ترامپ تصمیم‌گیری‌های سخت کرونایی را به فرمانداران ایالت‌ها می‌سپارد

نانسی پلوسی، ترامپ را به «رها کردن» بحران به حال خود متهم کرده است

برخی منتقدان رئیس جمهور ادعا می‌کنند او روز به روز توجه‌ کمتری به بحران سلامت عمومی می‌کند - SAUL LOEB / AFP

از این به بعد بیشتر تصمیمات سخت و تعیین‌کننده در مورد ویروس کرونا در خاک ایالات متحده، در مرکز هر ایالت‌ گرفته خواهد شد، نه در واشینگتن.

در دومین نشست خبری، کایلی مک‌انانی مشاور رسانه‌ای کاخ سفید، بر این پیام بارها تأکید شد و او مکرراً بار مسئولیت فهرستی از مشکلات باقی‌مانده را بر دوش فرمانداران ایالت‌ها گذاشت.

وقتی خانم مک‌انانی را در مورد علت عدم پیروی برخی فرمانداران از تصمیمات دولت ترامپ برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایالت‌ها سئوال‌پیچ کردند، گفت «ما از موهبت فدرالی بودن برخورداریم. دیگر تصمیم با فرمانداران است.»

در چند هفته اخیر آقای ترامپ ابتدا در عرصه عمومی به تلاش‌های فدرال برای مقابله با شیوع این بیماری تنفسی پرداخت و حالا هم تقریباً فقط به فکر رفع فلج اقتصادی کشور است که در نتیجه شیوع کووید۱۹ رخ داده است. آقای ترامپ که زمانی می‌خواست با تکیه بر وضع اقتصاد قوی کشور برای دور دوم کارزار انتخاباتی‌اش آماده شود، حالا فقط شش ماه مانده به انتخابات در حالی که رکورد، نرخ بیکاری در کشور را شکسته، با معاون رئیس جمهور سابق، جو بایدن رقابت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما قرار است برخی تصمیم‌ها را به جای فرمانداران یا حتی شهرداران، مقاماتی بگیرند که با انتخابات روی کار نیامده‌اند. الزامی شدن یا نشدن ماسک زدن در مکان‌های عمومی از جمله این تصمیم‌ها است.

سران حزب دموکرات‌، کاخ سفید را به شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و انداختن آن بر گردن فرمانداران و مقامات محلی متهم کرده‌اند. با این حال خانم مک‌انانی گفت دولت ترامپ «توصیه می‌کند» مردم [ماسک] بزنند «اما تصمیم نهایی با خود افراد است.»

او گفت: «رییس جمهور گفته فرمانداران» در ادامه دادن به اعمال محدودیت‌ها یا رفع آن‌ها در ایالت‌های خود «مختارند.»

او را در مورد کارهای چند فرماندار مشخص سئوال‌پیچ کردند که برخی از آنان به توصیه کاخ سفید مبنی بر از سر گیری فعالیت‌ها در کشور عمل نکرده‌اند. او هر بار مسئولیت تصمیم‌گیری و البته هرگونه عواقب منفی ناشی از این تصمیم‌ها را مستقیماً متوجه فرمانداران ایالت‌ها می‌کرد.

او گفت: «فرمانداران می‌توانند با ما مذاکره کنند و ما با کمال میل با توجه به شرایط هر ایالت به آنان مشاوره خواهیم داد.»

خانم مک‌انانی در بیانیه آغازین‌اش بر این نکته تأکید داشت که رئیس جمهور «همیشه» با متخصصان سلامت مشورت کرده است. اما مقامات دموکرات ادعا کرده‌اند این حرف خلاف واقعیت است. 

آقای ترامپ پیش‌تر در نشستی با خبرنگاران در دفتر کارش، ریک برایت مدیر اخراج‌شده «سازمان تحقیق و توسعه پیشرفته در زمینه زیست‌پزشکی» را «آدمی بداخلاق» خوانده بود. برایت روز سه‌شنبه با تنظیم شکایتی ادعا کرد ترامپ به علت مخالفت‌ او با سیاست‌هایش وی را برکنار کرده است.

او از پاسخ به سئوال خبرنگاری طفره رفت که پرسید آیا قصد دارد به علت به قول او «سرپوشی» که دولت چین بر شیوع کووید۱۹ گذاشته است، تعرفه‌های جدید به چین تحمیل کند یا نه؟ اما خطاب به خبرنگاران گفت «تا آخر هفته آینده» در این‌باره گفتنی‌های بیشتری خواهد داشت و اعلام کرد از پکن راضی نیست چون حاضر نشد در پیمان تجاری جدید، محصولات مزرعه‌های ایالات متحده را به همان نرخی بخرد که با شی جین‌پینگ (رئیس جمهور چین) توافق شده بود.

خبرنگاران از خانم مک‌انانی در مورد وضعیت فعلی رابطه آمریکا با چین پرسیدند. او از این رابطه با عبارت «نومیدکننده و باعث سرخوردگی» یاد کرد.

مخالفان کاخ سفید هشدار داده‌اند رئیس جمهور و متحدانش می‌خواهند آبروی یکی دیگر از افشاگران را ببرند تا از هرگونه فشار افکار عمومی برای بازگشت آقای برایت به سر کار بکاهند و مجبور نباشند مستقیماً به هشدارهای او در قبال واکنش دولت به کووید۱۹بپردازند.

طبق آمار دانشگاه جان هاپکینز، تاکنون دست کم ۷۲ هزار نفر به علت ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده جان خود را از دست داده‌اند و دست کم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

برخی منتقدان رئیس جمهور ادعا می‌کنند او با به راه انداختن بازی‌های سیاسی روز به روز توجه‌ کمتری به بحران سلامت عمومی می‌کند.

جویس ونس، از وکلای سابق ایالات متحده و مدرس فعلی دانشگاه آلاباما توییت کرد: «دیگر همه می‌دانند که مدت تمرکز رأی‌دهندگان آمریکایی بر موضوعات کوتاه است و ترامپ روی همین نکته حساب می‌کند. واقعاً چه کسی کودکان درون قفس، طوفان ماریا، دخالت روسیه در سال ۲۰۱۶ یا موضوع استیضاح ترامپ را به خاطر دارد؟ تا ماه نوامبر همه یادشان می‌رود او با چه فضاحتی این همه‌گیری را مدیریت کرد. امیدوارم این بار کاری کنیم ناکام بماند.»

نانسی پلوسی (رئیس مجلس نمایندگان) به شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گفت، از قرار معلوم آقای ترامپ اساساً مسئله همه‌گیری کووید۱۹ را «به حال خود رها کرده» و با وجود ادامه روند گسترش بیماری در همه‌جا، از جمله نواحی روستایی، اعلام کرده ویروس را شکست داده است.

اما در کاخ سفید ترامپ و سخنگوی ارشد جدیدش کاملاً در حال و هوای کارزار انتخاباتی‌اند و آمریکایی‌هایی را که در خانه مانده‌اند و توصیه‌ها و دستورات کرونایی را رعایت کرده‌اند «رزمنده» می‌خوانند.

خانم مکنانی از قول رئیس خود اعلام کرد ایالات متحده درگیر «جنگ» با «دشمنی نامرئی» است و گفت «مردم آمریکا رزمندگان جنگ هستند چون در خانه‌های‌شان مانده‌اند، چون فاصله اجتماعی را رعایت کرده‌اند.»

© The Independent