کنگره آمریکا برای اولین بار در تاریخ خود رای‌گیری مجازی را تصویب کرد

این تغییرات تاریخی به دنبال هفته‌ها بحث و تبادل نظر میان جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها به تصویب رسید

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان- OLIVIER DOULIERY / AFP

برای اولین‌بار در تاریخ آمریکا، مجلس نمایندگان این کشور به اعضای خود اجازه می‌دهد تا همزمان با بحران کرونا از راه دور در رای گیریها شرکت کنند و به وظایف قانونی خود عمل نمایند. 

 اعضای کنگره آمریکا روز جمعه، همسو با سیاست‌های حزب دمکرات، به طور گسترده به طرحی رای دادند که به قانون‌گذاران اجازه می‌دهد ضمن ثبت رای خود از راه دور، به طور مجازی در نشست‌های کمیته‌ها شرکت کنند. 

این تغییرات تاریخی به دنبال هفته‌ها بحث و تبادل نظر میان جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها بر سر قوانین حمایتی به تصویب کنگره رسیده است. 

به این ترتیب، بحران بهداشت عمومی کووید-۱۹ در آمریکا، به مقررات ۲۳۱ ساله مجلس نمایندگان این کشور پایان داده است. مقراراتی که تمامی اعضای مجلس را ملزم می‌کرد تا در رای گیریها حضور فیزیکی داشته باشند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق این مقررات، «هیچ یک از اعضای مجلس نمایندگان در صورت عدم حضور فیزیکی، حق ثبت رای خود را برای هیچ سوالی و تحت هیچ شرایطی ندارند.»

تغییرات جدید با ۲۱۷ رای مثبت و ۱۸۹ رای منفی، به عنوان راه حلی موقتی در طول وضعیت اضطراری محسوب می‌شود که راه را برای رای‌گیری مجازی هموار می‌کند. اکنون، قانون‌گذاران باید مشخص کنند که کدامیک از اعضا با حضور فیزیکی رای خواهند داد. 

در سراسر ایالات متحده، دولت‌ها و سیستم‌های قضایی از جمله دیوان عالی آمریکا، در سایه اپیدمی جهانی نشست‌های مجازی را آغاز کرده‌اند.

استنی هویر رئیس اکثریت دمکرات مجلس نمایندگان،‌ روز جمعه، تاکید کرده که تغییر مقررات، «اساسا ماهیت یا نحوه عملکرد مجلس نمایندگان را تغییر نمی‌دهد.» او ضمن رد این نظر که تغییرات جدید «الگویی خطرناک است» گفته «این تغییرات راه‌حلی عقلانی برای بحرانی بی‌سابقه است که نیازمند نبوغ و سازگاری ما به عنوان یک نهاد است.»‌

نمایندگان جمهوریخواه هم صدا با دونالد ترامپ که از قانون‌گذاران خواسته بود که کارشان را مطابق معمول از سر گیرند، از همکاران خود خواسته‌اند تا به کنگره باز گردند. 

کوین مک کارتی رهبر اقلیت جمهوریخواه مجلس و متحد پر و پا قرص دونالد ترامپ، روز جمعه به خبرنگاران گفته بنیانگذاران کشور از وضع تغییرات موقتی جدید در دوران وضعیت اضطراری «شرمسار خواهند بود»، اگرچه بسیاری از تغییرات جدید از تدابیر ایمنی مشابهی تبعیت می‌کند که اکنون در سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان در حال اجراست، از جمله کنفرانس ویدیویی. 

© The Independent