نکاتی که باید در مورد سندروم التهابی کودکان بدانیم

بروز سندروم التهابی در کودکان در دستکم ۱۶ ایالت آمریکا گزارش شده است

بیماری «سندروم التهاب حاد» عوارضی شبیه به بیماری کاوازاکی دارد- REUTERS/Johanna Geron

کارشناسان بهداشتی جهان توجه خود را به عارضه نادر «سندروم التهاب حاد» معطوف کرده‌اند که در ماه‌های اخیر کودکان را هدف قرار داده است. این احتمال وجود دارد که گسترش این بیماری با کووید-۱۹ مرتبط باشد.

بروز سندروم التهابی مضاعف در کودکان (پی ام آی اس) در دستکم ۱۶ ایالت آمریکا از جمله نیویورک، کنتیکت، لوئیزیانا، کالیفرنیا و می سی سی پی، گزارش شده است.

نگرانی پیرامون این بیماری که عوارضی شبیه به بیماری کاوازاکی دارد، در هفته‌های اخیر و با ثبت ۱۰۰ مورد تنها در ایالت نیویورک بالا گرفته است. اندرو کومو، فرماندار نیویورک، می‌گوید سه کودک از یکصد کودک بیمار، جان خود را از دست داده‌اند.

کشورهای اروپایی، از جمله بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا نیز در هفته‌های اخیر و پس از به اوج رسیدن موارد ابتلا به ویروس کرونا، از ظهور موارد سندروم التهابی در میان کودکان خبر داده‌اند.

پزشکان بیمارستان «پاپا جیووانی ۲۳ ام» در ایتالیا نتیجه نخستین مطالعات خود را در مورد ارتباط میان کووید-۱۹ و سندروم التهابی کودکان، روز چهارشنبه در مجله پزشکی «لانست» منتشر کردند. در این پژوهش، ده مورد ابتلا به سندروم التهابی کودکان را – که پیش از شیوع کرونا بیماری کاوازاکی تشخیص داده شده بود – با عوارض مشابه آن پیش از گسترش اپیدمی مقایسه کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که موارد بیماری اخیر در دوره زمانی میان فوریه و آوریل ۳۰  برابر شده است.  

آزمایش کرونای هشت بیمار از ده بیمار مبتلا به سندروم التهابی، مثبت بوده است که نشان می‌دهد آن‌ها پیشتر به ویروس کرونا آلوده شده بودند. در ایالات متحده نیز برخی کودکان مبتلا به سندروم التهابی دارای پادتن کرونا بوده‌اند. 

سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا، اکنون در مورد گسترش عارضه سندروم التهابی در میان کودکان در جریان اپیدمی کرونا هشدار داده‌اند. در حالی که داده‌های مرتبط با این عارضه منتشر می‌شود، والدین نمی‌دانند که باید نگران و متوجه چه عواملی باشند.

سندروم التهابی کودکان چه تفاوتی با بیماری کاوازاکی دارد؟

در هفته‌های اخیر این پرسش مطرح شده است که پزشکان چگونه تشخیص می‌دهند سندروم التهابی نوع دیگری از بیماری کاوازاکی نیست که معمولا کودکان میان شش ماه تا پنج سال را هدف قرار می‌دهد.

دکتر خوان سالازار، پزشک ارشد و متخصص بیماری‌های عفونی و ایمنی در بیمارستان کودکان کنتیکت، به ایندیپندنت گفت، درحالی که عامل بیماری کاوازاکی باکتری یا ویروس نیست، اما عارضه سندروم التهابی کودکان در طول اپیدمی کرونا گسترش یافته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «اکنون با اپیدمی کرونا رویارو هستیم و کودکانی به ما رجوع می‌کنند که عوارض کاوازاکی را دارند. می‌توانید همچنان آن را بیماری کاوازاکی بنامید، اما این عارضه با ویروس کرونا مرتبط است.»

هردو بیماری، عوارض بعدی عفونت اولیه است که نشان می‌دهد چرا موارد سندروم التهابی در پی عفونت‌های کرونا در ایالات متحده گزارش شده است. اما در حالی که بیماری کاوازاکی به‌ندرت کودکان بالای پنج سال را مبتلا می‌کند، هنوز مشخص نیست که چه گروه سنی کودکان بیشتردر معرض  سندروم التهابی قرار دارد.

دکتر سالازار می‌گوید که در برخی ایالت‌ها نوجوانان ۱۸ ساله نیز عوارض سندروم التهابی نشان داده‌اند که در مورد بیماری کاوازاکی «بی نهایت نادر» است.

دربیمارستان تحت نظر او دو مورد ابتلا به سندروم التهابی تحت معالجه است که عوارضشان با آنچه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در مورد کاوازاکی مشخص کرده است، مطابقت دارد. احتمالا در روزهای آینده مورد دیگری از ابتلا به سندروم التهابی دراین ایالت تثبیت خواهد شد. 

همانند نیویورک، ۱۶ ایالت دیگر و نیز ۶ کشور اروپایی از موارد ابتلای کودکان به بیماری‌های بالقوه مرتبط با کووید-۱۹ خبر داده‌اند.

ایالت نیویورک پیش‌کسوت تحقیقات در مورد این پدیده است.

اندرو کومو فرماندار نیویورک: وقتی پای کودکانمان درمیان باشد، باید هرچه سریع‌تر ماهیت آن را درک کنیم. (۱۴ می ۲۰۲۰)

یکی از پدیده‌های مرتبط با سندروم التهابی کودکان این است که بیمار پیش از آن هیچ گونه نشانه‌ای دال بر ابتلا و آلودگی به ویروس کرونا از خود نشان نمی‌دهد. هیچ یک از سه کودک بستری در بیمارستان کنتیکت، عوارض ابتلا به کووید-۱۹ نداشته‌اند. 

دکتر سالازار می‌گوید: «این یک نشانه تعیین کننده دیگر است. اگر عارضه سندروم التهابی پیش نمی‌آمد، هرگز متوجه نمی‌شدیم که آن‌ها پیشتر به عفونت کرونا مبتلا شده بوده‌اند.»

ایالات نیویورک دارای بیشترین موارد ابتلا به سندروم التهابی کودکان هستند. هم‌اکنون مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها از وزارت بهداشت آمریکا خواسته است که معیارهایی برای کمک به دیگر ایالات جهت تشخیص و درمان کودکان مبتلا به عوارضی مشابه، منتشر کند.

پزشکان متوجه شده‌اند که هرچند سندروم التهابی کودکان با بیماری کاوازاکی متفاوت است، اما نحوه درمان مشابه، در بهبود حال کودکان موثر است. 

دکتر اشنایدر در مورد بیمارانش در نیویورک می‌گوید: «کودکان به داروهای استانداردی که ما در درمان کاوازاکی استفاده می‌کنیم واکنش مثبت نشان داده‌اند. افزون بر معالجات معمول برای درمان بیماری حاد، ما (در این مورد) از داروهای کنترل فشار خون برای محافظت از قلب و فشار خون استفاده می‌کنیم.»

تزریق وریدی گاماگلوبولین که با تایید اداره نظارت بر غذا و دارو تجویز می‌شود، یکی از راه‌های درمان است که عوارض التهاب شدید را در بدن کودکان مبتلا به سندروم التهابی تخفیف می‌دهد.

در بیمارستان دکتر سالازار، برای کاهش التهاب از ترکیب وریدی گاماگلوبولین و استروئید استفاده می‌شود. دکتر سالازار می‌گوید: «به نظر می‌رسد که این ترکیب درمانی صحیح برای این بیماری است و تاکنون در مورد کودکان تحت معالجه ما بسیار موثر بوده است.»

آیا سندروم التهاب کودکان برای والدین جای نگرانی دارد؟

تحقیقات در مورد تاثیر سندروم التهابی در کودکان در جریان است و خطرات آن ممکن است با مستعد بودن کودک افزایش یابد، اما این عارضه همچنان در طبقه‌بندی امراض نادر است.

دکتر سالازار می‌گوید: «با توجه به موارد ابتلا، می‌گویم باید تامل کنیم و یک نفس بلند بکشیم. اگر کودکی به آن مبتلا شد، نگران می‌شویم، اما اکثر والدین نباید به آن زیاد فکر کنند.»

مقامات بهداشتی آمریکا به بیمارستان‌های کشور هشدار می‌دهند که عوارض کودکان مبتلا به سندروم التهابی را ازسایر بیماری‌ها تشخیص بدهند. 

وزارت بهداشت آمریکا از کارکنان بیمارستان‌های ایالت نیویورک خواسته است تا به‌فوریت موارد ابتلا به سندروم التهابی کودکان را گزارش کنند. 

دکتر اشنایدر می‌گوید: «معیارهایی که از آن استفاده می‌کنیم .... باید عوارض تب، التهاب و درگیر شدن اندام‌های بدن مشاهده شود.»

اما پژوهش‌ها هنوز در مورد پیامد این بیماری بر گروه‌های بیشتر کودکان نتیجه‌گیری نکرده است.

در آغاز شیوع ویروس کرونا، مقامات بهداشتی با دادن اطمینان خاطر به والدین، خاطرنشان کردند که سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های مزمن بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به عوارض شدید کووید-۱۹ هستند.

هرچند پزشکان به والدین یادآوری می‌کنند که سندروم التهابی همچنان یک عارضه نادر است، اما موارد ابتلا حاکی از آن است که ویروس کرونا کودکان را نیز آماج خود قرار می‌دهد.

دکتر راجاپاکسه می‌گوید: «بسیار مهم است که کودکان اقدامات پیشگیرانه‌ای را که ما در طول این مدت توصیه کرده‌ایم، مراعات کنند، زیرا اجتناب از ابتلا (به کووید-۱۹) در درجه اول شانس بروز سندروم التهابی در میان کودکان را کاهش می‌دهد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی