عامل حمله تروریستی به مسجدی در نروژ: پشیمانم که افراد بیشتری را نکشتم

یک روزنامه سوئدی: منشاس از هیتلر به عنوان «الگوی» خود یاد کرده است

منشاس، هنگام ورود به دادگاه، دستش را به حالت نشانه «عالی» بالا گرفته بود که نمادی از نژادپرستان راست‌گرای افراطی است -Lise Åserud / NTB Scanpix / AFP

مرد نروژی که مظنون به قتل خواهر خوانده چینی خود است، به مسجدی در اسلو حمله کرده و بعد از شلیک گلوله به آن، حمله خود را «عدالت اضطراری» نامید و گفت «شرمنده» است که نتوانسته آسیب بیشتری بزند.

محاکمه فیلیپ منشاس، پنجشنبه آغاز شد و به گزارش آژانس خبری نروژی NTB او اتهامات قتل و حمله تروریستی که توسط دادستان به او تفهیم شد را رد کرده است.

این مرد ۲۲ ساله واقعیات رخ داده را تایید کرد ولی اتهامات وارده را نپذیرفت. او اعتقادات راست‌گرای افراطی خود را بازگو کرد از جمله مخالفت با مهاجرت غیر غربی‌ها و ادعای این که اروپاییان سفیدپوست مورد نسل‌کشی قرار گرفته و به زودی «در کشورهای خود تبدیل به گروهی در اقلیت خواهند شد.»

هنگام ورود به دادگاه، آقای منشاس دستش را به حالت نشانه «عالی» بالا گرفته بود که نمادی از نژادپرستان راست گرای افراطی برای تاکید بر «قدرت سفیدپوستان» است. [نشانه عالی با دست وقتی است که انگشت سبابه و شست با یکدیگر دایره‌ای کوچک تشکیل داده و سه انگشت کناری بالا نگاه داشته می‌شوند.]

منشاس همچنین گفت از تعدادی دیگر از تروریست‌ها الهام گرفته است، از جمله برنتون تارانت، تروریست نیوزیلندی که در حمله خود به مسجدی در ماه مارس گذشته ۵۱ نفر را به قتل رساند، و آندرس بریویک، که در سال ۲۰۱۱ طی حمله‌ای تروریستی در نروژ ۷۷ نفر را کشت.

روزنامه سوئدی زبان "آفتن‌پوستن" گزارش کرد او همچنین از آدولف هیتلر به عنوان «الگوی» خود یاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منشاس در شهادت خود توضیح می‌دهد چگونه خواهر خوانده ۱۷ ساله خود را کشت که "جوان ژانگجیا ایهل هانسن" نام داشت و خانواده او این دختر را از دو سالگی از چین به سرپرستی قبول کرده بودند.

منشاس، با اسلحه شکاری خانواده در شهر بائربوم در حومه اسلو، به خواهرش ۴ بار، ۳ بار به سر و یک بار به سینه، شلیک می‌کند.

به گفته خودش بعد از آن به سمت مسجدی در آن نزدیکی رانندگی کرده و آنجا سه پیرمرد را هنگام آماده کردن مکان برای جشن‌های عید فطر پیدا می‌کند. او کلاه ایمنی و جلیقه ضد گلوله به تن کرده و با خود اسحله شکاری و تفنگ دولول داشت.

جلوی مسجد او با اسلحه شکاری خود چهار گلوله به سمت در شیشه‌ای شلیک می‌کند که در همان لحظه محمد رفیق، یکی از مردان حاضر در محل، با او گلاویز شده و بر او غلبه می‌کند. او دو تیر دیگر نیز در طول درگیری با آقای رفیق شلیک می‌کند ولی هیچ کس مورد اصابت گلوله‌ها قرار نگرفته و آقای رفیق هم تنها جراحتی سطحی برمی‌دارد.

منشاس، در اعتراف خود گفت قصد قتل آقای رفیق را داشته و افزود: «من هر کاری در توانم بود را انجام دادم تا حمله خود را پیاده سازم ... شرمنده‌ام که آسیب بیشتری وارد نیاوردم.»

او گفت وقتی پلیس به صحنه وقوع جرم رسیده دیگر توانی برایش باقی نمانده بود.

دادستان گفت آقای منشاس «با قصد کشتن هر چه بیشتر مسلمانان» اقدام کرده است.

تصاویر این حمله با دوربین گوپرو، که آقای منشاس به کلاه ایمنی خود وصل کرده بود ضبط شده است. او قصد داشت حمله خود را به صورت زنده در شبکه‌های اجتماعی پخش کند. این ویديو که در دادگاه پخش شد ظاهرا آقای منشاس را در حال آوازخوانی طی رانندگی به سمت مسجد نشان می‌دهد که بعد از رسیدن آن را به گلوله بسته و سعی دارد با لگد زدن درب آن را بگشاید.

این ویدیو همچنین شامل صحنه درگیری آقای رفیق و غلبه کردن بر او است. منشاس در ویدیو دیده می‌شود که ناله کرده و التماس می‌کند او را بکشند. او می‌گوید: «من دیگر نمی‌توانم کار بیشتری انجام دهم. من به مردمان خود وفادار می‌مانم.»

حدود ۳۰ تن از شاهدان از جمله مردان حاضر در مسجد و پدر آقای منشاس قرار است در ادامه محاکمه علیه او شهادت دهند.

اگر گناهکار شناخته شود با ۲۱ سال حبس تعزیری روبه‌ور خواهد بود. دادستان پرونده گفت به دنبال گرفتن حکمی برای او است که تا زمانی که به عنوان خطری برای دیگران در نظر گرفته می‌شود، در مجموعه امنیتی و روان‌درمانی نگه داشته شود.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent