وال استریت ژورنال: آمریکا حضور نظامی خود را در عربستان کاهش می‌دهد

چهار سامانه پاتریوت حافظ تاسیسات نفتی از عربستان سعودی خارج می‌شوند

عضو نیروی هوایی آمریکا در نزدیکی سامانه پاتریوت در پایگاه نظامی شاهزاده سلطان در مرکز عربستان، ۲۰ فوریه ۲۰۲۰-ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / POOL / AFP

گزارش‌ها حاکی از آن است که ایالات‌متحده قصد دارد سیستم‌های ضد‌موشکی پاتریوت و برخی تجهیزات نظامی دیگر را از خاک عربستان سعودی خارج کند. این تجهیزات سال گذشته و به دنبال افزایش تنش‌ها با ایران در عربستان سعودی مستقر شده بودند. 

وال استریت‌ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده که چهار سامانه موشکی زمین به هوای پاتریوت که برای حفاظت از تاسیسات نفتی عربستان سعودی در نزدیکی این تاسیسات مستقر شده بودند، از عربستان خارج می‌شوند. همچنین ده‌ها پرسنل نظامی که همراه با این سیستم‌های پاتریوت به عربستان اعزام شده بودند نیز به ماموریت خود پایان می‌دهند.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، دو جت جنگی آمریکا در حال حاضر منطقه را ترک کرده‌اند و اقداماتی برای کاهش حضور نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس در جریان است.

گفته می‌شود که دلیل تصمیم‌گیری‌های اخیر این بوده که برخی مقامات آمریکایی در برآوردهای خود به این نتیجه رسیده‌اند که تهران دیگر یک تهدید فوری علیه منافع استراتژیک ایالات‌متحده به شمار نمی‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بهار و تابستان گذشته سطح تنش‌ها بین ایران و آمریکا در خلیج فارس افزایش یافت و گروه‌های شبه‌نظامی که گفته می‌شود تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند، بارها خاک عربستان و تاسیسات نفتی این کشور را هدف قرار دادند. مقامات تهران این اتهام را رد می‌کنند.

انفجار در شش تانکر نفتی، سرنگونی گلوبال‌هاوک بر فراز تنگه هرمز و توقیف نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو از جمله تنش‌هایی بود که به ایجاد ائتلاف امنیت دریایی در خلیج فارس تحت رهبری ایالات منجر شد.

مقامات آمریکایی می‌گویند به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس در عراق (۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸) و شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ در ایران، توانایی‌های تهران در منطقه کاهش یافته است. به همین دلیل پنتاگون قصد دارد ظرفیت‌های نظامی خود در منطقه را به سوی اولویت‌های دیگر از جمله مقابله با گسترش حضور نظامی چین در آسیا گسیل کند. در ماه‌های اخیر اقدامات تحریک‌آمیز منتسب به جمهوری  اسلامی در منطقه -به ویژه در خلیج فارس- به طور محسوسی کاهش پیدا کرده است.

این در حالی است که به نوشته این روزنامه، روابط آمریکا و عربستان سعودی اخیرا تحت تاثیر کاهش بهای نفت در نتیجه جنگ نفتی عربستان با روسیه و افت تقاضا به دلیل شیوع کووید-۱۹ قرار گرفته است. بسیاری از شرکت‌های نفتی آمریکا در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند و دولت ترامپ نیز از سوی برخی سیاستمداران برای کاهش واردات نفت از عربستان سعودی تحت فشار قرار گرفته است.

رویترز هفته گذشته گزارش داده بود، ترامپ به محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفته در صورتی اوپک کاهش تولید را آغاز نکند،‌ او نمی‌تواند قانونگذاران را از تصویب قطعنامه‌ای برای بیرون کشیدن نیروهای آمریکایی از عربستان، بازدارد.