ال گور: ترامپ آمریکایی‌ها را به‌کشتن می‌دهد

کاندیدای اسبق ریاست‌جمهوری آمریکا می‌گوید لغو محدودیت‌ها عجولانه و مطالعه‌نشده است

ال گوُر، کاندیدای اسبق ریاست جمهوری آمریکا-Cindy Ord / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

ال گوُر، کاندیدای اسبق ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ را برای آنچه «بازگشایی مطالعه نشده» (قرنطینه) آمریکا خواند، به باد حمله گرفته و گفته است که این اقدام موجب مرگ ده‌هاهزار آمریکایی خواهد شد.

آقای گور گفته است که این تصمیم آقای ترامپ خودخواهانه در صدد جانبخشی دوباره به اقتصاد است تا شانس انتخاب مجددش را در انتخابات اواخر سال جاری، افزایش دهد.

ال گُور در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت: «به نظر می‌رسد که او دست به قماری می‌زند که بتواند از طریق آن اقتصاد را در سه ماهه سوم سال مالی به اندازه‌ای رونق دهد که بتواند شانس انتخاب مجددش را افزایش دهد.»

«فکر می‌کنم شاهد آغاز یک بازگشایی مطالعه نشده هستیم.»

آقای گُور افزود که رئیس جمهوری دچار «تخیلات جادویی» شده و امیدوار است کووید۱۹ به گونه‌ای معجزه‌آسا ناپدید و قرنطینه به سرعت برداشته شود.

این سیاستمدار دموکرات پیش‌بینی کرد که آقای ترامپ سپس سعی خواهد کرد «گناه درگذشت ده‌ها هزار آمریکایی را که پزشکان می‌گویند در نتیجه آن (لغو مطالعه نشده قرنطینه) خواهند مرد، به جای دیگری منحرف کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ گاه و بیگاه در هفته‌های گذشته از ایالات مختلف آمریکا خواسته است که مقررات قرنطینه را لغو کنند، اما در روزهای اخیر اذعان داشته است که که انتظار دارد در نتیجه این اقدام افراد بیشتری قربانی شوند. 

آقای ترامپ در گفت‌وگو با شبکه خبری اِی بی سی گفت: «تعداد بیشتری خواهند مرد. احتمال دارد افراد بیشتری (بر اثر عوارض کووید ۱۹) جان بسپرند، چون نمی‌توانید مردم را در داخل آپارتمان یا خانه زندانی کنید. نمی‌توانیم برای سه سال آینده در خانه بنشینیم.»

هم اکنون برخی ایالات آمریکا از جمله جورجیا، به واحدهای بازرگانی از جمله سینماها و رستوران‌ها اجازه بازگشایی داده‌اند. در عین حال، حرکت‌هایی نیز (عمدتا توسط راستگرایان) در اعتراض به مقررات قرنطینه صورت گرفته است. 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (سی دی سی) توصیه نامه‌ای برای مقامات آمریکا جهت بازگشایی تدریجی و امن واحد‌های بازرگانی تدوین کرده است، اما کاخ سفید از انتشار آن  ممانعت کرده است.

آقای گُور که خود برای دستیابی به مقام ریاست جمهوری درسال ۲۰۰۲ تنها چند رای در ایالت کالیفرنیا با جورج دبلیو بوش فاصله داشت، به سی ان ان گفته است که پرزیدنت ترامپ در رهبری مردم آمریکا شکست خورده است.

«راستش او در مقام ریاست جمهوری به ویژه در رویارویی با این چالش (کرونا) شکست خورده است. هشدارها نادیده گرفته شدند. و بعد او در استفاده از منابع دولت فدرال برای مبارزه با این فاجعه ناتوان بود. و اکنون فکر می‌کنم با خطری بزرگ مواجهیم.»

آقای گُور گفت که آقای ترامپ به جای پذیرش مسئولیت هدایت مردم در این بحران، چین و حتی باراک اوباما را مورد مذمت قرار داده است. او افزود که آقای ترامپ باید از محدوده سیاسی‌اش بیرون بیاید و با کسانی که در رنج و غم از دست رفتن عزیزانشان هستند، همدردی کند. 

ال گوُر در خاتمه گفت: «متاسفم که دچار احساسات می‌شوم، اما برایم غیرقابل درک است. می‌بینم آنچه (ترامپ) می‌کند در تضاد کامل با آن چیزی است که در حال حاضر نیازآمریکا از ریاست جمهوری است.»

© The Independent