تردیدها درباره برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از طریق پست

دموکرات‌ها از طرح برگزاری انتخابات بدون اجبار حضور در محل رای استقبال می‌کنند

یکی از کارکنان انتخابات محلی در حال آماده کردن یک رای غیابی پستی برای شمارش در انتخابات ماه مارس- Megan JELINGER / AFP

در حالی که تنها شش ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، شیوع سراسری ویروس کرونا در این کشور، کاملا این رخداد مهم را به حاشیه رانده است و حالا سوالی که بیشتر از پیش مطرح می‌شود، این است که اگر تا ماه نوامبر وضعیت تغییر چندانی نکند و رفتن به پای صندوق‌های رای سلامت شهروندان را به خطر بیندازد، چطور می‌توان رای‌گیری را انجام داد؟

اولین جوابی که به ذهن بسیاری می‌رسد، رای‌گیری از طریق ارسال پستی رای به مراکز رای‌گیری است. اما موضوع به این سادگی هم نیست، چرا که این تغییر، هم از نظر اجرایی و هم از نظر سیاسی، مخالفانی دارد که عمدتا هم طرفداران رئیس‌ جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ هستند. 

به طور معمول در ماه مه، کارزارهای انتخاباتی رقبای انتخاباتی، فعالیت جدی را در ایالت‌های مختلف پیش می‌برند و بحث‌های مختلفی در رسانه‌های جمعی، از تلویزیون و رادیو گرفته تا رسانه‌های اینترنتی و روزنامه‌ها، در خصوص انتخابات در می‌گیرد. اما هم‌اکنون همه این رسانه‌ها به تحولات مربوط به کرونا در آمریکا و جهان می‌پردازند؛ بیماری مرموزی که جان نزدیک به هشتاد هزار نفر را در آمریکا گرفته است و ۱.۳۵ میلیون نفر هم به آن مبتلا شده‌اند و هنوز چشم‌انداز روشنی از آن که چه زمانی این وضعیت خاتمه می‌یابد یا تحت کنترل درمی‌آید، وجود ندارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هر چند بسیاری از ایالت‌ها به سمت بازگشایی مرحله به مرحله رفته‌اند و از هفته گذشته برخی از مشاغل و کسب‌وکارها فعالیت‌ خود را از سر گرفته‌اند یا طی هفته‌های آینده از سر خواهند گرفت، اما بسیاری از کارشناسان هم هشدار داده‌اند که چنین بازگشت سریعی به کار، ممکن است با شیوع مجدد بیماری در پاییز همراه باشد. این همان زمانی است که انتخابات ریاست جمهوری وارد مراحل حساس خود می‌شود و در سوم نوامبر هم مردم باید به پای صندوق‌های رای بروند. 

ماه گذشته، زمانی که انتخابات حساسی در ایالت ویسکانسن برای تعیین یکی از قضات عالی این ایالت درگرفته بود، و در حالی که رقابت جدی بین کسی با دیدگاه‌های محافظه‌کارانه، و کاندیدایی با مواضع معتدل‌تر و لیبرالی در گرفته بود، رای‌گیری پستی، باعث شد که کاندیدای نزدیک به مواضع لیبرال، با اختلاف ۱۱ درصدی برنده شود. 

این درحالی بود که پیش از آن تصور می‌رفت که مردم به پای صندوق‌های رای نیایند یا میزان مشارکت در انتخابات کم شود؛ و بر آن مبنا جمهوری‌خواهان انتظار داشتند که با حداقل رای، احتمال انتخاب کاندیدای آنها بیشتر باشد. اما چنین نشد، چون رای‌گیری از طریق ارسال پستی‌ رای، امکان مشارکت زیادی را فراهم کرد و به همین جهت افراد بیشتری توانستند در انتخابات شرکت کنند. 

حالا هم که انتخابات با حضور و ظهور خطری در حوزه سلامت عمومی شانه به شانه حرکت می‌کند، دموکرات‌ها می‌کوشند آنچه در ویسکانسن رخ داد، در ایالت‌های دیگر هم تکرار کنند و برای همین، به دنبال مکانیسمی هستند که چنانچه افراد مایل نباشند به پای صندوق‌های رای بروند، بتوانند رای خود را در صندوق‌های پستی بیندازند. 

آنها هم‌اکنون هم برای مشتاق نگهداشتن هواداران خود، از کارزار تبلیغاتی دیجیتال و ای‌میلی استفاده می‌کنند و اساس یکی از برنامه‌های آنان، افزودن بر تعداد رای‌دهندگان احتمالی از طریق بسیج عمومی آنلاین مردم  است.

برای دموکرات‌ها این امر بسیار حیاتی است و اگر بتوانند چنین اقدامی را صورت دهند، شانس خود را در برابر ترامپ و هواداران جمهوری‌خواهش، هم در انتخابات ریاست‌ جمهوری و هم در انتخابات‌ محلی و نیز کنگره، افزایش خواهند داد. 

روز شنبه، نهم آوریل، سناتور کریستن جیل‌برند، که خود یکی از کاندیداهای ریاست‌ جمهوری دموکرات‌ها در رقابت‌های مقدماتی امسال بود، گفته است که هر آمریکایی باید بتواند از طریق پستی رای بدهد. 

 این موضوع به خصوص در ایالت‌هایی که رقابت بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بسیار نزدیک است، اهمیت بیشتری می‌یابد. این ایالت‌ها اما، سابقه چندانی در ارسال رای از طریق پستی ندارند. 

همزمان، آقای ترامپ نیز به‌تکرار به رای‌دادن مردم از طریق پستی حمله کرده است و جمهوری‌خواهان هم قول داده‌اند که از توسعه و افزایش رای‌دادن مردم از طریق پستی در ایالت‌های مهمی مانند میشیگان، مینه‌سوتا و دیگر ایالت‌های کلیدی در انتخابات، جلوگیری کنند. 

در ایالت جورجیا، برای انتخابات مقدماتی این ایالت که در تاریخ نهم ژوئن برگزار می‌شود، بیش از یک میلیون و دویست‌هزار نفر خواستار برگه‌های رای پستی شده‌اند. این رقم در مقایسه با ۳۶۲۰۰ نفری که در سال ۲۰۱۶ چنین درخواستی داده بودند، چشمگیر به نظر می‌رسد. اما همزمان، دموکرات‌ها در ایالت کلیدی پنسیلوانیا، با چالش متقاعد کردن مردم برای امن بودن رای دادن پستی، مواجه بوده‌اند. 

بنابراین، در انتخابات‌های آینده، چه انتخابات میان‌دوره‌ای و چه انتخابات ریاست‌ جمهوری، بحث سر این نخواهد بود که چه کاندیدایی برنده‌ می‌شود، بلکه بحث اصلی این خواهد بود که کدام کارزار انتخاباتی برای آموزش داوطلبانی که بتوانند رای‌دهندگان را برای رای از طریق پستی کمک کنند، بهتر عمل کرده است و توانسته است با بسیج عمومی، تعداد افراد مشارکت‌کننده بیشتری را در عرصه انتخابات فعال کند.