مرگ دو کودک بر اثر بیماری مرتبط با ویروس کرونا در نیویورک

۷۳ کودک مبتلا به نشانگان شبیه به بیماری «سندرم شوک سمی» تشخیص داده شده‌اند

فرماندار نیویورک گفته بیماری جان سه کودک نیویورکی را گرفته و این یک مسئله جدید و در حال پیشرفت است -JUAN MABROMATA / AFP

فرماندار نیویورک، اندرو کومو، اعلام کرد که دو کودک دیگر بر اثر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. 

دستکم ۷۳ کودک مبتلا به نشانگان شبیه به بیماری کاوازاکی و سندرم شوک سمی تشخیص داده شده‌اند که ممکن است به کووید ۱۹ مرتبط باشد. بیماری کاوازاکی موجب شرایط دشوار تنفسی می‌شود که اغلب بر کودکان پنج ساله و کوچکتر تاثیر می‌گذارد. 

آقای کومو روز یکشنبه در نشست خبری روزانه خود درباره ویروس کرونا گفت: «بیماری جان سه کودک نیویورکی را گرفته است. این یک مسئله جدید و در حال پیشرفت است.» 

خبر فوت دو کودک دیگر، پس از آن منتشر شد که فرماندار نیویورک گفت یک پسربچه پنج ساله اهل شهر نیویورک روز پنجشنبه جان باخته است، و آن را خبری  «بسیار ناگوار» خواند. 

آقای کومو گفت:‌ «یکی از اندک بارقه‌های اخبار خوب این بود که کودکان تحت تاثیر (کرونا) قرار نمی‌گیرند. دیگر در این باره مطمئن نیستیم. بچه‌های یک تا دوساله و کودکان دبستانی نشانه‌هایی شبیه به بیماری کاوازاکی یا سندرم شوک سمی از خود نشان داده‌اند. در این بیماری رگ‌های خونی قلب دچار اللتهاب می‌شوند.» 

او افزود: «کودکانی را (به بیمارستان‌ها) می‌آورند که نشانه‌های معمولی که از کووید۱۹ میشناسیم، نشان نمی‌دهند. مشکلشان بیماری تنفسی نیست، و دچار اشکال تنفس نشده‌اند. گمان می‌کنم این یکی از دلایلی است که کشف بیماری این همه طول کشیده است.» 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از نیویورک خواسته است تا مرکزی ملی تشکیل دهد و به دیگر ایالت‌ها و بیمارستانها در شناسایی بیماران مشابه کمک کند. 

مقامات وزارت بهداشت ایالت نیویورک نیز در حال تحقیقات بیشتر درباره تاثیرات بیماری بر جمعیت‌های جوان‌تر هستند. پیشتر، مقامات بهداشتی می‌گفتند که کودکان عموما از ابتلا و نشان دادن علایم کووید۱۹ در امانند و افراد ۶۰ سال به بالا و نیز کسانی با پیش‌زمینه بیماری‌های دیگر، بیشترین در معرض خطر ابتلا  (به کووید۱۹) قرار دارند. 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها همچنین گفت:‌ «بر اساس نشانه‌های موجود، همچنان به نظر می‌رسد که خطر ابتلای کودکان به کووید۱۹ کمتر از بزرگسالان است. با آن که برخی کودکان و نوزادان به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند، اما بزرگسالان بیشتری موارد ابتلا را تا به امروز تشکیل می‌دهند.» 

این سازمان در عین حال گفت که «در مورد کودکان نیز نتایجی جدی گزارش شده است؛ از جمله سه کودک جان باخته‌اند.» 

در سرتاسر ایالات متحده در دوران همه‌گیری، کودکانی با نشانه‌های ابتلا به بیماری کاوازاکی تشخیص داده شده‌اند و موارد مشابهی در بخش‌هایی از اروپا مانند بریتانیا، اسپانیا، و ایتالیا، نیز موجب هشیاری مسئولان شده است. 

تاکنون هیچ تحقیقی در این زمینه که آیا کووید۱۹ می‌تواند موجب بیماری کاوازاکی شود، انجام نشده است. هر ساله در آمریکا حدود سه هزار کودک بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. 

در حال حاضر بیمارستان‌های نیویورک باید در صورت مشاهده هرگونه نشانه‌های بیماری کاوازاکی در کودکان، فورا آن را به وزارت بهداشت ایالتی اطلاع دهند. 

© The Independent