حضور پنس در کاخ سفید علیرغم ابتلای یکی از مشاورانش به کرونا

معاون ریاست جمهوری روز یکشنبه خود را در قرنطینه گذراند

آزمایش‌های کرونای آقای پنس منفی بوده است-MANDEL NGAN / AFP

به رغم آن که آزمایش کرونای یکی از مشاوران نزدیک مایک پنس، معاون ریاست جمهوری آمریکا، در هفته گذشته مثبت بوده است، او همچنان به کار خود در کاخ سفید ادامه خواهد داد. 

مقامات آمریکا می‌گویند آقای پنس که مسئول گروه ضربت کووید ۱۹ دولت است، روز یکشنبه خود را در قرنطینه گذراند، اما روز دوشنبه بر سر کار خود در کاخ سفید حاضر شد.

پیشتر در روز جمعه دونالد ترامپ تایید کرده بود که آزمایش کرونای «کیتی میلر»، مسئول رسانه‌ای آقای پنس، مثبت بوده است. 

یک مقام دستگاه رهبری ترامپ گفته است که آقای پنس در رعایت مفاد راهنمای مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، داوطلبانه فاصله خود را با دیگران حفظ می‌کند.

هرچند آزمایش‌های کرونای آقای پنس بارها منفی بوده است، اما در پی قرار گرفتن در معرض بیماری، توصیه مقامات بهداشتی را رعایت می‌کند.  

پیش از آقای پنس، سه مقام علمی ارشد آمریکا نیز که در معرض آلودگی به ویروس قرار گرفته بودند، به توصیه‌های پزشکی در مورد رعایت اقدامات احتیاطی عمل کرده‌اند.

روز یکشنبه، دوین اومالی، یکی از سخنگویان کاخ سفید، گفت: «مایک پنس، معاون ریاست جمهوری، توصیه‌های واحد پزشکی کاخ سفید را دنبال می‌کند و در قرنطینه نیست. علاوه بر این، آزمایش کرونای آقای پنس همه روزه منفی بوده است و او قصد دارد فردا در دفترش در کاخ سفید حاضر شود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

  

آقای پنس از روز جمعه که از یک سفر یک روزه کاری در ایالت آیووا به واشنگتن بازگشت، در خانه بوده است و در جلسه روز شنبه دونالد ترامپ با رهبران نظامی کشور در کاخ سفید شرکت نکرد.

در جریان اجلاس آقای پنس با اربابان صنایع غذایی آمریکا در آیووا، از آن‌ها خواسته شد که پیش از ورود او به جلسه ماسک‌های صورت خود را بردارند. ویدیوها نشان می‌دهند که کمی پیش از آغاز این جلسه که موضوع آن تولید و توزیع مواد غذایی بوده است، به آقای پنس اطلاع داده شده بود که آزمایش کرونای مشاور رسانه‌ای او مثبت بوده است.

پیش از تایید این خبر که آقای پنس قصد دارد روز دوشنبه در دفترش در کاخ سفید حاضر شود، یک مقام مسئول گفته بود که معاون رئیس جمهوری آمریکا از خانه به کارش ادامه خواهد داد. 

معلوم نبود که تصمیم مایک پنس به قرنطینه داوطلبانه خود در خانه، چه پیامدی بر کار و ملاقات‌هایش می‌داشت.

خانم میلر دومین نفر در میان کارکنان کاخ سفید است که آزمایش کرونایش مثبت بوده است. نتیجه مثبت آزمایش کرونای او در روز جمعه، دومین مورد آلودگی به ویروس در میان کارکنان کاخ سفید در هفته گذشته بوده است.

آزمایش کرونای یک افسر ارتش ایالات متحده نیز که پیشخدمت مخصوص رئیس جمهوری است، روز پنجشنبه مثبت بوده است. این نخستین مورد آلودگی فردی است که در تماس مستقیم و نزدیک با رئیس جمهوری قرار داشته است.

در میان مقامات ارشدی که به دلیل تماس‌شان با آن کارکنان کاخ سفید که آزمایششان مثبت بوده است، به قرنطینه رفته‌اند، باید از دکتر آنتونی فاوچی، رئیس انستیتوی آلرژی و بیماریهای عفونی، دکتر رابرت ردفیلد، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها، و دکتر استیون هان، کمیسر اداره نظارت بر غذا و دارو نام برد.

آقای ترامپ پس از شنیدن خبر آلودگی خانم میلر به ویروس کرونا، گفت از بابت گسترش ویروس کرونا در کاخ سفید نگرانی ندارد. با وجود این، مقامات مسئول می‌گویند که تدابیر ایمنی در کاخ سفید را افزایش می‌دهند.

سه عضو دیگر نیروی ضربتی کرونا می‌گویند برنامه‌های احتیاطی مختلفی در پیوند با احتمالِ قرارگرفتن‌شان درمعرض سرایت ویروس، در نظر گرفته‌اند. آزمایش کرونای هیچ یک از آن‌ها مثبت نبوده است و با توجه به این که تماس آن‌ها با شخص آلوده محدود بوده است، خطر ابتلایشان به عفونت نسبتا اندک است.

انستیتوی دکتر فاوچی گفته است که او ضمن ادامه وظایفش از طریق کار از خانه، «احتیاط‌های لازم» را برای اجتناب از آلوده کردن دیگران در نظر گرفته است، اما اگر کاخ سفید او را احضار کند، آماده اطاعت از دستور خواهد بود. مقامات مسئول می‌گویند هم دکتر ردفیلد و هم دکتر هان، خود را برای مدت دو هفته در قرنطینه قرار خواهند داد.

قرار است این سه مقام روز سه شنبه از طریق «تله کنفرانس» در مقابل کمیته بهداشت سنا شهادت دهند. شنبه شب، دفتر دبیر آن کمیته، سناتور جمهوری‌خواه لامار الکساندر، اعلام کرد که به دنبال آزمایش مثبت کرونای یکی از کارکنان دفتر او، سناتور الکساندر نیز به مدت دو هفته خود را در خانه‌اش در ایالت تنسی در قرنطینه قرار خواهد داد.

آقای الکساندر نیز در تله کنفرانس روز سه شنبه شرکت خواهد داشت.

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس

© The Independent