ربیعی: آماده گفتگوی بدون میانجی و پیش‌شرط با آمریکا هستیم

سخنگوی دولت ایران می‌گوید برای تبادل زندانیان منتظر پاسخ آمریکا هستند

در روزهای گذشته خبرهای ضدونقیضی درباره مبادله مایکل وایت با سیروس عسگری در رسانه‌ها منتشر شده است-Atta Kenare/AFP/Getty Image

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران به وب‌سایت خبرآنلاین در ایران گفته است که ایران حاضر است بدون هیچ پیش‌شرط و میانجی، تبادل زندانی میان ایران و آمریکا را عملیاتی کند.

ربیعی گفته است که آمریکا آمادگی بیشتری نسبت به گذشته برای تبادل زندانی دارد و ایران نیازی به حضور میانجی برای این مذاکرات نمی‌بیند و پیش‌شرطی هم ندارد.

او همچنین آمریکا را به تعلل در  این گفتگوها و پاسخ به درخواست ایران متهم کرد و گفت که آمریکا ارزشی برای جان انسان‌ها قائل نیست: «ما اعلام کرده‌ایم که بدون هیچ پیش‌شرطی آمادگی تبادل برای همه زندانیان و گفتگو برای این آزادی وجود دارد اما آمریکا است که تاکنون از پاسخ خودداری کرده و امیدواریم که در شرایط شیوع بیماری کووید ۱۹ که جان شهروندان ایرانی را در زندان‌های آمریکا تهدید می‌کند، دولت آمریکا سرانجام مراقبت از جان انسان‌ها را به سیاست ترجیح دهد و به این مسیر برگردد.»

در روزهای گذشته خبرهای ضدونقیضی درباره مبادله مایکل وایت با سیروس عسگری در رسانه‌ها منتشر شده است.

مایکل وایت، از تفنگداران سابق نیروی دریایی آمریکا در دی‌ماه سال ۱۳۹۷ در مشهد بازداشت شد. او که برای دیدار با دوست‌دخترش به این شهر سفر کرده بود به اتهام نقض حریم خصوصی و توهین به رهبر جمهوری اسلامی، مجموعاً به ده سال زندان محکوم شده است.

در آمریکا نیز سیروس عسگری، استاد رشته متالوژی و مواد دانشگاه شریف قرار دارد. او از سال ۱۳۹۵ به اتهام «سرقت اسرار تجاری محرمانه و دزدی تکنولوژیک» تحت تعقیب قضایی در آمریکا قرار دارد. سیستم قضایی آمریکا او را از این اتهامات تبرئه کرده است. آقای عسگری پس از تبرئه در دادگاه استیناف و در پاییز سال گذشته از سوی مأموران اداره مهاجرت برای اخراج از کشور بازداشت شد.

 مقام‌های ایران و آمریکا تبادل آقای وایت و عسگری را تائید نکرده‌اند.

سه روز پیش «کن کوچینلی»، معاون اجرایی سازمان امنیت ملی آمریکا، اخراج آقای عسگری از این کشور را بی‌ارتباط با آزادی مایکل وایت اعلام کرد و گفت که حاضرند عسگری و ۱۱ ایرانی دیگر که در صف دیپورت از کشور هستند را با یک هواپیما به ایران بفرستند.

این مقام امنیتی آمریکا، ایران را متهم به تعلل در صدور مدارک هویتی برای انجام سفر کرد و گفت که «تا کنون شش بار برای عسگری بلیط رزرو شده تا به ایران بازگردد، اما پروازها به دلیل همه‌گیری کووید۱۹ لغو شده است».

در مقابل، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، دلیل طولانی‌شدن روند آزادی آقای عسگری را ابتلای او به کرونا اعلام کرده است: « ما اقدامات خود برای آزادی سیروس عسگری را انجام داده‌ایم، هم در داخل و هم دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن پیگیری‌های لازم را انجام داده و این دفتر از نزدیک با مقامات قضایی آمریکایی در تماس بوده است. قرار است امروز و فردا یک تست مجدد کرونا از ایشان گرفته شود و اگر پاسخ تست منفی باشد، همه تدابیر لازم برای بازگشت ایشان به ایران فراهم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیروس عسگری و مایکل وایت، هر دو به بیماری کووید۱۹ نیز مبتلا شده‌اند و هم‌اکنون دوره درمان خود را سپری می‌کنند. به نظر می‌رسد ابتلای این دو نفر به ویروس کرونا روند تبادل آن‌ها را سرعت بخشیده باشد.

مقام‌های ایرانی پس از ابتلای آقای وایت به کرونا، در فروردین‌ماه با مرخصی موقت او موافقت کردند و مقام‌های زندان وکیل‌آباد مشهد او را به سفارت سوئیس در تهران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا تحویل دادند.

دفتر حافظ منافع آمریکا در سفارت سوئیس، خارج نشدن مایکل وایت از ایران را نیز تضمین کرده است.

پس از اعطای مرخصی به این زندانی آمریکایی، مایک پمپئو بدون نام بردن از مقام‌های ایرانی، از سوئیس به دلیل تلاش‌هایش برای پیگیری این امر و تمدید مرخصی تشکر کرده بود.

در ماه‌های گذشته گفتگوی مقام‌های ایرانی و آمریکایی به تبادل زندانی میان دو کشور محدود بوده است. در آذرماه سال گذشته و پیش از آنکه آقای عسگری از سوی مأموران اداره مهاجرت آمریکا بازداشت شود، ژائو یانگ، آمریکایی با مسعود سلیمانی، پژوهشگر ایرانی مبادله شدند.

پس از انجام این تبادل، دونالد ترامپ از «مذاکره بسیار منصفانه» مقام‌های ایرانی تشکر کرد و آزادی این دو شهروند را «تبادل گروگان» خواند.

با وجود پیشرفت در مذاکرات برای آزادی مایکل وایت، هنوز درباره پرونده تبادل سیامک و باقر نمازی و مراد طاهباز سه شهروند ایرانی-آمریکایی اطلاعات جدیدی منتشر نشده است.

همچنین مقام‌های امنیتی ایران به‌رغم فراگیری ویروس کرونا با اعطای مرخصی به سیامک نمازی و مراد طاهباز مخالفت کرده‌اند.

بیشتر از