانی در حال دریافت نان باگت با یک چوب ماهیگیری در مرز آلمان و فرانسه- JEAN-CHRISTOPHE VERHAEGEN / AFP

به رغم نگرانی‌ها از وقوع موج دوم ویروس کرونا، برنامه‌ریزی برای کاهش محدودیت‌های مرزی در سرتاسر اروپا در جریان است و همزمان، مقام‌های اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند تا کشورها دوباره حرکت آزاد مردم و کالاها را تسهیل کنند. 

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه با صدور دستورالعملی از تمامی کشورهای عضو اتحادیه با «سابقه کلی خطر مشابه» خواست تا «تدابیر هدفمند» درباره آزادی سفر را جایگزین «محدودیتهای فراگیر» کنند.

برخی از مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا برای احیای صنعت مهم گردشگری این قاره در فصل تابستان سخت تلاش می‌کنند و درخواست اتحادیه اروپا برای بازگشایی گام به گام مرزها در حالی اعلام شده است که پیش‌بینی می‌شود اتحادیه با رکودی در «مقیاس تاریخی» در سرتاسر این بلوک مواجه باشد. 

پائولو جنتیلی، کمیسر امور اقتصادی اتحادیه اروپا، پیش از انتشار راهنمای اتحادیه اروپا، بحران فعلی را «شوکی بی‌سابقه از زمان رکود بزرگ تا کنون» توصیف کرد و گفت: «حتی اگر تدابیر امنیتی و محدودیت‌ها همچنان برقرار باشند، ما امسال تابستان فصل گردشگری خواهیم داشت.» 

صنعت گردشگری ۱۰ درصد تولید ناخالص اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد و تعدادی از دولت‌ها در هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند که مرزهایشان را به روی اعضای اتحادیه طی روزها و هفته‌های آینده باز می‌کنند. 

در عین حال، ایتالیا به نوعی از رویکرد اقدام هماهنگ و تدریجی اتحادیه اروپا پیشی گرفته است و روز شنبه از بازگشایی مرزهای خود به روی گردشگران اتحادیه اروپا و منطقه شینگن خبر داد و گفت که از سوم ماه ژوئن محدودیت‌های سفر این گردشگران و مقررات ۱۴ روز قرنطینه برای تمامی مسافران بین‌المللی جدید را لغو می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صنعت گردشگری ایتالیا، اولین کشور اروپایی که تدابیر قرنطینه را اعمال کرده بود، حدود ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد و این اقدام دولت با استقبال محتاطانه صاحبان گرفتار هتل‌ها روبه‌رو شده است. 

این در حالی‌ست که مقام‌های اتریش هم خبر از بازگشایی مرزها با جمهوری چک، اسلواکی و مجارستان، در روز ۱۵ ژوئن (روزی که طرح تمدید شده اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت سفرهای بین‌المللی از خارج از این بلوک به پایان می‌رسد) داده‌اند.  

همزمان، آلمان که روز گذشته وارد مرحله رکود اقتصادی شد نیز اعلام کرده است که مرزهایش را با دانمارک طی روزهای آینده باز می‌کند و در روز ۱۵ ژوئن، این طرح را به مرزهای آن کشور با فرانسه، اتریش و سوئیس تعمیم می‌دهد. آلمان احتمالا تا آن تاریخ محدودیت‌های سفر به کشورهای همجوار را نیز لغو خواهد کرد. 

در انتقادی آشکار از ایتالیا، آلمان از شهروندان خود خواسته است که تا آن تاریخ به سفرهای خارجی نروند. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، همچنین از لهستان و جمهوری چک خواسته است تا برای ازسرگیری زنجیره‌های تأمین، مرزهاشان را به طور کامل باز کنند. 

با این حال، جمهوری چک گفته است از آنجا که وضعیت ویروس کرونا در آلمان به اندازه همسایگانش پایدار نیست، با مونیخ در این باره مذاکره‌ای نمی‌کند. لهستان نیز این هفته تدابیر شدید کنترل مرزها را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرد. 

طرح کاهش محدودیت‌های مرزی آلمان در حالی اجرا می‌شود که شمار مبتلایان جدید ویروس کرونا در این کشور، افزایش داشته است. مؤسسه روبرت کخ آژانس بهداشت عمومی آلمان، گفت که اگرچه نرخ سرایت (شاخص آر) برای روزهای متوالی بالای رقم یک بوده است، اما این موضوع قابل توجهی برای نگرانی نیست. 

یکی از وزرای آلمان به دویچه وله گفت: «ما بسیار راضی و مطمئن هستیم که تمامی تدابیر ما و محدودیت‌های گسترده هفته‌های گذشته موفقیت‌آمیز بوده‌اند. سیاستهای ما برای مهار این اپیدمی عالمگیر موفق بوده است.»

فرانسه نیز با رعایت جانب احتیاط، خواستار بازگشایی هماهنگ کشورهای اروپایی شد. 

اما روز شنبه کریستف کاستنر، وزیر کشور فرانسه، گفت که تصمیمات این کشور در قبال سایر کشورهای اروپایی «‌که ویروس کرونا در آنها فعال است»، بر محور «‌حفاظت از مردم فرانسه» متمرکز خواهد بود.  

روز جمعه گذشته، اسلوونی اولین کشور اروپایی بود که مرزهایش را به روی شهروندان اتحادیه اروپا گشود. 

در حالی که همچنان موارد جدید ابتلا به وریروس در این کشور گزارش می‌شود، نخست وزیر اسلوونی پایان همه‌گیری ویروس کرونا را اعلام کرده است. 

همزمان، لتونی، لیتوانی و استونی نیز دست به دست هم داده‌اند و با ایجاد اولین «حباب سفر» ویروس کرونا در اتحادیه اروپا، به منظور برقراری کانالی امن برای رفت و آمد مسافران، مرزها را به روی یکدیگر باز کرده‌اند.

سولیوس اسکورنلیس، نخست وزیر لیتوانی، این تصمیم را « فرصتی برای بازگشایی کسب و کارها و نیز روزنه‌ای از امید برای مردم که شاهد بازگشت زندگی به وضعیت عادی باشند» توصیف کرد. 

اتحادیه اروپا در راهنمای جدید خود گفت: «این امر نه تنها برای بازگشت اقتصاد به مسیر احیای کامل مهم است، بلکه برای ملاحظات اجتماعی و خانوادگی نیز اهمیت دارد. بسیاری از خانواده‌ها مدتی طولانی از یکدیگر جدا مانده‌اند تا به مهار موج گسترش ویروس کمک کنند.»‌

گزارش‌های اولیه نشان می دهد که اکثر اعضای اتحادیه اروپا مشتاقانه از اهداف اعلام شده اتحادیه پیروی می‌کنند. 

در مقابل، بریتانیا در حال بررسی اعلام طرح قرنطینه ۱۴روزه اجباری برای اولین بار از زمان شروع این اپیدمی عالم‌گیر است. در عین حال، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، هفته گذشته گفته بود: «زمان انجام این کار به زودی فرا خواهد رسید.»

از اول ژانویه سال جاری تا ۲۳ ماه مارس، تاریخ شروع تدابیر قرنطینه در بریتانیا، ۱۸ میلیون و صد هزار نفر وارد این کشور شده‌اند. در حالی که طبق آمار ارائه شده به استفن داوتی، نماینده حزب کارگر مجلس بریتانیا، تنها ۲۷۳ نفر از این مسافران رسما قرنطنیه شدند. 

© The Independent