فضاپیمای استارلاینر بوئیگ با موفقیت به زمین نشست

استارلاینر یکشنبه در نیومکزیکو فرود آمد

‌ فضاپیمای استارلاینر که از حرکت در مسیر رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی بازماند، در نهایت روز یکشنبه سالم به زمین بازگشت. 

این ‌ فضاپیما بوئینگ را روز جمعه با موفقیت با موشک‌های اطلس به فضا پرتاب کردند اما به خاطر آن چه گمان می‌رود خطای سامانه زمان‌بندی خودکار باشد نتوانست به بلندای لازم برای نشستن بر روی ایستگاه فضایی برسد.

مقامات ناسا و بویینگ پیشتر در تماس کنفرانسی با خبرنگاران گفته بودند این ‌ فضاپیما در مدار بی‌خطر قرار دارد و قصد دارند آن را یک‌شنبه صبح در نیومکزیکو فرود بیاورند.

جیم برایدنستاین، یکی از مدیران ناسا روز جمعه گفته بود: «فردا روز واقعاً بزرگی است و باید نهایت سعی‌مان را بکنیم. قطعاً باید داده‌های زیادی را بررسی کنیم و همه باید فردا نهایت تمرکز را داشته باشند.»

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای بوئینگ که در حال رقابت با شرکت خصوصی پرتاب موشک اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک است، پرتاب این ‌ فضاپیمای بدون سرنشین به فضا نقطه عطفی بود تا قابلیت‌های ناسا در فرستادن انسان به فضا را احیا کند.

هنوز روشن نیست این رویداد چه تبعاتی برای تعیین الزامات بیش‌تر برای طراحی و آزمایش استارلاینر و نخستین ماموریت با سرنشین آن داشته باشد. در صورتی که لازم باشد بوئینگ پرواز آزمایشی بدون سرنشین را تکرار کند زمان‌بندی ناسا دچار تاخیر زیادی می‌شود و هزینه‌ها نیز بالا می‌رود.

جیم چیلتون قائم‌مقام ارشد بخش فضایی بوئینگ روز جمعه گفته بود: «سامان دادن ورود به جو زمین، فرود و نشستن را باید با قوت قلب انجام داد. جای هیچ گونه اشتباهی نیست. در عملیات فردا نیز می‌توانیم چیزهایی را به اثبات برسانیم.»

آقای برایدستاین روز جمعه به سی‌بی‌اس نیوز گفته بود: «موقعی که لازم بود با ‌فضاپیما حرف بزنیم پیاممان دریافت نمی‌شد. گویا عملیات چرخش یا مانور‌ فضاپیما طوری بود که آنتن‌ها نمی‌توانستند روی ماهواره قفل کنند.»

این‌ فضاپیما در پایگاه عملیات آزمایشی وایت سندز در نیومکزیکو فرود آمد. برای فرود در این منطقه بیابانی از چتر و کیسه‌های هوا استفاده شد.

© The Independent

بیشتر از جهان