دریافت پیامک‌های جعلی در بریتانیا که خبر از ابتلا به ویروس کرونا می‌دهند

هکرها از این طریق سعی در دستیابی به اطلاعات حساب بانکی شهروندان دارند

این تازه‌ترین شیوه جعلی و مخرب ارسال پیامک است که تلاش میکند از ترس و بلاتکلیفی مردم در سایه اپیدمی ویروس کرونا سوءاستفاده کند - Ina FASSBENDER / AFP

همزمان با راه اندازی مرحله آزمایشی اپلیکیشن ردیابی تماس در بریتانیا، پیامکهای جعلی ضمن ایجاد ترس در جامعه، به مردم می‌گویند به کووید- ۱۹ مبتلا شده‌اند. 

این پیامهای تقلبی به کاربران میگویند، آنها نزدیک فردی بوده‌اند که دارای علائم بیماری بوده و باید تست ویروس کرونا دهند. 

این در حالیست که در صورت اعتماد کاربران به این پیامکها و پیروی از آنها، کلاهبرداران در واقع تلاش میکنند تا به اطلاعات شخصی آنها دست یابند.

این تازه‌ترین شیوه جعلی و مخرب ارسال پیامک است که تلاش میکند از ترس و بلاتکلیفی مردم در سایه اپیدمی ویروس کرونا سوءاستفاده کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کلاهبرداری جدید در حالی آغاز شده است که همزمان مرحله آزمایشی اپلیکیشن ردیابی تماس در بریتانیا که قرار است در صورت موفقیت تا اواسط ماه مه در سراسر کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد، هم اکنون در جزیره « آیل او وایت» در جریان است. 

این پیامکهای تقلبی که از سوی موسسه استاندارد معاملات تجاری (CTSI)، نیز دیده شده‌اند، در ظاهر به نظر از یک منبع رسمی مرتبط با اپلیکیشن ارسال شده‌اند و کاربران را برای درج اطلاعات بیشتر به یک تارنما هدایت می‌کنند. 

اما در واقع لینک این تارنما، تله‌ای است برای دستیابی به اطلاعات حساب بانکی و سایر اطلاعات شخصی کاربران از سوی هکرها. 

در متن این پیامک‌های جعلی آمده است: «یکی از کسانی که با شما در تماس بوده به ویروس کرونا مبتلاست و یا علائم کویید- ۱۹ دارد. به شما توصیه میشود تست کرونا دهید یا خود را قرنطنیه کنید.» 

کاترین هارت، افسر ارشد «سی تی اس آی» گفت: «از زمان شروع قرنطینه شاهد افزایش کلاهبرداریهای مرتبط با کووید- ۱۹ بودهایم. این سند نمونه دیگری است از تلاش کلاهبرداران که کارزار خود را با شیوههای تعدیل شده، همزمان با تغییرات در شرایط قرنطنیه پیش میبرند.» 

او افزود: «من مخصوصا نگران آن هستم که این کلاهبرداریها چطور حول محور اپلیکیشن ردیابی تماس متمرکز شدهاند، در صورتی که اپلیکیشن رسمی ان اچ اس، به تازگی و فقط در یک محدوده کوچک در جزیره آیل آو وایت مورد آزمایش قرار گرفته است. این پیامکها روش شیادانه‌ای برای دزدیدن اطلاعات شخصی مردم است و احتمالا حساب‌های بانکی کاربران را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

خانم هارت همچنین تاکید کرد: «‌در صورت دریافت چنین پیامهایی، افراد نباید روی لینک کلیک کنند و در عوض باید آن را به نهاد مبارزه با کلاهبرداری ( اکشن فراود) گزارش دهند.»  

مرکز امنیت ملی سایبری بریتانیا (NCSC) به تازگی گفته ظرف دو هفته پس از راه‌اندازی سرویس جدید مقابله با کلاهبردای، بیش از ۱۶۰۰۰۰ گزارش مربوط به ایمیلهای مشکوک دریافت کرده است که بسیاری از آنها مرتبط با کووید- ۱۹ بوده است. 

© The Independent