ویروس کرونا در تابستان هم زنده می‌ماند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که گرمای تابستان هم ویروس کرونا را شکست نخواهد داد

دانشمندان می گویند بعید است هوای گرم مانع گسترش ویروس کرونا شود و با این نظر، موجب نومیدی طیف وسیعی از افراد از جمله آقای ترامپ منجر شده‌اند که گفته بود شاید تابستان باعث رهایی از ویروس عالمگیر شود.

محققان در کانادا، شیوع کووید-۱۹ در سراسر جهان را در اواخر ماه مارس میلادی، در نقاطی با میزان رطوبت و دما در نواحی عرضی جغرافیایی مختلف و تدابیر بهداشتی عمومی متفاوت، از جمله میزان فاصله‌‌گذاری اجتماعی، مورد مطالعه قرار دادند. 

دکتر پیتر جونی از دانشگاه تورنتو در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که تیم تحقیقاتی میان شیوع عفونت با دما و نواحی عرضی جغرافیایی، ارتباط ناچیزی یافتند و یا اصلا هیچ ارتباطی نیافتند، اما فقط رابطه‌ای ضعیف بین (میزان گسترش ویروس) با رطوبت پیدا کردند. 

او گفت: «‌ما مطالعه‌ای ابتدایی در این باره انجام داده بودیم که نشان می‌داد هر دو عامل دما و عرض جغرافیایی در این زمینه نقش ایفا دارند. اما وقتی مطالعه را در شرایط دقیق‌تری انجام دادیم، نتیجه‌ای معکوس گرفتیم.»

او با اشاره به تاثیر مثبت تعطیلی مدارس و تدابیر بهداشت عمومی در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: «نتیجه مطالعه ما حاکی از رابطه مستقیمی در این زمینه است، اما بسیاری از کشورها و بعضی از استان‌ها و مناطق کانادا در حال بررسی کاهش یا لغو بعضی مداخلات در پیوند با بهداشت عمومی هستند. نتیجه مطالعات ما نشان می‌دهد که تغییرات موسمی نقشی ناچیز در چگونگی گسترش همه‌گیری کووید-۱۹ دارد. »‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ سخت می‌کوشد تا برای رونق بخشیدن به اقتصاد، امری که محور اصلی کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۰ میلادی او بوده است، کشورش را بازگشایی کند. رئیس جمهوری آمریکا قبلا گفته بود هوای گرم باعث «ناپدید شدن» ویروس کرونا خواهد شد. 

در بریتانیا، بوریس جانسون روز یکشنبه طرح خود را برای کاهش مقررات قرنطینه اعلام خواهد کرد؛ هرچند وزرای کابینه هشدار داده‌اند که قدم‌های اولیه کوچک خواهد بود. پاتریک والنس، مشاور ارشد علمی بریتانیا نیز در مورد احتمال کاهش روند گسترش ویروس کرونا در هوای گرم گمانه‌زنی‌هایی کرده بود.

پروفسور دیون جسینک، متخصص اپیدمیولوژی در دانشگاه تورنتو و از نویسندگان این پژوهش، در بیانیه گفته است: «‌ تابستان باعث از بین رفتن ویروس کرونا نخواهد شد. مهم است که مردم این موضوع را بدانند. از سوی دیگر، در مناطقی که مداخلات بهداشت عمومی (مقررات و کنترل‌های بهداشتی) بیشتر باشد، تاثیر بیشتری نیز در کاهش سرعت شیوع اپیدمی مشاهده می‌شود. »‌

در این پژوهش، محققان ۱۴۴ منطقه را در سراسر جهان، از جمله بعضی ایالت‌های آمریکا، استرالیا و کانادا، مورد مطالعه قرار داده‌اند و میزان گسترش همه‌گیری کرونا را از طریق مقایسه تعداد مبتلایان در ۲۷ مارس گذشته با آمار هفته پیش از آن، و نیز مجموعه‌ای از متغیرها در یک «دوره در معرض خطر ابتلا » بین ۷ تا ۱۳ مارس، مقایسه کرده‌اند. 

در این تحقیق بعضی کشورها مورد مطالعه قرار نگرفتند. دانشمندان فوق نوشته‌اند:‌ «چین شامل این مطالعات نبوده است، چرا که روند رشد همه‌گیری در آنجا کند شده و به نظر می‌رسد که شیوع ویروس مهار شده باشد. کره جنوبی، ایران و ایتالیا نیز مستثنی بودند، زیرا شیوع ویروس در این کشورها به اوج خود رسیده بود و منحنی شیوع در آن‌ها در مقایسه با سایر کشورهای جهان به مراتب فراتر رفته بود و احتمال رسیدن آنها به مرحله «هایپر اپیدمی» یا شیوع بسیار سریع و گسترده در آن دوره‌ مورد مطالعه زیاد بود.»

نویسندگان این پژوهش به شماری از محدودیتها در انجام این مطالعات اشاره کرده‌اند؛ از جمله به عنوان نخستین مورد:«نرخ واقعی (میزان شیوع) کووید-۱۹ به دلیل تفاوت‌های قابل توجه در روش انجام آزمایشهای کرونا در مناطق ژئوپلتیک مختلف، به طور دقیق قابل محاسبه نبوده است. »‌ 

این تحقیق تازه‌ترین مطالعاتی است که برای بررسی رابطه میان گسترش بیماری و آب و هوا در ژورنال انجمن پزشکی کانادا منتشر شده است. 

در ماه آوریل میلادی، بازبینی شواهد موجود توسط متخصصان آمریکایی، نشان داده بود که هوای تابستان بعید است تاثیری بر شیوع ویروس کرونا داشته باشد. هر چند، در ماه مارس مقاله علمی دیگری درست عکس این را اثبات کرده بود.

© The Independent

بیشتر از زندگی