طفره رفتن مایک پنس از اظهارنظر درباره لغو قرنطینه و مواضع ترامپ

رئیس جمهور آمریکا پیش از این خواهان بازگشایی اقتصادی در برخی ایالت‌ها شده بود

مایک پنس معاون اول رئیس جمهوری آمریکا - MANDEL NGAN / AFP

مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه از پاسخ به پرسش‌های کریس والاس، مجری شبکه خبری فاکس، درباره توییت‌های دونالد ترامپ که از مردم خواسته بود ایالات خود را از دست قوانین رعایت فاصله در اجتماع که توسط فرمانداران برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اعمال شده «آزاد سازند»، طفره رفت. آن قوانین موجب تعطیلی تجارت‌های غیرضروری شده و میلیون‌ها نفر را از کار بیکار کرده است. 

آقای پنس به جای اشاره مستقیم به توییت‌ها، اظهار داشت که نظرات آقای ترامپ صرفا در راستای همبستگی با کارگران امریکا است که به گونه‌ای روز افزون، بی‌صبرانه منتظر بازگشایی اقتصاد کشورند. این در حالی است که مقامات بهداشتی ایالات متحده اخطار داده‌اند که ظرفیت آزمایش‌گیری فعلی به اندازه کافی گسترده نیست تا در صورت بازگشایی زودهنگام ایالات، بتوان جلو موج دوم شیوع شدید کووید-۱۹ را گرفت.

در ایالاتی از شرق تا غرب، از جمله تگزاس، میشیگان، نیوهمپشایر، فلوریدا و کالیفرنیا، در روزهای اخیر هزاران امریکایی در فواصل نزدیک به یکدیگر جمع شده‌اند تا به دستورات فرمانداران خود مبنی بر در خانه ماندن و تعطیلی گسترده اقتصاد کشور، از جمله رستوران‌ها و سایر تجارت‌های غیرضروری، اعتراض کنند.

آقای پنس در پاسخ به پرسش آقای والاس درباره توییت‌های رئیس جمهوری گفت: «به نظرم آنچه ما اینجا شاهد هستیم، این است که میلیون‌ها امریکایی که تاکنون تمهیدات فاصله‌گیری در اجتماع را محترم شمرده‌اند و درآمد و رفاه خود را قربانی بهداشت عمومی کرده‌اند، از فرمانداران خود می‌خواهند راه‌هایی مسئولانه و ایمن برای بازگشایی اقتصاد ایالات آنها بیابند.»

آقای والاس به این نکته اشاره کرد که بسیاری از معترضانی که اخیرا به خیابان‌ها ریخته‌اند، آشکارا توصیه‌های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری و حتی کابینه خود ترامپ درباره رعایت فاصله در اجتماع، از جمله عدم گردهمایی‌های پرتعداد، را نقض کرده‌اند. 

آقای پنس پاسخ داد: «شهروندان امریکایی می‌دانند که هیچ کس در این کشور بیشتر از رئیس جمهوری دونالد ترامپ نمی‌خواهد (اقتصاد) کشور را دوباره بازگشایی کند. می‌توانم به شما اطمینان خاطر دهم که او به تشویق فرمانداران ادامه خواهد داد تا راه‌هایی برای بازگشایی ایمن و مسئولانه ایالات و بازگشت مردم به کار بیابند.»

روز جمعه، رئیس جمهوری با انتشار توییتی، ظاهرا طرف معترضانی را گرفت که در لنسینگ، پایتخت ایالت میشیگان، جمع شده بودند تا به تمهیدات جدید فرماندار گرچن ویتمر برای رعایت فاصله در اجتماع که تعریف تجارت‌های غیر ضروری را گسترده‌تر کرده است تا سایر تجارت‌ها، از جمله مغازه‌های گل و گیاه را نیز شامل شود، اعتراض کنند.

آقای ترامپ توییت کرد: «میشیگان را آزاد سازید!»

آقای ترامپ همچنین در توییت‌هایی دیگر نوشت، «مینه سوتا را آزاد سازید!» و «ویرجینیا را آزاد سازید!»، و افزود که ساکنان ویرجینا باید «از حق مندرج خود در بند دوم اصلاحیه قانون اساسی دفاع کنید. حق شما تحت حمله قرار گرفته است.» [شهروندان ایالات متحده بر اساس بند دوم اصلاحیه قانون اساسی، حق تملک و - در برخی موارد- حمل سلاح دارند.]

مایک دیواین، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت اوهایو که از اولین فرماندارانی بود که قوانین سخت‌گیرانه رعایت فاصله در اجتماع را اعمال کرد، اظهار داشت که مشکلی ندارد که ساکنان اوهایو به تصمیمات او اعتراض کنند، ولی تا جایی که از قوانین رعایت فاصله در اجتماع پیروی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای دیواین در برنامه «ملاقات با اصحاب رسانه» شبکه ان‌بی‌سی گفت: «تنها چیزی که از معترضان به خود می‌خواهم، این است که در اجتماع فاصله لازم از یکدیگر را رعایت کنند. تمام ما به  ماده اول اصلاحیه قانون اساسی شدیدا باور داریم. آنها همین دیروز علیه من اعتراض می‌کردند و اعتراض‌شان هیچ مشکلی نداشت.» [ماده اول اصلاحیه قانون اساسی ایالات متحده حق آزادی بیان را برای شهروندان این کشور محترم و غیر قابل تعرض معرفی می‌کند.]

آقای دیواین همچنین افزود که علی‌رغم اعتراضات، به تصمیم‌گیری محتاطانه درباره اقتصاد ایالت ادامه خواهد داد تا از آمار مرگ حاصل از کووید-۱۹ بکاهد.

او درباره معترضان گفت: «آنها کاملا حق انجام این کار را دارند. اما ما هم فقط کاری را انجام خواهیم داد که به نظرمان کار درست باشد، که به نظر من کار درست باشد، و کار درست در حال حاضر تلاش برای بازگشایی اقتصاد، اما به نحوی خیلی خیلی محتاطانه است تا باعث مرگ افراد زیادی نشود.»

[توضیح مترجم]

© The Independent