پارلمان عراق به مصطفی الکاظمی رای اعتماد داد

آمریکا معافیت عراق از تحریم واردات برق از ایران را چهار ماه دیگر تمدید کرد

مصطفی الکاظمی (کت و شلوار سورمه‌ای در وسط تصویر) و کابینه‌اش در مقابل اعضای پارلمان، ۷ می ۲۰۲۰-Handout / IRAQI PARLIAMENT/ AFP

پارلمان عراق سرانجام با غلبه بر شش ماه بن‌بست سیاسی در این کشور به مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید رای اعتماد داد. همزمان مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که در حمایت از دولت جدید عراق معافیت این کشور از تحریم واردات برق از ایران را برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید می‌کند.

با رای اعتماد پارلمان، مصطفی الکاظمی ۵۳ ساله، رئیس سابق اطلاعات عراق و یک روزنامه‌نگار سابق در راس دولت عراق قرار می‌گیرد. البته او دولت خود را با یک کابینه کامل آغاز نمی‌کند، زیرا هفت وزیر پیشنهادی رای اعتماد نگرفته‌اند.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن استقبال از تشکیل دولت جدید عراق در تماس تلفنی با الکاظمی از تمدید چهار ماهه معافیت از تحریم واردات برق از ایران برای عراق خبر داده است.

پومپئو هدف از این تصمیم را کمک به موفقیت دولت جدید عراق اعلام کرده است. زیرساخت فرسوده و آسیب‌دیده صنعت برق عراق موجب شده که این کشور همچنان برای تامین برق به ایران وابسته باشد. واشینگتن می‌کوشد با تمدید معافیت از تحریم‌ها به دولت عراق فرصت دهد با کمک همکاری شرکت‌های بزرگ آمریکایی زیرساخت‌ها را برای خودکفایی در تامین منابع برق مورد نیاز خود احیا کند.

به دنبال اعتراض‌های مردمی در عراق در پاییز گذشته، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشین از سمت خود کناره‌گیری کرد. اما در ماه‌های گذشته برای جایگزینی او با یک نخست‌وزیر جدید اجماع سیاسی حاصل نشد و دو نامزد قبلی نتوانستند دولت خود را تشکیل دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون دولت الکاظمی با همان چالش‌هایی مواجه است که پیش روی دولت عبدالمهدی قرار داشت. بحران اقتصادی عراق که با همه‌گیری کووید-۱۹ تشدید می‌شود، از جمله چالش‌هایی است که دولت الکاظمی با آن مواجه خواهد بود.

اصلی‌ترین منبع درآمد عراق یعنی نفت در نتیجه شیوع کرونا و کاهش تقاضا به شدت محدود شده و پیش‌بینی پایین ماندن بهای نفت در ماه‌های پیش‌رو به معنی کاهش بیش از پیش درآمد‌های دولت عراق است.

مهار گروه‌های شبه‌نظامی تندرو در عراق و تبدیل عراق به صحنه رویارویی ایران و آمریکا نیز از دیگر نگرانی‌ها برای دولت جدید عراق است.

آمریکا در ۱۳ دی‌ماه گذشته، قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس را در بغداد هدف قرار داد. این اقدام حمله موشکی سپاه به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق را به دنبال داشت.

مقامات عراق بارها از تهران و واشینگتن خواسته‌اند که خاک این کشور را به میدان نبرد نیروهای نیابتی یا صحنه درگیری تبدیل نکنند.

اما در ماه‌های اخیر تعداد حمله‌های راکتی و موشکی نیروهای شبه‌نظامی در عراق افزایش یافته است. گفته می‌شود که این نیروها تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند.